Nicke Nyfiken
A A.G skrev:
Låter som någon som har förköpt sig å sen inte har råd att renovera alt underhålla huset.
Hade det inte varit lättare att erkänna att du missat den lilla detaljen att det är ett nybygge, istället för att komma med det ena dåliga argumentet efter det andra, om varför man ska ha en fet renoveringsbudget när man köper ett nybygge?
 
  • Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
Det är möjligt att köpare 2 var i maskopi med säljaren för att få upp priset och för att mörka brister.
 
thomasse
Krillew Krillew skrev:
Det är möjligt att köpare 2 var i maskopi med säljaren för att få upp priset och för att mörka brister.
Fast varför köpte dom det då? Om du menar budgivare 2?
 
  • Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Krillew Krillew skrev:
Det är möjligt att köpare 2 var i maskopi med säljaren för att få upp priset och för att mörka brister.
Men varför vänta tills efter tillträdet innan de kontaktar TS?
 
  • Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
thomasse thomasse skrev:
Följande talar för:

1. Dom ringde 2 dagar efter att dom tillträde (dvs inte under hela tiden dom hade skrivit på och väntat på tillträde)

2. Dom hade haft en "egen" snickare på plats för att göra jobb dag 1, och dag 2 ringer dom oss. snickaren var då och installerade tvätt och tork i ett av våtutrymmena som fick stor anmärkning på besiktningen, varför köpa tvätt och tork dag1 för att sedan dag 2 vilja köpa nästa hus?

3. Dom var hela tiden på för att skriva så snart som möjligt, från det att dom ringde så lät det hela tiden att vi måste veta om ni vill ha så vi kan skriva på för nya, därför måste ni skriva på snarast.

4. När vi sa att vi ville ta dit egen besiktningsman så sa dom att "Det hinner vi inte vänta på, vi tänker inte ha en besiktningsklausul i kontraktet, huset är besiktigat (ref till deras säljares slutbesiktningsprotokoll), dom pushade på att dom måste svara ja eller nej på det andra varje dag vi hade kontakt med dom, "Senast på Tisdag", "Senast på Onsdag," "Senast på Fredag," Senast på Söndag," var det hela tiden. "Nu måste ni bestämma er om ni vill ha det, annars behåller vi" och flera liknande kommentarer under hela veckan.

.
Det här låter som vilken otaktisk försäljare som helst. Sådana har jag träffat massor av, allt från bilar, telefonabonnemang, försäkringar, hotellvistelser till... ja, hus!

Hederlige Staffan
 
Krillew Krillew skrev:
Det är möjligt att köpare 2 var i maskopi med säljaren för att få upp priset och för att mörka brister.
Vem betalar då lagfarten tänkte du? :D
 
D datadavid skrev:
Man blir lite kär i sitt massiva trähus från 1918 när man läser sånt här..
Urkarvat ur någon ovanligt tjock trädstam då?
 
  • Gilla
  • Haha
Magnus E K och 7 till
  • Laddar…
thomasse thomasse skrev:
Alla delarna ovanför ihop talar ju för att det är något lurt
Vet inte om det måste vara något direkt lurt.
När jag läser det du skrivit så ser jag följande som mest troligt.
* Dom köper huset med avsikt att bo där.
* Dag 2 får frun psykbryt och vill inte bo där. Mannen suckar och tänker att det kanske går att sälja till de andra budgivarna.
* Mannen försöker hetsa TS så att kontrakt skrivs på. Det är inte första gången det händer i affärer om man säger så.

Konstigare än så behöver det inte vara.
Mannens misstag som jag ser det är att inte skicka bort frun. Känslomänniskor bör inte närvara. Hade han skött affären lugnt och sansat hade de antagligen lyckats sälja huset till er. Låt vara att de kanske hade fått pruta några 10k.

Det går alltid att hitta fel och brister i hus. Även nyproducerade. Ibland är de som besiktar överdrivet petiga. Jag har varit med om att de knorrat över att dörrblad till innerdörrar glappat lite.
Många fel och brister kan man leva med (om man accepterar de). Andra bör åtgärdas snabbt då de annars leder till större kostnader senare.

För övrigt lät priset fantastiskt billigt för en nyproduktion. Det är nästan så att jag inte förstår hur det kan kosta så lite. Men det kanske står någonstans där marken är gratis.
 
