Huset ligger i Tullinge!
 
Är det en av tomterna som Ä-hus kontoret i skogås förmedlade. ???Vi var och tittade på dom men kände att det var för långt ut.
 
Stämmer att det var Skogås-kontoret. För oss var det givet att vi skulle bo i Tullinge, har bott i radhus här sedan -91 och har letat hus/tomt sedan -98. När dessa tomter var till salu avgjorde läget i stor utsträckning, vi anser det är en av de bättre lägena som varit till salu på senare år.
 
Nybyggare: Vilken färg har ni använt till huset, det ser jättefint ut.
 
Evas skrev:
Nybyggare: Vilken färg har ni använt till huset, det ser jättefint ut.
Tack :)

Det här med färgval (kulör) har varit en lång historia för oss. Vi bestämde oss först för gult, sedan skulle vi ha vitt för att till slut välja ljust gult. Jag tror att vi provmålande med hela 8 färger varav 4 skulle uppfattas som vita men ändå var en del gult i och 4 mera gula.

Vi lånade dessutom hem färgkartor och försökte finns fram till rätt färg mha färgkoden (NCS). Detta i kombination med att vi åkte runt och ringde på hos folk som hade fäger snarlika som den vi ville ha gjorde att vi till slut hittade fram till färgen som vi sedan valde.

Färgen är mao ingen standardkulör, färgnumret är: S0520-Y20R

Nyans 0520, tolkas som 5% svart och 20% kulörstyrka, och ton Y20R vilket är gult med 20% inblandning av rött. Vi valde mellan 20-30% kulörstyrka men valde alltså den ljusare.
 
Hej alla!

Han 34, hon 30 och lillan 3 månader har köpt tomt i norra Onsala (Kungsbacka) och skall bygga arkitektritad villa på ca 150 m2. Vi har informerat arkitekten om vilka utrymmen vi behöver och han lämnar ett förslag som förhoppningsvis kommer denna veckan. Spännande!

Mvh LT
 
Jag om min make är runt 35 år, med tre frön under skolåldern. Bor i Blekinge.

Vi vill ha ett hus som är bara vårat eget - därför har vi ritat det själva utifrån våra behov och måttsatt efter våra möbler och anpassat till tomten, istället för att köpa begagnat. Materialet kommer från en småhustillverkare (kvittar vilken eftersom huset är unikt) (Dessutom vill jag inte göra reklam för dem, eftersom materialkvaliteten var sämre än vi hoppats). Vi har gjort drygt halva bygget själva. Håller nu på med trädgården.

Skulle kunna skriva spaltkilometer om mitt fantastiska hus, men nöjer mig med detta... :-*
 
Lilla_vargen skrev:
(Dessutom vill jag inte göra reklam för dem, eftersom materialkvaliteten var sämre än vi hoppats). Vi har gjort drygt halva bygget själva. Håller nu på med trädgården.

Skulle kunna skriva spaltkilometer om mitt fantastiska hus, men nöjer mig med detta... :-*
Är det inte det som syftet med detta forum delvis är.
Om ni upplever er lurade eller besvikna så varför inte delge övriga forumiter det?

Kanske kan det hjäla någon annan att gå i samma fälla. Vilka lärdommar gjorde ni utefter resans gång? Vad skulle ni ha gjort annorlunda idag?

Det finns mycket vi är intresserade av att höra. Att sedan ert hus är unikt gör inte saken sämre!
 
Hej byggarfreakar,

Vi är 43+43+18+16+10 och bor nu i en träkåk (1,5 plan med källare) från 1924 och har tröttnat på allt underhåll, fönster har varit en semesterföljetång de senaste 10 åren. Söker tomt - gärna strax utanför Kristinehamn där vi bor - för att kunna bygga ett större enplanshus. Har fått korn på en 3000 kvm stor tomt precis utanför stan som skulle kunna vara lämplig så nu håller jag på och läser husbrochyrer så hjärnan är nära kortslutning. Som tur är har jag upptäckt detta eminenta forum innan byggplanerna har kommit för långt.
 
Hmm. Kikade genom den här tråden och såg att jag inte skrivit något - då är det dax!

