P Pysslarn skrev:
Hej, jag heter Ronnie...
Hej Ronnie. Upplys oss andra, jag vet du praktiserat i ett snickeri med kantputs och du verkar ha blivit hooked. Kan själv inte komma på nåt tillfälle jag saknat en kantputs, förutom när jag skulle plana en sné hyvel,... men det är bara jag som inte förstått maskinens storhet, antagligen för att jag aldrig använt en.
 
Ola C Ola C skrev:
Hej Ronnie. Upplys oss andra, jag vet du praktiserat i ett snickeri med kantputs och du verkar ha blivit hooked. Kan själv inte komma på nåt tillfälle jag saknat en kantputs, förutom när jag skulle plana en sné hyvel,... men det är bara jag som inte förstått maskinens storhet, antagligen för att jag aldrig använt en.
Du är helt säkert inne på något intressant, Ola.

Det känns som att jag saknar det mesta när det gäller snickeri, inte bara på maskinsidan.
I och med att jag dessutom saknar erfarenhet har jag lätt för att kära ner mig i olika maskiner/lösningar som dramatiskt kan förenkla olika arbetsmoment. De få gånger jag har använt en kantputs har den löst ett problem på ett enkelt och smidigt sätt vilket i sig är nog för att jag ska känna att en sådan här vill jag ha.

Dessutom är jag kanske något av ett specialfall av hoarder, i mitt fall handlar det inte om jag råkar ha tre bandsågar (som ska bli två) eller fyra handöverfräsar, utan om att jag vill ha en av allt. Jag vill ha en av varje maskin, ett av varje verktyg osv och det beror på att jag inte känner mig trygg med att jag kan lösa alla problem jag ställs inför om jag inte har de tekniska förutsättningar som kan hjälpa mig.
Det är också så att bra maskiner framför allt hjälper mig att uppnå en precision (som iofs ändå kan vara rätt tveksam ofta nog) jämfört med om jag ska göra det med handverktyg.

Ett annat faktum när det gäller min önskelista är att jag måste erkänna att jag har en hel del maskiner mm redan och även om jag gärna skulle uppgradera somligt så kan jag snart slå mig till ro när det gäller maskininvesteringar.

Har inte:
Vertikalfräs — fantastisk maskin men har inte plats för den.
Långbandsputs — fantastiskt praktisk maskin i vissa sammanhang men har inte plats för den.
Fanérpress — se ovan.
Stämborr — ser behov men har inte plats för en riktig.
Tappmaskin, zinkmaskin, stämborr (mfl?) — behov kan lösas med andra maskiner.

Vill ha:
Kantputs — ja, en liten, tack.
Spindle sander (hatar att man har bättre tillgång till engelsk/amerikansk terminologi än svensk, det är Fine Woodworking som dragit ner mig i fördärvet) —- verkar smidig även om jag ser möjligheter att klara mig utan.

Vänder vi på perspektivet känner jag ingen stark längtan efter att kunna göra allt med handverktyg men jag inser att jag måste lära mig att behärska vissa moment. Som t ex handhyvling för att kunna justera en låda utan att skrota den. Till exempel.

Nu blev det här för jävla långt igen men summa sumarum:
Dels inser jag mina olika begränsningar — jag är rätt tafflig — och tror att maskiner kan vara ett stöd i många sammanhang.
Dels har jag en (över-?)tro att jag behöver vissa maskiner.

Kanske är det så att jag skulle praktisera på ett snickeri till? :)
Hoppas du orkat läsa och känner dig upplyst.
//Ronnie
 
  • Gilla
siggebo och 2 till
  • Laddar…
Angående behovet av kantputs tänker jag att det är avhängt på vilka material man jobbar med, vad som ska göras och hur mycket tid som kan sparas vid olika moment.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Du är helt säkert inne på något intressant, Ola.

Det känns som att jag saknar det mesta när det gäller snickeri, inte bara på maskinsidan.
I och med att jag dessutom saknar erfarenhet har jag lätt för att kära ner mig i olika maskiner/lösningar som dramatiskt kan förenkla olika arbetsmoment. De få gånger jag har använt en kantputs har den löst ett problem på ett enkelt och smidigt sätt vilket i sig är nog för att jag ska känna att en sådan här vill jag ha.

