berisen berisen skrev:
Tack för ett väldigt bra svar.

Det var lite som jag misstänkte, att jag har inte så mycket att gå på här. Man blir ju less på sånt slarv, det ser ut ungefär som att dom hade X antal nya svarta uttag att sätta upp men butiken hade bara ett visst antal som var ojordade så dom slängde upp jordade i övriga bara för att få upp uttag. Nu gissar jag ju bara men det är så det känns som det kan ha gått till. :confused:

Skulle inte varit så godtrogen vid besiktningen helt enkelt. Lita aldrig på att det är bra bara för att det ser bra ut är väl det jag lärt mig. :lying:

Elen är i bra skick i övrigt vad jag kan se utan det är alltså "bara" uttag och sånt som dom slarvat med. Hade kostat cirka noll kronor att göra ordentligt när det väl gjordes så det är lite märkligt.
Jo men lugn nu! Du vet nog inte ens en bråkdel! Ska man vara säker så ska man bygga huset själv eller övervaka varje hantverkare, gamla hus med 10ägare, givetvis har det gjorts om och fixats i 90år! Är knappast nåt att tjafsa om, köp en uttagsprovare, väldigt få uttag i gamla hus är jordade..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Jo men lugn nu! Du vet nog inte ens en bråkdel! Ska man vara säker så ska man bygga huset själv eller övervaka varje hantverkare, gamla hus med 10ägare, givetvis har det gjorts om och fixats i 90år! Är knappast nåt att tjafsa om, köp en uttagsprovare, väldigt få uttag i gamla hus är jordade..
Ja jag får inse att det är så i gamla hus helt enkelt. Ja jag ska be en elektriker kolla igenom all el och dra jord överallt samt sätta upp JFB. Det skulle kännas skönt att veta att allt är helt säkert också även om det fungerar som det gör just nu.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Mikael_L
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det behöver inte alls vara "regelvidrigt"!
Så byggde man, helt enligt alla regler, åtminstone fram till 1970-talet.
V hade t.ex. i vårt kök i ett hus byggt 1969 jordat uttag vid disk- och arbetsbänk, och ojordat vid matplats och under fönstret.
Byggt av SIAB 1969.
För att nu reda ut detta lite.
Det var tillåtet med ojordade uttag i vissa miljöer och rum ända fram till jan 1994.

Och långt innan 1994 (t.ex. 1969 som i KoW's exempel) var det i huvudsak ojordat elektrikerna ville jobba med, så långt som möjligt.
Diskbänk och spis som exempel var sånt som gjorde användningen av ojordade uttag förbjudet, p.g.a att dessa var jordade och det kunde bli strömgenomgång genom en människa som höll i diskbänken samtidigt som ett trasigt ojordat föremål.
Så här ville elektrikerna (och därmed de som skrev föreskrifter också) hitta en lösning på hur man kan ha ojordat så mycket som möjligt, men ändå jordat vid diskbänken.

Och lösningen blev något i stil med att om det är minst två meter ifrån diskbänken/spisen, så en person inte kan nå mellan, så går det bra med ojordat.
Så därmed var vi där, jordat vid diskbänken, ojordat i resten av köket.

(och på samma vis i andra utrymmen, kanske ett jordat uttag precis vid vasken/maskinen i tvättstugan, sen ojordat)

Sen såg det ut så nästan hela vägen fram till 1994, det stramades upp något lite allteftersom, men 1994 så blev det helt förbjudet med ojordat, så då var detta inte längre någon fråga att tolka och gneta med längre.
 
Jag har rensat bort en behörighetsdiskussion ur tråden.

/moderator
 
  • Gilla
timp och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
berisen berisen skrev:
Vad tycker ni jag borde göra/kan åt det här? Får jag skylla mig själv som inte gjorde en mer noggrann besiktning eller hur resonerar ni?
Det är inte helt lätt att vare sig säga att ni har ett case här, eller inte alls och bara får skylla er själva.

Det krävs nog betydligt mer info om, och gärna att en jurist också kikar lite på det. Och nu har vi redan kommit så långt i besvär och kostnader att det är frågan om det inte är billigare och enklare att åtgärda de fel som finns.