Jag och min fru har byggt ett hus i Landfjärden söder om Stockholm. Huset är både hemritat och hemsnickrat, vilket betyder att det naturligtvis inte är klart ännu. :) Vi började resa stommen för ganska precis två år sedan och vi flyttade in i höstas.
Huset på 148 kvadrat är utformat för eminent komfort för två personer - vi kom igång mycket tack vare att vår dotter flyttade till Sundsvall för att plugga. På tomten som är på drygt 5400 kvm finns ytterligare ett hus som vi bodde i under byggtiden och det fungerar nu som gäststuga.

Vi är två glada lirare i 40-årsåldern med en hund som heter Svante. Vi själva heter Jeanette och Henrik (Nej, jag heter inte Karl :) )

 
Okej då. Materialet kommer från Trivselhus. Vi hittade en hemsida från Sveriges Kvalitetsansvarigas Förbund, eller något sådant, där de fick högsta betyg. Med facit i hand instämmer vi inte i det. Vi är besvikna på takkonstruktionen, fönstersmygarna, kyl & frys, mängden trä i väggarna (glest mellan och krokiga reglar, inga "plankväggar" att spika upp tavlorna på), väggips i golven, trappan inte minst!, ej låsbara handtag till altandörrar, köksskåp med fel mått, ... Sedan har vi ganska mycket klagomål på entreprenaden som utförts av de entreprenörer som Trivselhus rekommenderade. (Våra erfarenheter stämmer väl med Frasses, under tråden "Hantverkare".)
 
Måste ju ??
Flyttade in i nytt hus 1988. De "hantverkare" som satt ihop huset (Götenehus) hoppade på tåget att bli "snickare" eftersom det var brist just då i Stockholmsområdet.
Vi har rivit ut det mesta, lister, golv, tapeter, köksutrustning och lite till sen vi flyttade in. Har även hunnit fixa båda badrummen med bl.a. ångbad (en otroligt bra investering 20.000:- för 2 personers ångbad som annars fungerar som dusch).
Håller för närvarande på att bygga fristående garage.
Har egen grävmaskin (kul leksak) vilket kommit väl till pass under byggtiden.
Hoppas bli klar med garaget (plattan färdig) innan snön faller. Jobbar ensam på helgerna så det får i och för sig ta den tid det tar
 
Det är nog min tur nu.

Famillj består av mig (33) fru (29) och tre barn på 6, 3 och 0,5 år.
Har precis köpt tomt ca. 4mil söder om stockholm och drömmer om ett egenbyggt lösvirkeshus i sten som ska påbörjas om ca 1 år och vara (inflyttnings)klart om 2 år.
Kanske någon av er som har byggt tidigare kan dänga en tegelsten i huvudet på mig så jag vaknar ur mina drömmar (frugan har försökt :) men hon har gett upp) och börjar bli realist

Nu är det "inlärningsstadiet" som gäller och jag försöker läsa på om allt från planering, material och arbetsgång så bli inte förvånade om det kommer en drös med frågor om era byggen

Said
 
dags för mig då

Fredrik (34), min fru Micha (32) och Axel (14 månader)

Efter att ha letat hus ngt år utan att hitta något vi föll för bestämde vi oss för att ta fram egen planlösning. Denna skickades till TH, Anebyhus och Sidensjöhus. Vi valde Anebyhus och bygglovshandlingarna skickas in i veckan.

Totalt 208m2 öppen planlösning för kök/matsplats/v-rum med tre sovrum på övre botten. Entré, spa, kontor, tvätt och allrum på nedre plan. Tät altan på 55m2 direkt från övervåningen med plats för två bilar nedanför och om pengarna huserar altanen kanske en "Folkpool"...

På sluttningstomten i Tullinge (Örnberget) stod en sommarstuga och 15 feta granar men nu är det schaktfärdigt och vi räknar med att flytta in i april. Peppar peppar ta i trä och kasta salt över axeln ::)

http://www.boye.org/smedsliden/photo.htm

/Fredrik
 
Eftersom jag börjat slänga ur mig saker i forumet, är det väl bäst att jag presenterar mig. Jag och min fru (båda 30) planerar att bygga i Luleå. Går allt vägen startar vi till våren. Just nu väntar vi otåligt på förhandsbeskedet, för att kunna gå vidare med avstyckning av tomten. Vi kommer troligen att köpa ett stommontarat hus och göra det mesta jobbet invändigt själva. Beslutet om vem som skall få leverera stommen är inte fattat än, men många och långa diskussioner pågår med tre hustillverkare.

Huset blir på ca 100 m3 bottenplansyta, antingen 1 1/2-plan med mansardtak eller 1 3/4-plan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.