Hej
Jag är ny här på byggahus och tycker att det verkar vara en super bra sida.

Sambon och jag funderar på att köpa svärföräldrarnas hus, men hur löser vi detta på bästa sätt för båda parter?

Huset ligger i Stockholmsområdet och en mäklare har precis värderat huset till 1.800.000:-. Svärföräldrarna har inte några lån på huset (lyllo dem) och de tänker köpa en lägenhet för beräknad summa cirka 1.000.000:-.

Någon som har gjort så här och kan ge oss lite tips på hur vi ekonomiskt löser detta på bästa sätt.

Al
 
Eftersom gåvo/arvsskatten är avskaffad så kan ni ju bestämma officiell köpeskilling helt själva utan skatteproblem. För att undvika reavinstskatt för svärföräldrarna kanske det ska bli 1100000kr? Då flyttas skatten över till er den dagen ni säljer men vem vet, kanske är reavinstsatten på bostäder också avskaffad då?
Lite spekulation där.
Att skatterna skall bli högre i sverige verkar ju inte troligt...
 
Fredrik i Trollhättan skrev:
Att skatterna skall bli högre i sverige verkar ju inte troligt...
Ha ha ha....det senaste exemplet är tullfinansierad E6 motorväg. Kallas inte skatt men är det definitivt. Med denna regering så gör alla gåvotransaktioner nu, om ett halvår kan skatten vara tillbaka.

Annars handlar det ju om vad svärföräldrarna vill ha för kåken....kan de tänka sig att ge er huset är det lätt.

Kolla annars vad som inräknas som anskaffningsvärdet dvs köpeskilling ev uppräknat + nedlagda kostnader. Sedan tar ni det beloppet som köpeskilling för att undvika reavinstskatt. Det är dock bara 2/3 av vinsten som tas upp till beskattning. Sedan kan det ju bli förlustavdrag för dem också om slutköpeskillingen understiger anskaff+utgifter. De önskar ju minst ha 1 100 000 kr eftersom de troligt inte önskar låna till ny lägenhet....ni får då en kraftig rabatt!
 
Calle Anka skrev:
Ha ha ha....det senaste exemplet är tullfinansierad E6 motorväg. Kallas inte skatt men är det definitivt. Med denna regering så gör alla gåvotransaktioner nu, om ett halvår kan skatten vara tillbaka.
Tror regeringen kommer köra fjäskstilen nu för att få vara kvar. Skatter kommer väl på sikt utjämnas i EU och sverige lär ju inte få höja iallafall. Gåvo och arvskattens borttagande är ju en förberedelse för alla 40-talister som skall lämna sina företag till nästa generation utan att de måste konkursa först...
 
Hej igen

Svårt det här med svärföräldrar och hus. Om det nu skulle vara så att vi får köpa huset för 1.100.000:-, så betyder det alltså att svärisarna inte får någon som helst vinst efter köpet. Hm...Men det är klar att om mycket av vinsten går till skatt ändå.
Tack iallafall för era svar
Al
 
Hej igen

Är lite i konflikt med svärföräldrarna nu. Hjälp mig med mina tankar och resonemang.
Huset är ju värderat till 1.800.000:-. De kan tänka sig att sälja för 1.700.000:-. Inga svarta pengar på fråga. Jag tycker att de är lite snåla, dels för att vi är ombedda att köpa huset och dels för att de säljer till sonen.
Är jag för gniden?

Al
 
Känner de till att det blir rätt mycket i reavinstskatt? Tycker de om att betala skatt?
 
Jag skulle inte heller gilla tanken att ge bort runt en halv mille! Fast har dom bett er köpa huset får dom väl ta vad ni erbjuder.
 
Kan man inte göra så här?

Svärföräldrarna ger huset till er i gåva och slipper betala reavinstskatt. Om huset en gång köptes för t ex 300 000 och de skulle sålt det på marknaden för 1,8 mille så innebär det en skatt på 300 000 som de slipper att betala.

Det innebär att ni borde få "köpa" huset för 1,5 mille. Köpet kan ni ju genomföra på så sätt att ni ger 1,5 miljoner i gåva, dvs ingen skatt för svärisarna.

MVH /ByggaiLKPG
 
Knivig situation....det handlar om två saker där alla är sig själv närmast.

1) Familjesympati
2) Maximera sin egen privatekonomi

Jag tycker att om ni inte får huset lite billigare dvs för ca 1,4 MSEK, skall överväga om det är intressant för er....