Det är svårt att köpa hus, de allra flesta hittar något efter köpet som inte var förväntat och lite surt.
Det är sällan någon bra idé att dra igång stora rättsprocesser (ibland, någon gång, är det befogat och bra beslut) och det är inte heller bra att gå och irritera sig länge på det, kanske bli bitter osv.

Så egentligen är mitt råd att om det nu är såpass lite som är fel och dumt så är det nog bättre att svälja det hela, åtgärda och sen låta livet fortsätta och njuta av det nya boendet.

Man kan ju fundera på att gå på säljaren lite, kolla ifall det finns lite vilja till någon slags ersättning/kompromiss, kanske ta halva kostnaden var eller något sådant.
Det finns ju riktigt hederliga och hyvens människor (ja, faktiskt) som kanske känner lite skuld i det hela och inser att de gjort fel, och inte är helt ovilliga att göra rätt för sig.


Men vad som sen ska göras.
Tja, är målet att ändå i nära framtid se till att allt blir jordat så är det kanske lika bra att låta uttagen sitta kvar i väntan på att det ska göras.
Men glöm inte bort det bara, se till att det verkligen sitter hårt på "todo-listan".

Skulle ni ta dit en elektriker, be denne kolla upp så det inte sitter någon gammal dödskulo eller annan livsfarlig ledning kvar någonstans. Det är bra att kolla upp i vinds och källarutrymmen osv.
All kabel från typ 1948 och tidigare är riktigt dålig och livsfarlig idag, och nästan all kabel från typ 1955 och framåt brukar vara i väldigt bra skick.
Ja så är det faktiskt, och anledningen är att det var där någonstans som man övergick till PVC som isolering i kablarna, och den har visat sig vara extremt bra åldersbeständig.
 
  • Gilla
berisen och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Överlag tycker jag att dina beskrivna elproblem är bagatellartade och inte något jag skulle lagt ner energi på att reklamera. Visar sig huset vara i så gott skick att elen är det enda abret, är det dags att öppna skumpan istället för att rusta för krig.
N.B. att elen är bytt, betyder troligtvis inte att all el är bytt. Det vore konstigt ifall inte några gamla kablar lämnats kvar. Om så, och om de är invändigt dragna, är det viktigt att inte "pilla" i dosorna eftersom den knastertorra kabelisoleringen trillar av vid minsta beröring.
 
Tack för bra svar alla :ok:

Det var nog oron över att det skulle finnas ännu mer dolt som gjorde att jag gick igång lite och blev nojjig men det är nog ingen större fara. Bott i lägenhet hela livet så det är mycket nytt som förstagångsköpare av hus men också väldigt lärorikt :p

Hittills är det nog "bara" de felaktiga uttagen och den "bortrenoverade" lampknappen med tillhörande avklippta kablar som är egentliga elfel som vi stött på. Eller ja, det finns ett par stolpar med utebelysning på gården också som inte är jordade med tveksam isolering som jag också kommer åtgärda men i det stora hela är det ju relativt små grejer. Kablar och övrigt verkar vara i relativt gott skick så om jag bara får dit jord överallt och jordfelsbrytare så skulle det kännas rätt lugnt.
 
Som sagt det låter inte som det finns någon anledning att tro att du har massor med dåligt hempul i huset. Kan dock vara läge att kolla så du inte har några riktigt gamla kablar/trådar kvar någonstans. Det är ovanligt idag, de var oftast i katastrofalt dåligt skick redan på 70-talet. Så det mesta är numera bytt.

Utöver att leta gamla kablar, så låt en elektriker sätta jordfelsbrytare, om det inte redan finns. Det ger den bästa höjningen av elsäkerheten, direkt.

Det här med stolpar med utebelysning låter ev. mindre bra. Är det möjligen dubbelisolerade armaturer som inte skall jordas?

De har isåfall en symbol med två kvadrater i varandra.
 
H hempularen skrev:
Som sagt det låter inte som det finns någon anledning att tro att du har massor med dåligt hempul i huset. Kan dock vara läge att kolla så du inte har några riktigt gamla kablar/trådar kvar någonstans. Det är ovanligt idag, de var oftast i katastrofalt dåligt skick redan på 70-talet. Så det mesta är numera bytt.

