useless useless skrev:
Jag fattar inte varför man ska gå runt med kontanter när man har bankkort...

Det är väl inte enklare att gå till en bankomat och ta ut pengar med kortet jämfört med att använda samma kort när man betalar?

Men det kanske bara är jag som är konstig och aldrig har några kontanter?
1. Huvudorsaken är att det är lättare att hålla småutgifterna nere när man ser direkt man öppnar plånboken vad som är kvar av senaste uttaget.
Visst går det att göra samma sak med kontantlöst leverne och internettelefon så man kan logga in på banken och titta på kontosaldot inför varje liten betalning men att göra så förutsätter en smarttelefon som kostar en massa pengar och har dålig hållbarhet samt en trådlös nätförbindelse som ofta inte fungerar på landsbygden.
Om man har ett behov av att ha exakt kontroll över småutgifterna och dessutom extremt oregelbundna småutgifter så blir det smidigare och mindre omkostnader att använda kontanter.

2. En annan orsak är att när man som jag både köper och säljer mycket begagnat och överblivet på alla möjliga underliga vägar så har säljaren sällan kortläsare och jag har inte heller någon kortläsare heller. Då är det praktiskt med kontanter.
I Sverige har ni ert Swish men dels verkar det ofta krångla och dels måste mottagaren ha en dyr internettelefon för att veta om det har kommit någon betalning.
Alla har inte den ekonomin som krävs för att köpa allt i affär och betala i kassan. Alla har inte varken råd eller lust att kasta bort allt man inte behöver men som någon annan kan behöva.

3. Sedan har vi frågan om personlig integritet.
Jag vill inte att någon skall ha databas på alla detaljer i mitt liv. Alla inköp.

4. Sedan har vi frågan om gränshandel.
Jag som bor i Finland kan inte ha Swish men inte får det hindra mig från att köpa saker av privatpersoner i Sverige.
Några exempel på vad jag har köpt begagnat i Sverige genom åren:
-Elektrisk slipsten
-Stenberg kombimaskin
-Arboga borrmaskin
-Vajerkran
-Skogskärra till traktorn
-Matarverk
-Maskinskruvstycke till kipphyveln.
-Ringnyckelsats
-2 st gjutjärnsgrytor och 1 stekpanna
-ca. 50 teskedar
-Svarvstål för träsvarvning
-Stor vinkelhake
-ca. 15 blocknycklar
-Rörtång
-Några fogsvansar och en timmersvans
-Smärgel
-Några hyvlar
-Några stämjärn
-Gissningsvis omkring 100 böcker
-Varvräknare
-Whitworth gängtappar
-Några smidestänger
-Nageljärn
-Några sätthammare av olika slag
-Smideshammare
-2 st limpannor
-2 st skruvtvingar
Med mera

5. Och så till slut...... faktum är att väldigt många fattiga är beroende av svarta pengar för sin överlevnad. Att dra loss några tusen kronor eller några hundra euro på svart och klara krisen är trots allt ett betydligt bättre alternativ för samhället och individen än att täcka kostnaderna med snabblån som sedan återbetalas med mera snabblån eller bli totalt utslagen eller tvingas in i grov kriminalitet.
Ofta är svartarbete det enda sättet som man kan ta sig in på arbetsmarknaden när man har blivit utknuffad av en eller annan orsak.
Visst..... det är populärt att ligga apatisk och röka hampa och vänta att samhället skall ordna allt men det är inte så man får sitt liv på fötter.
 
  • Gilla
elloffo och 4 till
  • Laddar…
Stickan56
useless useless skrev:
Men det kanske bara är jag som är konstig och aldrig har några kontanter?
Nej; du är inte konstig. Jag har inte gjort en betalning med kontanter på över ett år nu.
Det enda ställe som jag vet krånglar är mitt hamburgerställe som envisas med att inte ta kortbetalningar under 50:-
Jag köpte en begagnad bil och den betalade jag via Swsh.

Plastpengar är bra men det skall vara med kredit.

