G
Jag har flyttat till en lägenhet och fått tillgång till 2 nya tvättmaskiner, en i lägenheten och en i fastighetens tvättstuga.
Den ena uppges ta 6 kg tvätt, den andra 7 kg.
Men: jag får inte in mer tvätt i 6-kilosmaskinen än vad jag fick in i de gamla 4-kilosmaskinerna jag använt tidigare! I 7-kilosmaskinen får jag in en aning mer tvätt.
Borde man inte ange trumvolym i stället för kilokapacitet?

Så är det dags att tillsätta tvättmedel. Jag har ett par olika sorter och läser noga på förpackningarna.
Till en 6-kilosmaskin ska det vara mellan 50 och 100% mer tvättmedel. Men jag har ju inte fått i mer tvätt!
Inte underligt att maskinerna sägs skölja dåligt!

Om jag nu har följt bruksanvisningarna har jag använt onödigt mycket tvättmedel.
I Sverige använder vi 40 000 - 50 000 ton tvättmedel per år. Och vi luras att använda att använda ännu mer. Det blir väldigt många ton!
Vem tjänar på detta?
Inte jag!
Inte miljön!
 
Man ska alltså byta maskin efter några år för att få en ny som sköljer sämre och tar mycket längre tid? Låter verkligen smart! Dessutom, om jag inte minns fel, konstaterade Råd&rön tidigare att tillverkarna fuskade med temperaturen för att minska energiförbrukningen.

Nä, jag behåller nog min snart tretton år gamla Miele som har fungerat utan problem trots flitig användning. Inte behöver jag heller styra hela mitt liv med en app. Om jag kommer ihåg när jag satte på maskinen, vet jag också när den är klar - utan notifiering.
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Gunvor Waller skrev:
Jag har flyttat till en lägenhet och fått tillgång till 2 nya tvättmaskiner, en i lägenheten och en i fastighetens tvättstuga.
Den ena uppges ta 6 kg tvätt, den andra 7 kg.
Men: jag får inte in mer tvätt i 6-kilosmaskinen än vad jag fick in i de gamla 4-kilosmaskinerna jag använt tidigare! I 7-kilosmaskinen får jag in en aning mer tvätt.
Borde man inte ange trumvolym i stället för kilokapacitet?

Så är det dags att tillsätta tvättmedel. Jag har ett par olika sorter och läser noga på förpackningarna.
Till en 6-kilosmaskin ska det vara mellan 50 och 100% mer tvättmedel. Men jag har ju inte fått i mer tvätt!
Inte underligt att maskinerna sägs skölja dåligt!

Om jag nu har följt bruksanvisningarna har jag använt onödigt mycket tvättmedel.
I Sverige använder vi 40 000 - 50 000 ton tvättmedel per år. Och vi luras att använda att använda ännu mer. Det blir väldigt många ton!
Vem tjänar på detta?
Inte jag!
Inte miljön!

Maxvikten är nog främst baserad på vad maskinen klarar av att centrifugera, så 6kg-maskinen klarar säkert av en betydligt tyngre tvätt än 4kg-maskinen - även om volymen är densamma (det är stor skillnad mellan en maskin full av påslakan och en av t-shirtar).

Jag är ganska säker på att doseringsanvisningarna avser en fullastad maskin, om du bara lägger i 3 kg tvätt använd bara hälften så mycket tvättmedel. De flesta nya tvättstugemaskiner jag har sett börjar med att väga tvätten och visa för användaren så att denna kan dosera korrekt mängd tvättmedel.
 
N Nils2018 skrev:
Jag köpte en toppmatad Cylinda åt min mor 1972. Efter 20 år fick jag byta programverk och vattenpump---möjligen också bälg. Min mor flyttade till ett äldreboende 2003 och hennes hus var tomt efter att jag köpt det. Så småningom kastade jag denna tvättmaskin under viss vånda för den var bra och fortfarande fungerade.
När vi hade flyttat till villa 1965 köpte mamma (!) en Cylinda med separat centrifug som fungerade ypperligt. Den var i tjänst länge. Jag hade flyttat hemifrån när den byttes ut. I plåten fanns följande präglat: Made in Sweden where quality is tradition.
Jag funderar på att byta användarnamn till Det var bättre förr!
 
  • Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
J johfo skrev:
Jag börjar fundera på vem som skrivit artikeln. Är det "Redaktionen" som skrivit den, eller har de bara publicerat den? Jag tycker att det mest ser ut som propaganda från en säljsugen "bransch".
Precis min tanke också.
Känns inte alls seriöst att rekommendera att byta en tvättmaskin för att hålla sig á jour. Tvättar den bra så tvättar den bra. Att nya maskiner är bättre ur miljösynpunkt stämmer visserligen, men den totalt bästa miljövinsten gjörs genom att köra slut på den maskin man har, och därefter välj att köpa en miljömässigt sund maskin.

