Stickan56
T Thomas_Blekinge skrev:
Det svaret är hur dumt som helst. Om du köper en espresso for 0,75 så vill inte krögaren betala avgifter till kortföretagen. Därför är kontanter oslagbara.
Dåligt exempel.
Om du nu måste betala hyran kontant så kan man misstänka att den inkomsten inte deklareras.
Om du tycker det är dumt så är det upp till dig.

Stickan
 
  • Gilla
Patrik440 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är inte gratis hur som helst. Det finns inga gratis luncher. Även om inte du betalar direkt till kortfirman så är det handlaren. Och handlaren tar pengar från dig genom ökade priser.
Det är så alla betala för kontantlös betalning.
Kontanter är inte heller någon gratislunch.
Bankerna tar ohemult mycket betalt för att ta emot kontanter från företagen.

Jag har två exempel.
En liten handlare här på orten, som är egenföretagare och bara omsättning så det sen motsvarar en halvtid eller 75% eller något sådant. Man får väl säga att hon driver det halvt om halvt på hobbybasis.
Hon vill helst att man betalar med kort. "Jaha!", frågar jag, "får du inte en massa kortavgifter då?"
"Jodå, tre kr per köp, men det är ändå billigare än om jag ska växla in kontanter!"


Pratade med en kyrkvaktmästare häromveckan (eller egentligen var vi: jag, 2 kyrkvaktmästare och ytterligare en församlingsanställd) och så kom det upp som samtalsämne detta med kollektpengar och swisch osv.
Och då berättade en av vaktmästarna till mig att kontanterna var ett problem, om de kanske bara fick in säg 80 kr i kollekt, sen tog banken 65kr för att växla in beloppet så blev det ju magert. Ibland kunde ju kollekten vara mindre än avgiften.
Han berättade att då brukade han med någon annan kyrkoanställd som vittne swischa det beloppet med sitt eget swisch och sen ta kontanterna själv och använda upp vid småköp privat. För att snuva banken på avgiften, och inte skänka bort hela kollekten till banken.
 
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
R
En seriös fråga då till er som t.ex inte har internetbank, vad kostar det er att betala era räkningar?
Sköter ni detta fysiskt på banken?
 
R RalleB skrev:
En seriös fråga då till er som t.ex inte har internetbank, vad kostar det er att betala era räkningar?
Sköter ni detta fysiskt på banken?
Det gamla tillvägagångssättet fungerar fortfarande utmärkt. Dvs skriva betalningsorder och posta i kuvert. Det är fler än man tror som fortfarande kör på det.
 
S Stefan1972 skrev:
Det gamla tillvägagångssättet fungerar fortfarande utmärkt. Dvs skriva betalningsorder och posta i kuvert. Det är fler än man tror som fortfarande kör på det.
Vad kostar det?
 
S Stefan1972 skrev:
Det gamla tillvägagångssättet fungerar fortfarande utmärkt. Dvs skriva betalningsorder och posta i kuvert. Det är fler än man tror som fortfarande kör på det.
Så gör jag.
I mitt fall (liten sparbank i Finland) kostar det ungefär 2 euro (20 kr) per räkning.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Givetvis är mycket svart! Ser bara Greklands ekonomi som gått i crash, det med fastighetsskatten, mm, digitala pengar undviker mycket svart handel..
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
galento
Men bara för att man kanske betalar kontant så betyder inte det att
man har svarta pengar, finns nog en del som sparar pengar hemma
istället för bankens dåliga sparränta.
 
H heimlaga skrev:
Så gör jag.
I mitt fall (liten sparbank i Finland) kostar det ungefär 2 euro (20 kr) per räkning.
Så med en 5-10 räkningar i månaden blir det ett par tusen per år? Det borde bli billigare att använda mobil-/internetbank?
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
I månaden blir det för mig marginellt dyrare än det skulle bli att betala avgiften för att ha nätbank.
 
Har inte tänkt på att nätbank kostar... Jag är ägarkund i min bank (Andelsbanken) och avgifterna för nätbanken betalas automatiskt med ägarkunds-bonusen så summan blir 0€ varje månad istället för ca 4-5€ som det varierar mellan.
 
Swedbanks internetbank kostar inte ett öre. Betalning via tjänsten kostar inte ens 15kr i månaden, det är för mig såpass lite ett jag inte ens räknar det som en kostnad.
 
hsd
Skönr att ha en riktig bank
Inga avgifter för internetbank eller att skicka betalorder med post
Trevlig personal som fixar kontanter insättning och uttag avgiftsfritt
 
H heimlaga skrev:
avgiften för att ha nätbank.
Finns det banker som tar betalt för den tjänsten?
Det gör att frågan om girobetalningar kanske får en annan dimension... Vad är fördelen med en medlemsägd småbank som gör att det är värt kostnaden?
 
Redigerat:
galento
C C.Lundin skrev:
Swedbanks internetbank kostar inte ett öre. Betalning via tjänsten kostar inte ens 15kr i månaden, det är för mig såpass lite ett jag inte ens räknar det som en kostnad.
Hmm betalade 100 kr/ halvår för denna tjänst förra månaden.
Men de anslutna Sparbankerna kanske har annan prissättning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.