Dessutom är jag kanske något av ett specialfall av hoarder, i mitt fall handlar det inte om jag råkar ha tre bandsågar (som ska bli två) eller fyra handöverfräsar, utan om att jag vill ha en av allt. Jag vill ha en av varje maskin, ett av varje verktyg osv och det beror på att jag inte känner mig trygg med att jag kan lösa alla problem jag ställs inför om jag inte har de tekniska förutsättningar som kan hjälpa mig.
Det är också så att bra maskiner framför allt hjälper mig att uppnå en precision (som iofs ändå kan vara rätt tveksam ofta nog) jämfört med om jag ska göra det med handverktyg.

Ett annat faktum när det gäller min önskelista är att jag måste erkänna att jag har en hel del maskiner mm redan och även om jag gärna skulle uppgradera somligt så kan jag snart slå mig till ro när det gäller maskininvesteringar.

Har inte:
Vertikalfräs — fantastisk maskin men har inte plats för den.
Långbandsputs — fantastiskt praktisk maskin i vissa sammanhang men har inte plats för den.
Fanérpress — se ovan.
Stämborr — ser behov men har inte plats för en riktig.
Tappmaskin, zinkmaskin, stämborr (mfl?) — behov kan lösas med andra maskiner.

Vill ha:
Kantputs — ja, en liten, tack.
Spindle sander (hatar att man har bättre tillgång till engelsk/amerikansk terminologi än svensk, det är Fine Woodworking som dragit ner mig i fördärvet) —- verkar smidig även om jag ser möjligheter att klara mig utan.

Vänder vi på perspektivet känner jag ingen stark längtan efter att kunna göra allt med handverktyg men jag inser att jag måste lära mig att behärska vissa moment. Som t ex handhyvling för att kunna justera en låda utan att skrota den. Till exempel.

Nu blev det här för jävla långt igen men summa sumarum:
Dels inser jag mina olika begränsningar — jag är rätt tafflig — och tror att maskiner kan vara ett stöd i många sammanhang.
Dels har jag en (över-?)tro att jag behöver vissa maskiner.

Kanske är det så att jag skulle praktisera på ett snickeri till? :)
Hoppas du orkat läsa och känner dig upplyst.
//Ronnie
Nu har jag läst hela svaret och inte lyckats lista ut vad du svarade, du är ett riktigt politikerämne:geek:

Skämt åsido. Mitt inlägg handlade inte om att jag var en förträfflig snickare som inte behöver en kantputs. Tänkte snarare att om den va så högt på din "vill ha lista" så borde den kanske vara det på min också...o då tänkte jag du (och ni andra med kantputs @Daniel_N @Björn Melander )skulle berätta vid vilka moment den underlättar livet betydligt. Avsmalnat bordsben där man bandsågat kilformen, knuffar man denna i kantputsen för att snygga till ytan? Tavelram eller liknande där tapparna sticker aningen utanför ramen efter limning, snyggar man till detta i putsen? Slipar konvexa jiggformer? Allt som har med puts att göra är i mina ögon förknippat med risk att något blir snett/ur vinkel och jag antar man inte använder den för att putsa bort kuttermärken efter planhyvling?

Jag är inne på en vanlig tallriksputs för att enkelt kunna fixa små rundningar och annat, kantputs kan ju allt som en tallriksputs kan och lite till, det är det där lite till jag undrar över när man använder.
 
Jag har använt en tallriksputs en hel del och den är kanon till att runda av mindre grejor. Man kan också räta upp mindre bitar, säg 5cm bred. Men en större bit, säg 10 cm blir inte rak om du försöker putsa den (rotationshastigheten är högre perifert än centralt). Ytan blir alltså svagt konvex.
Med dessa erfarenheter tror jag att en kantputs dessutom är finfin att putsa raka kanter? Kan det stämma?
 
Jag använder kantputsen mest till att forma mindre detaljer i både trä och metall. Senast gjorde jag ett laminat med plyfa och plåt som enkelt kunde putsas ned så materialen flushade.
Fördelen med kantputs vs tallriksputs är dels större ”linjär” anliggningsyta men även möjlighet att putsa konkava ytor.
 
