Någon som vet var man billigt och enkelt hittar beslag för skarven mellan "A" och den horisontella regeln? Jag har tänkt att bygga 1st A och fästa andra sidan i en stor björk. Min överliggare blir nog ca 4,5-5m lång på en höjd av 3,5m.
 
En balksko kanske kan passa?
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
fahlis fahlis skrev:
En balksko kanske kan passa?
Ja, det är ju en lösning om man hittar balksko för en 95x95 balk? Jag kom på en annan lösning som jag ska testa. Nu är mitt problem att jag kommer få kämpa mig igenom tjälen då jag ska få ner 2st betongplintar 500mm..
 
Tänkte dela med mig av hur jag byggde vår gungställning, det kan säkert hjälpa eller inspirera någon.
Det tog mig ca 4h att bygga den (inkl. gräva hål för plintarna) till en kostnad av ca 700:- (exkl. gungor). 95x95 á 4,8m som horisontell balk (3,5m över marken), 70x70 som ben. Den känns mycket stabil tack vare infästningen i trädet (den hade givetvis behövt någon sträva mellan "A:et" och den horisontella balken om trädet inte hade funnits och vi hade haft ett A på varje sida). Lutningen på benen är ca 1:3. I trädet drog jag in 3st lättbetongstruvar på ca 200mm, notera också att balken vilar på en avsågad gammal gren.

Hembyggd gungställning av trä, fastsatt i snötäckt trädgård med infästning i träd, synlig gammal gren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hembyggd gungställning i en snöig trädgård med trädbeslag och triangelstöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd gungställning av trä med infästning i ett träd, verktyg och material på marken täckt av snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gungställning av trä med horisontell balk fästad i ett träd och stödda av snedställda ben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis konstruerad gungställning med horisontell träbalk som stöds av ett träd och lutande träben, bredvid en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hembyggd gungställning i trä med en horisontell balk fastsatt i ett träd, verktyg syns i förgrunden, snöig trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
R RapidSledge skrev:
Ungefär samma utsikt som

[länk]
Japp, dem delar vi utsikt med!
 
vill man ha plintarna sådär ovanför marken ? Tänkte på vassa hörnor.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
R
R RoBo skrev:
vill man ha plintarna sådär ovanför marken ? Tänkte på vassa hörnor.
Fotboll? "Tänkte på vassa hörnor."
 
  • Haha
  • Gilla
arowe17 och 1 till
  • Laddar…
A arowe17 skrev:
Tänkte dela med mig av hur jag byggde vår gungställning, det kan säkert hjälpa eller inspirera någon.
Det tog mig ca 4h att bygga den (inkl. gräva hål för plintarna) till en kostnad av ca 700:- (exkl. gungor). 95x95 á 4,8m som horisontell balk (3,5m över marken), 70x70 som ben. Den känns mycket stabil tack vare infästningen i trädet (den hade givetvis behövt någon sträva mellan "A:et" och den horisontella balken om trädet inte hade funnits och vi hade haft ett A på varje sida). Lutningen på benen är ca 1:3. I trädet drog jag in 3st lättbetongstruvar på ca 200mm, notera också att balken vilar på en avsågad gammal gren.

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Det är rätt tänkt med en riktigt hög gungställning, byggde en liknande konstruktion som din och grannarna undrade varför friggeboden skulle vara så hög när jag höll på
 
R RoBo skrev:
vill man ha plintarna sådär ovanför marken ? Tänkte på vassa hörnor.
Mja, den som sticker upp högst står på berg och kanske skulle ner 5-10cm för att bli riktigt bra.
 
meriks meriks skrev:
Det är rätt tänkt med en riktigt hög gungställning, byggde en liknande konstruktion som din och grannarna undrade varför friggeboden skulle vara så hög när jag höll på
Ja, 3,5m är precis lagom höjd! Har funderat på att komplettera med en koja i två våningar och då använda "A"-t som stöd.
 
Några gungor jag byggt.
1. Enkla loggar. Det finns en platt sten under varje ben.
2. Kombinerat med en plats för rekreation och en lekplattform.
3. Med en stor sits för att sova.
 
Trägunga byggd av stockar på en grön äng med landskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord trägunga upphängd med rep och metallbeslag, placerad på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hemmagjord trägunga och klätterställning i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trägunga byggd av stockar och brädor i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Trägunga upphängd på en stabil gungställning av timmer i en lummig trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trägunga under montering, kedjefäste och träspaljé mot gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en nybyggd trägunga med kedjor, placerad utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klas80 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.