/C
 
  • Gilla
Jambalaya och 1 till
  • Laddar…
E
Vem skulle byta en fullt fungerande maskin efter 5 år bara för att hålla sig ajour med tekniken? Dumheter. Funkar maskinen så använder man den. Går den sönder, försöker den miljömedvetne att laga annars ny.

Styra en tvättmaskin med mobilen... :crysmile::crysmile:, onödigaste funktionen jag hört talas om. Hjälper mobilen en att fylla trumman med tvätt eller? Antar att den marknadsförs som ”smart”
 
Alla dessa maskintillverkning är aktiebolag med massa ägare som kräver avkastning på investeringarna.
Att göra maskiner som håller är inte bra då.
Självklart ska man använda sina maskiner så länge det fungerar och lagar så länge det går.
Fördel om man kan göra själv, att beställa service kostar ibland så det inte känns värt och man kan få vänta. Nått som inte är möjligt oftast
 
E erkka skrev:
Vem skulle byta en fullt fungerande maskin efter 5 år bara för att hålla sig ajour med tekniken? Dumheter. Funkar maskinen så använder man den. Går den sönder, försöker den miljömedvetne att laga annars ny.

Styra en tvättmaskin med mobilen... :crysmile::crysmile:, onödigaste funktionen jag hört talas om. Hjälper mobilen en att fylla trumman med tvätt eller? Antar att den marknadsförs som ”smart”
Har du aldrig känt behov av att starta tvättmaskinen samtidigt som du du bestiger ett isberg? :thinking:
 
  • Haha
  • Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
När säljcykeln är över för en tvättmaskin plockas app.supporten bort och ägaren tvingas köpa en ny tvättmaskin.
När min smarta tv blev 2-3 år terminerades alla smarta funktioner och kvar är en seg dumburk.
 
arneri68 arneri68 skrev:
När säljcykeln är över för en tvättmaskin plockas app.supporten bort och ägaren tvingas köpa en ny tvättmaskin.
När min smarta tv blev 2-3 år terminerades alla smarta funktioner och kvar är en seg dumburk.
Fast TVn blir ju smart igen om du pluggar in en chromecast, jag hade ju iofs. gärna sett att man kunde köpa en TV som inte var smart och själv välja hjärna (chromecast, appleTV eller liknande)
 
  • Gilla
D-bug och 1 till
  • Laddar…
B blue.b skrev:
Fast TVn blir ju smart igen om du pluggar in en chromecast, jag hade ju iofs. gärna sett att man kunde köpa en TV som inte var smart och själv välja hjärna (chromecast, appleTV eller liknande)
En av anledningarna varför jag håller i min Plasma från 2009, fått limma fast glasskiva en gång (5år sedan) + gick utmärkt att lägga ner plasman som så många sa gjorde att man förstörde TVn

Öppnad plasma-TV som ligger ner på ett trägolv med dess interna komponenter och kretskort synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B blue.b skrev:
Fast TVn blir ju smart igen om du pluggar in en chromecast, jag hade ju iofs. gärna sett att man kunde köpa en TV som inte var smart och själv välja hjärna (chromecast, appleTV eller liknande)
En vanlig bildskärm då eller... ;)
 
M Mikael 81 skrev:
En vanlig bildskärm då eller... ;)
Ett smart köp är en "skärm" som stödjer CEC så (TV)fjärden kan styra den smarta box man kopplar in via HDMI.

Sen får man än väl se det som att det följer med lite smart TV joks som inte är komplett (syftar på olika tvplay appar) och kommer att sluta fungera när garantin gått ut.
 
C Costanza skrev:
Precis min tanke också.
Känns inte alls seriöst att rekommendera att byta en tvättmaskin för att hålla sig á jour. Tvättar den bra så tvättar den bra. Att nya maskiner är bättre ur miljösynpunkt stämmer visserligen, men den totalt bästa miljövinsten gjörs genom att köra slut på den maskin man har, och därefter välj att köpa en miljömässigt sund maskin.

/C
Från "Om oss" på byggahus:
"Att Byggahus.se är en oberoende portal på konsumentens sida innebär följande:

Informationen vi ger är objektiv och hjälper läsaren att fatta välgrundade beslut och undvika fallgropar.
"

Det tycker inte jag går ihop med den här artikeln.
 
BigR
Nä alltså redaktionen gör det lätt för sig och fåtöljrecensererar med samarbetspartners. Köpråd och bäst i test-artiklarna om duschkabiner, Snöslungor, Vitvaror etc uppfattar jag mer som produktplaceringar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.