Själv använder jag tallriksputsen jag har. Ett mycket stabilt hemmabygge jag köpte av en herre för en 500-ing för några år sen.
Jag använder den ofta till att putsa runda hörn eller att putsa fram det sista till ett streck som man bandsågat nära. Den fungerar dock bara på konvexa former.
Jag håller med om problemet att den tar olika fort beroende på avstånd till centrum men å andra sidan så tycker jag mig ha lärt mig att föra föremålet från sida till sida för att kompensera för det, lite smålurigt kan det vara dock.

Problemet med min är att den helt saknar spånutsug och den dammar något alldeles makalöst, värre än någon annan maskin jag har eftersom det är ett så pass fint damm. Jag brukar kånka ut den och köra utomhus just på grund av det. Ganska jobbigt då den nog väger bortåt 50kg. Ska bygga ett eget spånutsug till den vilket år som helst nu.
 
Använde Osmo dekorvax i lite annan skala än jag gjort tidigare igår kväll!
Renoverat rum med osmålad träpanel på väggarna, ledningar sticker ut, och ett fönster syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av ett renoveringsprojekt med träväggar och en gul stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Postmord hade inte varit snälla mot burkarna. Som tur var hade inget läckt ut åtminstone.
Två burkar Osmo dekorvax och hårdvaxolja på ett betonggolv, en delvis bucklad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Det blir ljust och fint(y)
 
Det tar sig.... snart är det dax att ställa tillbaka maskinerna.

Ser nästa ut som om det borde varit ett tryck skapat av "PM" i de burkarna. Är ju rejäla intryckningar, tur att det var extra klämmor på locken annars hade det nog funnits något "PM" fordon med dekorvaxat golv....:surprised:
 
R roli skrev:
Det tar sig.... snart är det dax att ställa tillbaka maskinerna.
Jovars, jag längtar. Tyvärr har jag ju en del kvar på utsidan också.
Sen ska ju inte maskinerna ställas tillbaka, de skall in dit för första gången! ;)
 
Ola C Ola C skrev:
Nu har jag läst hela svaret och inte lyckats lista ut vad du svarade, du är ett riktigt politikerämne:geek:

Skämt åsido. Mitt inlägg handlade inte om att jag var en förträfflig snickare som inte behöver en kantputs. Tänkte snarare att om den va så högt på din "vill ha lista" så borde den kanske vara det på min också...o då tänkte jag du (och ni andra med kantputs @Daniel_N @Björn Melander )skulle berätta vid vilka moment den underlättar livet betydligt. Avsmalnat bordsben där man bandsågat kilformen, knuffar man denna i kantputsen för att snygga till ytan? Tavelram eller liknande där tapparna sticker aningen utanför ramen efter limning, snyggar man till detta i putsen? Slipar konvexa jiggformer? Allt som har med puts att göra är i mina ögon förknippat med risk att något blir snett/ur vinkel och jag antar man inte använder den för att putsa bort kuttermärken efter planhyvling?

Jag är inne på en vanlig tallriksputs för att enkelt kunna fixa små rundningar och annat, kantputs kan ju allt som en tallriksputs kan och lite till, det är det där lite till jag undrar över när man använder.
Ola C Ola C skrev:
Nu har jag läst hela svaret och inte lyckats lista ut vad du svarade, du är ett riktigt politikerämne:geek:

Skämt åsido. Mitt inlägg handlade inte om att jag var en förträfflig snickare som inte behöver en kantputs. Tänkte snarare att om den va så högt på din "vill ha lista" så borde den kanske vara det på min också...o då tänkte jag du (och ni andra med kantputs @Daniel_N @Björn Melander )skulle berätta vid vilka moment den underlättar livet betydligt. Avsmalnat bordsben där man bandsågat kilformen, knuffar man denna i kantputsen för att snygga till ytan? Tavelram eller liknande där tapparna sticker aningen utanför ramen efter limning, snyggar man till detta i putsen? Slipar konvexa jiggformer? Allt som har med puts att göra är i mina ögon förknippat med risk att något blir snett/ur vinkel och jag antar man inte använder den för att putsa bort kuttermärken efter planhyvling?

