En korta frågan är om avluftning bör vara kondensisolerad eller inte?

Den mer utförliga bakgrunden till frågan är:
Vi upptäckte i veckan fuktfläckar i innertaket i badrummet på bottenvåningen. Fläckarna var rakt under badrummet på övervåningen så VVS-firman sågade upp innertaket på bottenvåningen för att kontrollera ev läckage. Vi kunde snabbt underifrån konstatera fuktskador även på undersidan av golvet i badrummet på övervåningen och att dessa kommer tydligt från området precis kring avluftningsröret. Vi kunde också konstatera att det inte finns några vatten/avloppsläckage eller tätskiktsläckage.

Avluftningen uppifrån går genom yttertaket, genom kallvinden (ca 20 cm), genom lösullsisoleringen (50 cm) för att sedan gå ner i badrummet i en innervägg (bakom tätskiktet). Sedan tar avloppet en böj in i rummet i bjälklaget där golvbrunnen ansluter för att sedan gå ner till bottenvåningen i en innervägg.

Spolar vi kallvatten i golvbrunnen händer inget men spolar vi varmvatten uppstår ganska snabbt kondens på avluftningen just i böjen in i rummet. Den har sedan droppat ner i isoleringen och gått vidare till både innertaket på bottenvåningen samt upp i undersidan av golvet på övervåningen.

Frågan är hur detta kan uppstå? Är det böjen inåt rummet i bjälklaget som är problemet och/eller att röret är helt oisolerat?

/Krister
 
  • Gilla
Daleby
  • Laddar…
Det låter väldigt långsökt att det skulle bli kondens på utsidan för att du spolar varmvatten i avloppet, det borde ju i så fall uppstå när du spolar kallvatten. Det känns mera troligt att du har en läcka någonstans som släpper ut varm vattenånga som sedan kondenserar på den något kallare ytan. Du kanske har en liten läcka t.ex. i skarven vid böjen. Om den är på ovansidan kanske inget vatten rinner ut, men fuktig luft sipprar ut. Jämför med när du tar en lång varm dusch och får kondens på badrumsspegeln, det får du inte om du spolar kallvatten i duschen.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
Det låter väldigt långsökt att det skulle bli kondens på utsidan för att du spolar varmvatten i avloppet, det borde ju i så fall uppstå när du spolar kallvatten. Det känns mera troligt att du har en läcka någonstans som släpper ut varm vattenånga som sedan kondenserar på den något kallare ytan. Du kanske har en liten läcka t.ex. i skarven vid böjen. Om den är på ovansidan kanske inget vatten rinner ut, men fuktig luft sipprar ut. Jämför med när du tar en lång varm dusch och får kondens på badrumsspegeln, det får du inte om du spolar kallvatten i duschen.
Det låter ju som en möjlig orsak - om det inte är någon form av mindre läckage borde väl i stort sett alla få samma kondensproblem som vi har? Vad jag vet så är det väldigt få avluftningsrör som är isolerade?

/Krille
 
Har undersökt och det verkar som att det kan vara len äcka som släpper ut ånga. Den första bilden visar hur det ser ut om jag spolar varmvatten i avloppet som alltså ligger nedanför den övre skarven böjen på bilden. D v s inget vatten går där när jag spolar utan enbart vattenånga kan nå dit upp. Det bildas då en vattensamling på utsidan av röret just i skarven och trots att inget vatten passerar. Jag spolade riktigt varmt vatten och det är ungefär 2 grader plus ute nu. Det tyder väl på att det är ett läckage av vattenånga just där?

Avloppsrör med misstänkt läckage och vattenkondens på skarven och fästbandet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den andra bilden visar vilken kondens som bildats vid en normal dusch när det var -20 grader utan. D v s all kondens verkar bildas på röret rakt ovanför där jag misstänker läckaget är.

Rör med kondens och mögelspår, misstänkt ångläckage vid skarv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan man av ovanstående dra slutsatsen av att det är ett läckage just i skarven?

/Krille
 
Tänk ölglas. En kall immig en ljum sommarkväll. Kondensen bildas på glasets utsida där den varma fuktiga luften möter det kalla glaset.
Likadant är det i avluftningsröret, med den skillnaden att den varma fuktiga luften är på insidan och kylan kommer utifrån. Kondens bildas följaktligen på rörets insida, och rinner nedåt av tyngdkraften.

Så, för att det ska kunna komma kondensvatten på utsidan av röret måste kondensvattnet rinna ut ur en skarv eller spricka el likn. Om det är en skarv så är den vänd åt andra hållet än på den sista bilden, dvs det övre röret måste vara trätt utanför det nedre. Annars kan kondensvattnet på insidan inte rinna ut på utsidan. Eller då en spricka el glipa i röret någonstans från ovandelen av lösullsisoleringen och uppåt där rörets utsida kyls.
 
  • Gilla
Robbano och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Tänk ölglas. En kall immig en ljum sommarkväll. Kondensen bildas på glasets utsida där den varma fuktiga luften möter det kalla glaset.
Likadant är det i avluftningsröret, med den skillnaden att den varma fuktiga luften är på insidan och kylan kommer utifrån. Kondens bildas följaktligen på rörets insida, och rinner nedåt av tyngdkraften.

