Hej,

Vi har totalrenoverat en 1,5 plans villa och har fastnat för denna typ av "trävägg". Tänkte ha den som en typ av fondvägg.

Bilden är tagen från kvik, det är dom själva som tillverkat och säljer alltså inte det.

Är det någon som har några tips på vart jag kan få tag på något liknande?
Om jag bygger själv, vilket material är att rekomendera?
Måtten på väggen är 3600x2400mm

Huset står i Höllviken, Skåne så pratar vi trähandel så får det gärna ligga i närheten.
 
  • Modernt kök med vita skåp och träribbor på väggen med en fondvägg-effekt, inredningsdetaljer och matbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi använde något liknande på ett bygge jag var på. Det var skivor på 1,2*2,4 tror jag med olika tjocka plyfa remsor som var målade. Satt ihop med en läkt på bksidan och en svart duk bakom för att inte se bakomliggande material.

Ska jag luska reda på vad det hette?
 
  • Gilla
SimonLundquist
  • Laddar…
Dock en varning, skitdyrt per kvm var det. Över 1000:-
 
Normalt håller inte den läkt man kan köpa i bygghandeln tillräcklig kvalitet för att användas till något liknande. Du får köpa virke i grövre dimension och såga ner. Om du inte har en bra såg rekommenderar jag att du kontaktar ett specialsnickeri. De fixar det. Materialet bör nog vara kvistren (eller nästintill) fur för att bli snyggt.

Edit: Att ribborna sitter på ett skivmaterial är nog inte så dumt när man skall montera det. Absolut precision krävs, annars ser det tokigt ut.
 
Jag kom ihåg att jag läste en snarlik fråga på bloggen Husligheter (Maria Soxbo) i höstas, så letade reda på hennes bloggpost (1 nov). Hon fick svar dels i form av en länk till en finsk tillverkare, men också tipset att söka på "karosseripanel" och då får man rätt många träffar, bl a här på byggahus . . . Ursnyggt, lycka till!
 
  • Gilla
Byggprojektören
  • Laddar…
Hej lyfter tråden igen, hur gick det för dig vi har haft liknande tanke på en vägg här hemma i sovrummet.
Det var svårt och hitta nåt material som kan tänkas vara bra, jag hittade plywoodreglar på Beijer som är 24x68mm tror ni det skulle gå? Eller kommer dom slå sig eller nåt annat som kan gå galet? Kom gärna med synpunkter/idéer
 
De gjorde sån vägg på ett bygge jag var på för att få en snygg och ljuddämpande vägg i en skolmatsal.
Ribborna skruvades fast mot läkt med svart duk mellan ribbor och läkt. Lagom stora sektioner prefabricerades som sedan monterades upp mot en isolerad regelstomme.
Den svarta duken dolde då den ljuddämpande isoleringen.
 
Okej vet du vad det var för material på ribborna?
 
Det var fabrikslackad ask. Till just den väggen användes ribbor med lite olika djup för att få lite liv i väggen, men det är ju en smaksak.
 
  • Gilla
Stugrenoverare
  • Laddar…
Vi har monterat 15000m brandbehandlad spaltpanel i två sporthallar på ett bygge jag jobbar med. Sätt läkt cc300mm. Sortera bort de krokigaste bitarna.

Vi satte fullspikade var 20 panelbräda efter en linjelaser och dom emellan satte vi lite löst till att börja med. Sen tvingade vi varje panelbräda att vara rak med 5mm distanser mot dom vi fullspikade med linjelasern. Distanserna kunde vi sen ta bort.
Spikades med dyckert. Panelbrädorna var 22x44.
Vill ni ha svart bakom så rekommenderar jag någon form av textil typ akustikduk.
 
  • Gilla
gryden och 3 till
  • Laddar…
Snacka med Snickarebolaget i Höllviken de kan hjälpa dig med att få skurit upp virket i specialdimensioner och att få tag i rätt kvalité på råmaterialet.
De har gjort flera bra jobb till mig.

Jag tror det finns clipslösningar som funkar också.
 
  • Gilla
Andreas Nordström
  • Laddar…
V
P Panelmannen skrev:
Kika även på [länk]

Har ingen aning om prisbild!
Fick m2-pris på 1800kr+moms för 28mm askfaner. Plus installation. Som hittat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.