Stickan
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Hur ska man bygga ett samhälle och betalhantering, på att de flesta 95-98% klarar sig utmärkt utan kontanter (dvs om man vill betala utan kontanter så går det) eller ska det byggas på att kunna ge de som tigger pengar, svartarbete, etc?
Förändringen har gått snabbt och den som lever får se hur det ser ut om 10 år:D
 
R
A AndersS skrev:
Hur ska man bygga ett samhälle och betalhantering, på att de flesta 95-98% klarar sig utmärkt utan kontanter (dvs om man vill betala utan kontanter så går det) eller ska det byggas på att kunna ge de som tigger pengar, svartarbete, etc?
Förändringen har gått snabbt och den som lever får se hur det ser ut om 10 år:D
Blir till att köpa guldmynt ifall riksbanken gör bailin med dina sparpengar nästa gång politikerna har övertrasserat Sverige.
 
R RapidSledge skrev:
Blir till att köpa guldmynt ifall riksbanken gör bailin med dina sparpengar nästa gång politikerna har övertrasserat Sverige.
Då gäller det att varit förutseende och köpt innan valutan blivit värdelös;)
 
R
A AndersS skrev:
Då gäller det att varit förutseende och köpt innan valutan blivit värdelös;)
Guldet har aldrig varit så dyrt som nu räknat i kronor.
 
A AndersS skrev:
Hur ska man bygga ett samhälle och betalhantering, på att de flesta 95-98% klarar sig utmärkt utan kontanter (dvs om man vill betala utan kontanter så går det) eller ska det byggas på att kunna ge de som tigger pengar, svartarbete, etc?
Förändringen har gått snabbt och den som lever får se hur det ser ut om 10 år:D
Jag säger inte att kontantlösheten är det bästa för alla och att andra måste göra samma prioriteringar som jag gör men jag anser att man måste ha valfrihet.
För varenda människa som knuffas ut ur samhället för att man inte har möjligheter att vara med i de nya systemen blir det en till som stjäl egendom av er som är kvar i systemet och som ni dessutom skall försörja med era skattepengar.
 
  • Gilla
dibb
  • Laddar…
Det som stör mig i debatten är att många anser att kontantbetalning är något för gamla, okunniga, svartjobbare, knarklangare eller idioter. Även dom få politiker som varnar för ett snabbt avvecklande av kontanter.
Är det ingen som fattar att det finns fullt kapabla människor som VILL betala med kontanter, fast dom har ett riktigt jobb, betalar skatt och kan hantera teknik?
Om Sverige om några år inte är i position att tillhandahålla ett snabbt, säkert, anonymt och praktiskt betalningssätt får vi väl använda Euro eller Dollar. Så gör man ju också i andra länder som saknar stabil valuta.
 
  • Gilla
galento och 2 till
  • Laddar…
Plastkort använder jag inte så ofta, har ”Visakortet” i bank appen, dubbelklick på hemknappen så kommer visakortet, lägg mot terminalen..

Men värre är det med nya Swish gränserna, Nordea svinen har sänkt från 250’ till 50’..! Det som var så otroligt smidigt att köpa bilar/husvagnar/skotrar mm...värdelöst!!
 
Redigerat:
  • Gilla
RalleB
  • Laddar…
Jag tycker kontanter är viktga för samhällets överlevnad, dom ger en viss flexibilitet och anonymitet så att säga. Jag tror denna gråzon är nödvändig och bra för samhället även om det klagas mycket om den från officiella källor (som sen skiter i nolltaxerande storföretag och skatteplanering). Jag tror det går åt skogen om/när det försvinner.

Även bra för barnen när dom ska börja betala och lära sig pengar och dess värde... Fysiska repesentationer för pengar är viktiga. Vi bör uppskatta det fysiska mera desto mer virtuellt allt blir tycker jag, inte göra oss av med det. Vi överskattar det moderna allt för ofta och ofta blir det så vi kryper till korset igen efter vi anammat något och trott allt gammalt är omodernt. Jag jobbar inom IT och programmering så kanske en annorlunda åsikt att ha i det yrket, men jag tycker det är just p.g.a. mitt yrke som jag har dessa åsikter.

Jag har sällan kontanter och nyttjar den kontantlösa funktionen ofta på mitt kort, men dom måste få finnas kvar.
 
  • Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det som stör mig i debatten är att många anser att kontantbetalning är något för gamla, okunniga, svartjobbare, knarklangare eller idioter. Även dom få politiker som varnar för ett snabbt avvecklande av kontanter.
Är det ingen som fattar att det finns fullt kapabla människor som VILL betala med kontanter, fast dom har ett riktigt jobb, betalar skatt och kan hantera teknik?
.
Vad är definitionen på "gamla", är lite intresserad utifrån att jag växt upp med bankbok där allt skrevs in manuellt och senare automatiserat med speciella bankskrivare? Idag har de här bankböckerna försvunnit och när den utvecklingen gjordes var det även då en debatt kring bankbokens försvinnande då det var något fysiskt som man hade som bevis för sina pengar.
Men visst funderar man på scenarior utifrån t.ex. extremt starka solstormar och utslagning av elektronik.
Det som däremot händer är att det byggs elektroniska "pengar" och "valutor" utan insyn från någon statsmakt som ersätter den kontanta hanteringen för de som vill vara anonyma, stora risker finns idag i den världen.
"Är det ingen som fattar att det finns fullt kapabla människor som VILL betala med kontanter" visst gör vi det men frågan i tråden är mera, kommer man att kunna göra det och i vilken omfattning när 100% av all betalning kan göras utan kontanter? Sedan görs betalning med kontanter men den hade likväl kunnat göras via andra betalvägar.
 
R
A AndersS skrev:
Vad är definitionen på "gamla", är lite intresserad utifrån att jag växt upp med bankbok där allt skrevs in manuellt och senare automatiserat med speciella bankskrivare? Idag har de här bankböckerna försvunnit och när den utvecklingen gjordes var det även då en debatt kring bankbokens försvinnande då det var något fysiskt som man hade som bevis för sina pengar.
Men visst funderar man på scenarior utifrån t.ex. extremt starka solstormar och utslagning av elektronik.
Det som däremot händer är att det byggs elektroniska "pengar" och "valutor" utan insyn från någon statsmakt som ersätter den kontanta hanteringen för de som vill vara anonyma, stora risker finns idag i den världen.
"Är det ingen som fattar att det finns fullt kapabla människor som VILL betala med kontanter" visst gör vi det men frågan i tråden är mera, kommer man att kunna göra det och i vilken omfattning när 100% av all betalning kan göras utan kontanter? Sedan görs betalning med kontanter men den hade likväl kunnat göras via andra betalvägar.
Bara att se till att sparkapitalet finns i dollar, euro, guld o aktier.
Vid nästa kris sätter Ingmes rätan till - 5 %

Att bara ha plastpengar är att acceptera att man är statens lydiga slav.

Vissa har en naturlig reflex att böja sig framåt för att plocka upp tvålen.
 
  • Haha
Stickan56
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Även bra för barnen när dom ska börja betala och lära sig pengar och dess värde... Fysiska repesentationer för pengar är viktiga.
Det här tror jag är utifrån hur vi har lärt oss använda pengar att de var fysiska och man hade även bankbok. Hur många barn använder inte pengar i sina spelmiljöer utan att fysiskt ha dem tillgängliga? Däremot måste pedagogiken förändras och utvecklas för att ge kunskap om vad värdet av pengarna.
Man skulle kunna göra barnappar där pengarna t.ex. visas i form av olika symboler (kanske mynt/sedel) som sedan försvinner eller tillkommer beroende av hur man hanterar pengarna. Det är inte det fysiska som är avgörande utan hur det presenteras pedagogiskt sätt.
Och det gäller även vuxna för hur många köper inte saker/tjänster för lånade pengar utan att reflektera över hur jobbigt eller t.o.m omöjligt det kanske kan vara att betala tillbaka.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Bara att se till att sparkapitalet finns i dollar, euro, guld o aktier.
Vid nästa kris sätter Ingmes rätan till - 5 %

Att bara ha plastpengar är att acceptera att man är statens lydiga slav.
Äh, det tror du inte på själv. Hur gör du med ditt pensionskapital, de viktigaste sparpengarna för de flesta, som är bundet och du inte kan lyfta ut i kontanter? Sedan kan man placera delar av det i olika former av värdepapper men med begränsningar.
Och jag exkluderar nu den minoritet som har sådan förmögenhet att vanliga pensionssystemet är försumbart, utan avser enbart de som är beroende av allmän, tjänste och privatpension.
 
Jag har faktiskt börjat läsa mer och mera om forskning som visar barn lär sig bättre och stressar mindre då dom läser fysiska böcker. Och så var det en artikel i YLE I finland där dagisbarn fick välja själva och föredrog de fysiska böckerna, det var en riktig bok som dom kunde hålla i och sitta och bläddra med i när dom läste för dom.

Vi kan nog inte hur än bra vi designar appar, ersätta vår fysiska verklighet. Även om det kan göras känns det för mig som att gå över ån efter vatten.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.