Så, för att det ska kunna komma kondensvatten på utsidan av röret måste kondensvattnet rinna ut ur en skarv eller spricka el likn. Om det är en skarv så är den vänd åt andra hållet än på den sista bilden, dvs det övre röret måste vara trätt utanför det nedre. Annars kan kondensvattnet på insidan inte rinna ut på utsidan. Eller då en spricka el glipa i röret någonstans från ovandelen av lösullsisoleringen och uppåt där rörets utsida kyls.
Tack! Fast jag ska erkänna att jag inte riktigt förstår? Precis som du skriver borde ju all kondens bildas på insidan och rinna nedåt och det orsakar inga problem utan det rinner bara ner i avloppet.

På första bilden bildas en vattensamling/droppe på ovansidan av skarven - röret ovanför är helt torrt på utsidan. Det rinner inget avloppsvatten i röret förbi skarven utan det jag gjort är att spola varmt vatten i avloppet som ligger ca 1 meter från och ca 20 cm "fall" nedanför skarven. D v s vattnet rinner inte uppåt till skarven i avloppet utan det enda som går uppåt är vattenånga/fuktig luft. Andra bilden är också resultatet av att spola varmt vatten i avloppet men istället för att det är 2 grader plus som på bild 1 var det -22 grader utomhus. All kondens på utsidan av röret bildas då bara rakt ovanför där droppen bildas på bild ett.

Tyder inte det på att skarven släpper igenom vattenångan och att den kondenserar på utsidan av det relativt kalla röret? Kondensvattnet borde ju inte kunna rinna ut från röret då skarven på det undre röret är utanför det övre precis som du skriver?

Tacksam för alla svar och tankar.

/Krille
 
Det går inte att se hur vattnet uppkommer när du spolar? Tänker att om röret är torrt först, sen drar du på vatten och samtidigt inspekterar för att se vad som händer?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
C claym skrev:
Det går inte att se hur vattnet uppkommer när du spolar? Tänker att om röret är torrt först, sen drar du på vatten och samtidigt inspekterar för att se vad som händer?
Bild 1 är resultatet av det. Ingen hade varit hemma på hela dagen och jag kontrollerade att röret var helt torrt. Sedan spolade jag kallt vatten i avloppet och det gav inget resultat. När jag sedan spolade mycket varmt vatten i avloppet uppkom "droppen" enligt bild 1 och sedan följde fler likadana droppar som rann ner.

Det var först då som jag reflekterade över att alla dropparna på den tidigare tagna bild två bildades på samma ställe som bild ett samt rakt ovanför. När bild två togs var det dock mycket kallare ute.

/Krille
 
Ok. Var har nu för utetemperaturen nu? Tänker, som jag skrev, att du torkar av röret drar på extremt varmt vatten och samtidigt står och kollar på röret för att verkligen ”se” hur dropparna uppstår ... så att du är tvärsäker
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
C claym skrev:
Ok. Var har nu för utetemperaturen nu? Tänker, som jag skrev, att du torkar av röret drar på extremt varmt vatten och samtidigt står och kollar på röret för att verkligen ”se” hur dropparna uppstår ... så att du är tvärsäker
Hej och tack för engagemanget. På bild 1 var jag helt säker på att röret var helt torrt innan och röret var också helt torrt ovanför skarven där vattendropparna bildades.

Bara för att vara säker har jag gjort som du beskriver nu igen och resultatet är detsamma nu när det är + 6 grader enligt nedanstående bilder. Droppe efter droppe bildas i skarven och röret är hela tiden helt torrt ovanför.

Bild av ett grått plastavloppsrör med en synlig skarv där vattendroppar bildas, omringat av en metallremsa och trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vatten droppar på en skarv i ett torrt rör med isolering och träbjälkar runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vatten droppar på skarven av ett grått rör med torrt område ovanför, inuti en konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Återfuktning i skarven på ett grått plaströr under en träbjälke, med droppar som bildas vid skarven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då ”bör” ju skarven vara boven, eller?
Kandu täta den eller byta ut? Enklaste är väl att låta det torka och smeta i ngn gucka/silikon för att se vad som händer
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
kulle
vad är det för typ av rör egentligen?
limmade skarvar gör man väl inte längre och det ser ju inte ut o vara gummitätning.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Misstänker att dom spänt hålbandet för hårt så skarven har blivit oval = med gummringen inte tätar.
Nu har det nog suttit så länge så den har blivit formad du får nog byta ändå= kostnad på 100kr :)
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
N Markgrossen skrev:
Misstänker att dom spänt hålbandet för hårt så skarven har blivit oval = med gummringen inte tätar.
Nu har det nog suttit så länge så den har blivit formad du får nog byta ändå= kostnad på 100kr :)

Låter sannolikt
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Tack för alla svar - det uppskattas verkligen!:)

Badrummet är bara två år gammalt även om skadorna är rätt små räcker det antagligen inte med med att åtgärda bara själva skarven. Så jag har skickat tankar om läckaget och bilder till VVS-firman för att få deras åsikter. Förhoppningsvis håller de med om orsaken och tar på sig hela kostnaden för att åtgärda skadorna. De har varit väldig angelägna om att hjälpa till så här långt så jag hoppas att vi kan komma överens om en lösning.

I annat fall har jag diskussion med försäkringsbolaget som kommer att skicka ut en fukttekniker för vidare kontroll.

Tack igen för all hjälp (y)

/Krister
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.