R
A AndersS skrev:
Äh, det tror du inte på själv. Hur gör du med ditt pensionskapital, de viktigaste sparpengarna för de flesta, som är bundet och du inte kan lyfta ut i kontanter? Sedan kan man placera delar av det i olika former av värdepapper men med begränsningar.
Och jag exkluderar nu den minoritet som har sådan förmögenhet att vanliga pensionssystemet är försumbart, utan avser enbart de som är beroende av allmän, tjänste och privatpension.
Trams, för de flesta företagare är inte det bundna pensionskapitalet viktigt jämfört med andra tillgångar. Du ser det hela ur ett tjänstemannaperspektiv.
 
galento
T Thomas_Blekinge skrev:
Det som stör mig i debatten är att många anser att kontantbetalning är något för gamla, okunniga, svartjobbare, knarklangare eller idioter. Även dom få politiker som varnar för ett snabbt avvecklande av kontanter.
Är det ingen som fattar att det finns fullt kapabla människor som VILL betala med kontanter, fast dom har ett riktigt jobb, betalar skatt och kan hantera teknik?
Om Sverige om några år inte är i position att tillhandahålla ett snabbt, säkert, anonymt och praktiskt betalningssätt får vi väl använda Euro eller Dollar. Så gör man ju också i andra länder som saknar stabil valuta.
Brukar också ta ut ett par tusen som fickpengar men använder internetbank,swisch,paypal och kreditkort emellan varven.
Har man dessutom kontanter sparade så har väl inte banken nån koll på pengar man har heller.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Mikael_L
Jag själv är inte alls emot kontanter, och jag ser bekymmersamt på utvecklingen att de försvinner mer och mer. Samt att det börjar anses fult och skumt att använda kontanter.

Men dock går mitt eget liv alltmer över mot kontantfritt, det är ju av ren lättja på något vis.
Jag brukar ha något mellan 100 och 600 kr istoppat i telefonens fodral som lite nödvaluta som kan användas vid behov.
Sen brukar jag ha några tusen gömt på ett mycket svårhittat ställe hemma, också lite som nödvaluta, och som kan användas vid någon affär med begagnade prylar.

Vid begagnat affärer mellan en annan privatperson har jag som regel alltid kört med kontanter, men swisch har ju dock börjat leta sig in lite här nu. Men den andra parten kanske inte har swisch, så det är ju alltid bra att ha med sig cash, och det kan ju vara det man får också.
Nu rör sig väl min ekonomi inte så väldigt mycket runt affärer med begagnat, det handlar väl bara om någon tusenlapp per år, förutom om det sker en bilaffär (men jag köper billiga bilar också).

Men det är helt klart en slags lättja, att bara ha med sig kortet, och bara hantera detta, inte hålla på med att ha med sig och förvara kontanter, särskilt mynten är ett stort problem då jag rationaliserade bort plånboken för några år sedan.

Och blip-funktionen på kortet är ett ännu större utslag av lättja. Och i praktiken ser jag ingen skillnad på köp med blip resp kod mer än att blip går fortare och blir aningens lite säkrare.
Min oro handlar om vad som händer ifall kortet kommer bort på något vis.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Jag tycker kontanter är viktga för samhällets överlevnad, dom ger en viss flexibilitet och anonymitet så att säga. Jag tror denna gråzon är nödvändig och bra för samhället även om det klagas mycket om den från officiella källor (som sen skiter i nolltaxerande storföretag och skatteplanering). Jag tror det går åt skogen om/när det försvinner.

Även bra för barnen när dom ska börja betala och lära sig pengar och dess värde... Fysiska repesentationer för pengar är viktiga. Vi bör uppskatta det fysiska mera desto mer virtuellt allt blir tycker jag, inte göra oss av med det. Vi överskattar det moderna allt för ofta och ofta blir det så vi kryper till korset igen efter vi anammat något och trott allt gammalt är omodernt. Jag jobbar inom IT och programmering så kanske en annorlunda åsikt att ha i det yrket, men jag tycker det är just p.g.a. mitt yrke som jag har dessa åsikter.