  • Gilla
sysmali
  • Laddar…
thomasse
D daVinci skrev:
Vet inte om det måste vara något direkt lurt.
När jag läser det du skrivit så ser jag följande som mest troligt.
* Dom köper huset med avsikt att bo där.
* Dag 2 får frun psykbryt och vill inte bo där. Mannen suckar och tänker att det kanske går att sälja till de andra budgivarna.
* Mannen försöker hetsa TS så att kontrakt skrivs på. Det är inte första gången det händer i affärer om man säger så.

Konstigare än så behöver det inte vara.
Mannens misstag som jag ser det är att inte skicka bort frun. Känslomänniskor bör inte närvara. Hade han skött affären lugnt och sansat hade de antagligen lyckats sälja huset till er. Låt vara att de kanske hade fått pruta några 10k.

Det går alltid att hitta fel och brister i hus. Även nyproducerade. Ibland är de som besiktar överdrivet petiga. Jag har varit med om att de knorrat över att dörrblad till innerdörrar glappat lite.
Många fel och brister kan man leva med (om man accepterar de). Andra bör åtgärdas snabbt då de annars leder till större kostnader senare.

För övrigt lät priset fantastiskt billigt för en nyproduktion. Det är nästan så att jag inte förstår hur det kan kosta så lite. Men det kanske står någonstans där marken är gratis.
Intressant tanke absolut, budgivare 2 fick under flertalet gånger lugna ned frun, även besiktningsmannen fick ta emot några kommentarer. Marken kostade 450tkr år 2016.
Dom kan nog absolut bo där, en sak jag glömde nämna var att köket ej var klart i huset, så det hade man fått slutföra själv.
Det stod ett ikea billigaste lösning med 4 lågskåp 1högskåp med ugn och micro och en liten sektion med 4 lådor, huset i övrigt var 2 plans 160kvm. Så inte riktigt ett kök för en familj.

Tack för alla bra inspel
 
Humlo
T tobbbias skrev:
Dagens standard på badrum känns ju ibland som att de ska klara ett tropiskt regnskogsklimat 24/7 i 15 år i sträck. Badrum har ju byggts i x-antal år innan regelverket blev likt dagens och folk har mig veterligen lyckats duscha och använda dessa badrum ändå...
Ha ha ha!! Tack för det skrattet! :crysmile::crysmile::rofl:
 
X xdigger skrev:
Nu blev man ju inte mindre nyfiken! :thinking:

Bra att ni stod på er, ALLTID besikta innan köp!!
Inlägg #15.
Finns väl bara en medelstor stad i Södermanland som har förorter? Ca 100 000 invånare. Alla andra är väl småstäder?
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Humlo
När jag började läsa tråden skrek mitt huvud "KÖP DET INTE!" och det var en rysare att läsa klart och förstå att ni klarade er med blotta förskräckelsen. :)

Det jag undrar är vem som byggt huset? Är det lokala snickare, utländsk arbetskraft, en välkänd firma eller glada amatör-bröder som gör lite som de själva vill? Om det är det sistnämda så kan man ju inte räkna med någonting. Att ens kunna bygga ett nytt hus utan att ha kvalitetsdokument och säkert vatten i badrummen är ju helt otroligt. Kan man inte visa upp sånt så finns det knappast seriöst och ens värt en visning. Okej om gamla hus har en annan standard, men nya hus SKA ju ha det som gäller nu.. och det är stenhårt reglerat.
 
Appendix Appendix skrev:
Mäklaren ringde och skällde före kontraktskrivningen och sa att "bara idioter vill ha en besiktningsklausul".
Att mäklaren är på säljarens sida bör man väl vara medveten om men det där är helt oseriöst. Varför inte lägga ut mäklarens och mäklarfirmans namn? Man måste väl varna köpare för sådan oproffsigt mäklarfolk?

Samma gäller egentligen byggfirmor som bygger hus som det denna tråd handlar om.
 
  • Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
thomasse thomasse skrev:
Jag kan nog säga södermanland utan att avslöja för mycket.
Är väl inte hemligt?
 
thomasse
H Husqvarna220Ac skrev:
Är väl inte hemligt?
Nej kanske inte, men vill inte outa personerna om det nu är så att dom inte kände till några fel alls och nu står med ett hus som kräver stora åtgärder.

Vi fick bara en dålig känsla på sättet dom skötte det hela på.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.