De kan ju finansiera sitt nya hem med 1,1 MSEK och ni får en bra lånesituation....varför är de snåla?

Kan ni inte komma överens på en lägre nivå så kolla runt på ett annat hus - det finns alltid hus till salu!
 
I ditt läge hade jag inte köpt huset. Vi köpte sommarhus av mina föräldrar och det har varit ett ständigt påminnande om vilket bra köp det var etc.etc.
 
Hej på er

Ja, det är en knivig situation det här med husköpet. Visst känner de till att de skall betala reavinstskatt, men de anser att de har så mycket avdrag att det kommer att ordna sig. De tycker att vi fått ett bra bud och de litar inte riktigt på mäklaren, som vi gemensamt tagit dit enbart för denna sakens skull. De menar att de skulle få ut så mycket mer om de sålde huset i en budgivning och därmed så har de givit oss en god rabatt med att sälja huset för 1,7 milj. Mäklaren gav en korrekt värdering, men sa att om det skulle komma hugade intressenter som blir förtjusta så kan ju priset öka. Men detta är ju endast spekulationer.

Men de här ideerna om gåva var ju superbra. Toppen ide. Känns bara lite trist just nu. Jag trodde att de skulle värdera sonen högre och inte ta ut nästan max på honom.

Tack
Al













 
Det är alltid känsligt att göra affärer med närstående.

Idén med ömsesidiga gåvor håller bara om man har tur. Om skattemyndigheten upptäcker vad ni gjort så komemr dom att anse att en försäljning ägt rum.

Svarta pengar vid husköp skall man också alltid akta sig för. Lagfarten kan ogiltigförklaras långt i efterhand om det visar sig att man betalt ett annat pris än det som står i köpeavtalet. Det gäller både om man angivit för mycket som för lite. Finns exempel på säljare som krävt svarta pengar utöver avtalet. Efter 10 år när skattebrottet är preskiberat, har dom anmält att dom fick svarta pengar, fått lagfaretn annulerad och krävt att få tillbaka "sitt" hus.

Om man betalar svart så blir man aldrig ägare till huset.

Om jag var er så skulle jag försöka utreda själv vad huset är värt. Undersök andra försäljningar i området, ni kan kontrollera vad huset faktiskt gick lös på via www.villavardet.se. Om det verkar vara så att 1 800 000 är en konervativ värdering så kanske erbjudandet om 1700 000 är ganska bra.

Annars skule jag välja att köpa något annat (såvida inte detta är huset med stort H). Nackdelen att inte få välja själv är värd mer än 100 000. Men man skall inte glömma att det är ju en fördel för er att köpa et hus som ni i princip vet allt om. Sonen borde ju veta om det finns några problem med huset.

Det känns om att svärföräldrarna vill sälja till er för att minska sitt eget strul och risken med en okänd köpare, mer än att vilja ge er ett bra boende.
 
Hej

Hemapularn, du slog huvudet på spiken direkt. Svärföräldrana vill inte att huset hamnar i "orätta" händer. De vill inte att någon sätter en grävskopa på tomten, rycker upp rosenrabatten, lägger igen dammen o tar kål på karpfisken eller missköter rabatten. De vill inte heller ha en visning med folk som trampar ner gräsmattan och slänger fimpar på trädgårdsgången.

Vår tanke med detta har aldrig varit att de ska trycka pengar i halsen på oss, men vi trodde båda att de skulle rabattera oss. Tanken med att höra av sig hit var just att få lite tips på vilka "arrangemang" man kan göra för att båda parter skall bli nöjda. Men nu verkar det som om de aldrig blir nöjda med annat än att sitta och räka sedelbunten och det ger en väldigt dålig smak i munnen.

Precis som inlägg 0840 påpekade så blir risken att vi alltid kommer att få höra vilket kap vi gjort, och det kommer man ju aldrig att få reda på om vi verkligen gjort eftersom det bara handlar om spekulationer och hypoteser. Den dag vi skulle sälja kan man alltid hoppas på att huset stigit i värde, men det kan ju aldrig i dag räknas som en eftergift.

Al
 
Som sagt,

Om inte det här är era drömmars hus, och ni vill ha det just som det är, och hålla med om "vilken fantastiskt bra affär" ni fått de närmsta 10 åren, så skulle jag hålla mig undan.

Vad gäller värdet, så kan det faktiskt vara så att det är ett bra pris även till 1700000. I Stockholmsområdet får man inte mycket för dom pengarna idag. Det kan vara så att värderaren uppfattat att han skulle ge ett pris i underkant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.