Jag har sällan kontanter och nyttjar den kontantlösa funktionen ofta på mitt kort, men dom måste få finnas kvar.
Barn får pengar av gammelmormor som är 93år, annars är det mest suck! Ingen vill ha kontanta pengar! Barnen är 10 och 13 och använder visakort och swish, och tycker det är pinsamt att betala med kontanter, samt bökigt för oss vuxna att ta ut pengar...swish, klart!
 
Stackars barn! Undrar om de lär sig räkna i huvud. Jag var nyligen i en affär och köpte för 250 kr och betalade med en femhundring. Tjejen i kassan kunde inte räkna ut i huvudet hur mycket växel det skulle bli. Suck!
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Stackars barn! Undrar om de lär sig räkna i huvud. Jag var nyligen i en affär och köpte för 250 kr och betalade med en femhundring. Tjejen i kassan kunde inte räkna ut i huvudet hur mycket växel det skulle bli. Suck!
Jag tycker man blir bättre på huvudräkning med swish. Iom att det är så lätt att föra över ett exakt belopp så blir det ofta att man delar jämnt på resturangnotor mm. En drar kortet och de andra swishar sin andel. Då blir det räkneövningar som 297/3 istf ”du får en 100-ing så år det jämnt :)
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Stickan56
T Thomas_Blekinge skrev:
Stackars barn! Undrar om de lär sig räkna i huvud. Jag var nyligen i en affär och köpte för 250 kr och betalade med en femhundring. Tjejen i kassan kunde inte räkna ut i huvudet hur mycket växel det skulle bli. Suck!
Då har hon inte lärt sig hur man hanterar en kassa. Man räknar inte ut hur mycket man skall lämna i växel.
Man räknar från köpebeloppet upp till det belopp man tagit emot, det blir växeln.

Stickan
 
  • Gilla
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag fattar inte varför man inte betalar en pizza för 95 kr kontant, alltså med riktiga pengar.
Förstår hur du tönker.
Själv är jag frekvent kortanvändare.
Men inte av bankkort att det dras från konto när jag handlar utan jag kör alltid med kreditkort som ger nån form av cash back.
Gratis ska det vara, kört Ica banken kredit så länge det var gratis och gav rabatt på Ica tillbaka. Det tog dom bort så jag bytte till okq8.
Får återbäring då som jag kan använda på okq8 eller ta ut i kontanter.
Remastered är också ett bra kreditkort vad jag hört, skulle jag byta skulle det nog vara till det.
 
Stickan56
T TheGame skrev:
Förstår hur du tönker.
Själv är jag frekvent kortanvändare.
Men inte av bankkort att det dras från konto när jag handlar utan jag kör alltid med kreditkort som ger nån form av cash back.
Gratis ska det vara, kört Ica banken kredit så länge det var gratis och gav rabatt på Ica tillbaka. Det tog dom bort så jag bytte till okq8.
Får återbäring då som jag kan använda på okq8 eller ta ut i kontanter.
Remastered är också ett bra kreditkort vad jag hört, skulle jag byta skulle det nog vara till det.
Jag kan rekommendera Volvokort som är ett VISA tillsammans med appen CarPay.

Stickan
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Jag kan rekommendera Volvokort som är ett VISA tillsammans med appen CarPay.

Stickan
Intressant, vad får man för "bonus" av det?
 
Stickan56
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag fattar inte varför man inte betalar en pizza för 95 kr kontant, alltså med riktiga pengar.
Om du betalar med kort är det större chans att pizzabagaren betalar skatt.

Stickan
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
När man betalar kontant kan man anpassa inköpen så att man tjänar på öresavrundningen...
 
  • Wow
  • Haha
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Har man både kort och kontanter kan man välja det man tjänar bäst på med avseende på öresavrundningen.
Och så tränar man upp huvudräkningsförmågan något fantastiskt. :)
 
  • Haha
Stickan56
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
[länk]

Stickan
Ok, även fast jag har Volvo så är jag aldrig på Volvohandeln eller tanka/tvätta så är nog inget för mig. Okq8 är stort sett samma :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.