Jag är inne på en vanlig tallriksputs för att enkelt kunna fixa små rundningar och annat, kantputs kan ju allt som en tallriksputs kan och lite till, det är det där lite till jag undrar över när man använder.
Nyslipad tröskel i teak med inlagd mässing och rundade hörn, visad i verkstadsinställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad tröskel i teak med inlagd mässing och rundade hörn på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
senast i fm använde jag kantputsen t denna tröskel i teak o mässing. Rundade hörn, tog bort kutterslag på alla ytor. Mässingen var ilimmad 0,5mm för högt. Det tog jag i långbandsputsen, men det kunde också varit i kantputsen.
 
  • Gilla
Naturliv och 5 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Nu har jag läst hela svaret och inte lyckats lista ut vad du svarade, du är ett riktigt politikerämne:geek:

Jag är inne på en vanlig tallriksputs för att enkelt kunna fixa små rundningar och annat, kantputs kan ju allt som en tallriksputs kan och lite till, det är det där lite till jag undrar över när man använder.
Utvecklar svaret lite. Vi har oscillerande kantputs, stående vertikal bandputs, långbandsputs, oscillerande cylinderputs, stående vertikal smalbandputs med profiler (ej i bruk än) samt en oscillerande underputs med matning (inte heller i bruk än). vi hade tidigare tallriksputsar men de har fått respass efter att vi köpte den stående vertikala bandputsen som gör samma sak fast bättre.

Du har helt rätt i att all putsning riskerar att fördärva en vinkel och ta mer i kanterna än på mitten. Risken är dock mindre i tex en kantputs med bra anhåll än om kör för hand eller med handhållen putsmaskin. Men i situationer där det inte får hända (tex om man skal limma ihop en limfog) så putsar jag aldrig en hyvlad yta. Men för ytor som ska vara synliga men inte matcha ihop exakt mot en annan yta (tex alla de synliga ytorna på tröskeln ovan) så är en bra puts utmärkt för att ta bort kutterslag efter hyveln. Kantputsen är väldigt mångsidig, klarar både konkavt och konvext och efteråt krävs väldigt lite efterbearbetning för hand. Däremot drar den ämnet i sidled och om jag i lugn och ro vill komma fram till en linje med max precision så föredrar jag den stående vertikala bandputsen. Långbandsputsen för stora ytor, cylinderputsen för konkava + konstiga buktformade ytor (med uppblåsbar luftbälg m slippapper på). Underputsen kommer att användas för puts av massivträ efter hyvling, motsvarande bredbandsputs eller valsputs. Den bör kunna slipa väldigt bra, utan att ändra vinklar eller ta väldigt mycket mer på kanterna.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Utvecklar svaret lite. Vi har oscillerande kantputs, stående vertikal bandputs, långbandsputs, oscillerande cylinderputs, stående vertikal smalbandputs med profiler (ej i bruk än) samt en oscillerande underputs med matning (inte heller i bruk än). vi hade tidigare tallriksputsar men de har fått respass efter att vi köpte den stående vertikala bandputsen som gör samma sak fast bättre.

Du har helt rätt i att all putsning riskerar att fördärva en vinkel och ta mer i kanterna än på mitten. Risken är dock mindre i tex en kantputs med bra anhåll än om kör för hand eller med handhållen putsmaskin. Men i situationer där det inte får hända (tex om man skal limma ihop en limfog) så putsar jag aldrig en hyvlad yta. Men för ytor som ska vara synliga men inte matcha ihop exakt mot en annan yta (tex alla de synliga ytorna på tröskeln ovan) så är en bra puts utmärkt för att ta bort kutterslag efter hyveln. Kantputsen är väldigt mångsidig, klarar både konkavt och konvext och efteråt krävs väldigt lite efterbearbetning för hand. Däremot drar den ämnet i sidled och om jag i lugn och ro vill komma fram till en linje med max precision så föredrar jag den stående vertikala bandputsen. Långbandsputsen för stora ytor, cylinderputsen för konkava + konstiga buktformade ytor (med uppblåsbar luftbälg m slippapper på). Underputsen kommer att användas för puts av massivträ efter hyvling, motsvarande bredbandsputs eller valsputs. Den bör kunna slipa väldigt bra, utan att ändra vinklar eller ta väldigt mycket mer på kanterna.
Oj. Förstår nu du fick epitetet slipmaskinsguru i den andra tråden. Tack för utförligt svar.(y)
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Bytt fett i planetväxeln på min Flex Supraflex SE14-2!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.