Utöver att leta gamla kablar, så låt en elektriker sätta jordfelsbrytare, om det inte redan finns. Det ger den bästa höjningen av elsäkerheten, direkt.

Det här med stolpar med utebelysning låter ev. mindre bra. Är det möjligen dubbelisolerade armaturer som inte skall jordas?

De har isåfall en symbol med två kvadrater i varandra.
Ska kika lite närmare på det men det ser inte ut att vara allt för seriöst gjort tyvärr. Det första jag gjorde vara att skruva fast dom ordentligt i stolparna för dom satt lite risigt men skulle behöva gå igenom kabeldragningen också.

Såhär ser dom ut iallafall (risig bild). Ser ut som armen gått av här på bilden men det är bara någon reflektion.
Stolpe med belysningsarmatur fastskruvad, reflektion syns, mot gult hus och bar trädgren i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser inte så sannolikt ut att de där är dubbelisolerade. Men inte omöjligt.
 
Mikael_L
Modellen är känd, men det finns flera tillverkare som har snarlika, så jag vågar inte säga med säkerhet, men jag kan säga som så att de jag stött på har alla varit sort som ska skyddsjordas.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Det finns jord vid belysningen utanför ytterdörren så det är väl "bara" att dra en skyddsjord vidare därifrån ut till dessa lampor så borde det vara lugnt.

Har annars en tanke på att skippa 230V helt till dom här stolparna, känns egentligen onödigt att ha starkström till något sånt här?

Skulle kännas mycket säkrare att köra 24V istället och det behöver ju inte bli en speciellt dyr konvertering gissar jag. Finns ju mängder av transformatorer sånt här och även led-lampor som går att köra på lågspänning istället. Jag kanske till och med kan använda befintliga trådar som ligger nergrävda? Det eventuella spänningsfallet på den korta sträckan borde inte spela någon större roll?
 
Staffans2000
Det blir förlust i transformatorn samt fler saker som kan gå sönder. Själv försöker jag undvika lågspänning av de orsakerna.
 
Mikael_L
berisen berisen skrev:
Det finns jord vid belysningen utanför ytterdörren så det är väl "bara" att dra en skyddsjord vidare därifrån ut till dessa lampor så borde det vara lugnt.
Skyddsjorden ska ligga i samma kabel.
Så saknas det gulgrön ledare i den nuvarande kabeln måste den bytas ut.

berisen berisen skrev:
Jag kanske till och med kan använda befintliga trådar som ligger nergrävda? Det eventuella spänningsfallet på den korta sträckan borde inte spela någon större roll?
Det kan nog gå bra.
Det går väl bara 1/4 - 1/2 A i trådarna med lite LED-belysning, så det blir inte så mycket spänningsfall.

Problemet är mer att finna ett drivdon som gillar långa ledningar mellan LED och don, det kan finnas begränsingar pga av drivdonen switchar med höga frekvenser och kan komma i självsvängning och/eller stråla ut radiostörningar.
Men 12 eller 24V konstansspännings-LED så går det att hitta transformatorer som inte har dessa problem.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Skyddsjorden ska ligga i samma kabel.
Så saknas det gulgrön ledare i den nuvarande kabeln måste den bytas ut.
Ska undersöka så snart jag kan hur det ser ut. Kan sätta en slant på att det säkerligen saknas jord ut dit tyvärr. Det är kopplat via et skymningsrelä kan jag tillägga.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det kan nog gå bra.
Det går väl bara 1/4 - 1/2 A i trådarna med lite LED-belysning, så det blir inte så mycket spänningsfall.

Problemet är mer att finna ett drivdon som gillar långa ledningar mellan LED och don, det kan finnas begränsingar pga av drivdonen switchar med höga frekvenser och kan komma i självsvängning och/eller stråla ut radiostörningar.
Men 12 eller 24V konstansspännings-LED så går det att hitta transformatorer som inte har dessa problem.
Intressant, tack för infon. Tycker bara det känns lite onödigt att ha starkström till såna här installationer men det är väl för att det är enklast kanske samt att de flesta lampor/dimmers/relän är avsedda för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.