Jo, jag misstänker att det generellt har med ekonomi att göra.
Är få som sparar ihop till sitt husköp idag.
Hoppas det går bra för er, trots farten :)
 
Gjutning klar idag! Var tyvärr inte hemma (eller tur det?), men fick några bilder skickade till mig.
På tisdag börjar vi resa stommen, vädret lovat uppehåll och värme. Låter lovande!

Nybetonggjuten grund för husbygge med armeringsjärn och byggarbetare som förbereder för stomresning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny-gjuten betongplatta med armeringsjärn, byggmaterial och betongbil i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjutning av grund med betongbil och arbetare i säkerhetskläder på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alnervik och 1 till
  • Laddar…
M mackan_kal skrev:
Uppdatering:

Tyvärr har vi fått lite snö i Kalmar också, men till helgen ska det bli 5-6 plusgrader och regn så då förväntar jag mig att den försvinner så vi kan gjuta på måndag.

Under tiden har jag roat mig med att rita upp husets stomme så noga jag kan. Jag har valt att placera avväxlingen under hammarbandet på insidan då det är bäst för isoleringen och för att vi ska bygga stommen i ca 10m långa sektioner som reses. Därefter slås avväxlingen in och binder även ihop sektionerna då de skarvarna hamnar på andra ställen.

Kommentera gärna på ritningarna, om 2v ska vi börja resa huset (är planen).
Lätterare och billigare att klra upp hela bygget i 3D först, innan man börjar såga! Jag har sparat mycket tid på att lösa problem i datorn först. Speciellt takstolar, väggar och takdelar som möter i olika vinklar, men även hur det gestaltar sig i olika rum. Hur mkt plats drt är på olika ställen. Man hittar döda utrymmen m.m.
M mackan_kal skrev:
Hej!

Tänkte lägga upp en tråd om vårat kommande bygge för dokumentation, bolla lite frågor och kanske inspirera någon.

Fakta:
Om oss: 2 vuxna och 2 små barn
Ort: Söder om Kalmar längs kusten, planlagt område med ca 10 nybyggda villor längs kusten.
Typ av hus: Lösvirke i vinkel byggt i egen regi med trästomme och träpanel. Ca 270m2 byggarea (inkl vidbyggt dubbelgarage).
Platta på mark (40 cm, 30 cm isolering) med golvvärme.
Isolering i väggarna 195+45. OSB+Gips på insidan.
Uppvärmning: Bergvärme med tillbyggd frikyla på tilluft.
Ventilation: FTX
VA:Kommunalt via samfällighetsförening.
Kalkylerad kostnad: 3,3miljoner, mycket egenarbete
Planerad byggstart: Januari
Planerad inflyttning: Augusti

Vi köpte tomten i början av November och fick bygglovsritningarna klara i mitten av november. Prel datum för beviljat bygglov är i mitten av december, byggstart (endast schakt) i januari så bygglovet hinner vinna laga kraft (4v).
Sätter grunden i mitten av januari.
Gjutning ska ske i slutet av januari.
Därefter stomresning i mitten av Februari, vi kör 2 man heltid fram till sommaren då det ska vara klart.

Fasadritningar
[bild]
[bild]

Planlösning
[bild]

Karta
[bild]

En notering; Det som är inritat som "Växtrum" ska byggas ut ca 2m till så det blir ett fullisolerat uterum, men det blir en attefallstillbyggnad.

Kalkyl (tKr):
Tomt och anslutningavgifter (725 tKr)
  • Tomt: 405'
  • VA:100'
  • El: 30'
  • Byggel (ej kWh): 10'
  • Uppvärmning/Bergvärme: 145'
  • Fiber: 30'
Kommentar:
Troligen kommer bergvärmen bli något dyrare. VA anslutning kostar ca 92', men vi behöver köpa en pumpstation för ca 35' utöver detta, så den posten är lite under.


Grundläggning
~260m2 (320 tKr)
  • Schaktning:10'
  • Krossproduktuer inkl frakt:50'
  • Grundmaterial inkl golvvärme, vvs, betong i plattan:260'
Kommentar:
Schaktar och lägger allt under grunden samt sätter ut och lägger kantelement/isolering själv. Ca 30-40cm matjord överst (gammal åkermark med fin jord).
Tar in entreprenör för att lägga golvvärme samt armera+gjuta grunden.


Bostadshus (1'955 tKr)
  • Stomme (ytterpanel till gips):225'
  • Tak (takgips och uppåt):200'
  • Dörrar o fönster:225'
  • Förbrukning (spik, beslag etc): 30'
  • Elinstallation:75'
  • Badrum o tvättstuga:150'
  • Ventilation: 85'
  • Kök inkl vitvaror:150'
  • Kamin:50'
  • Färg /spackel (material) till ytskikt, inne+ute:60'
  • Golv (inkl flyspackling och kakel badrum):125'
  • Inhyrd snickare (1000h): 500'
  • Inhyrd målare/spackling: 50'
  • Inredning (typ elfa, inga skåp): 25'
Kommentar:
Stommen kommer vi få ner priset lite på via kontakter.
Elinstallation kommer delvis göras själv.
Mycket i badrum kommer göras själv, endast flytspackling lejs bort.
Ventilation görs själv med köpt ritning.
Kök blir troligen Ikea med andra vitvaror.
Inhyrd snickare är utbytt till bekant, så den kostnaden kommer halveras.


Övriga kostnader (165 tKr)
  • Lagfart:10'
  • Pantbrev: 60'
  • Bygglovshandlingar via arkitekt: 30'
  • Bygglovsavgifter, nybyggnadskarta samt utstakning: 35'
  • KA:30'
Oförutsett (150 tKr)
  • Oförutsett: 150'
TOTALT: 3'315 tKr


Så där har vi lite grundfakta.

Jag har några funderingar, tänkte börja med taket.
Innerväggen mellan de två vinklarna är bärande och jag tänker mig att takstolarna på östra delen fortsätter hela vägen. En bild på stående reglar samt bärande innervägg:
[bild]

Där takstolarna från väster hamnar i vinkeln kapar man bara utsticket (taksprånget) på takstolarna i öster. Ska man då sätta den takstol som möter dessa dikt an eller en liten bit ifrån? Sätter man den dikt an hamnar taksprånget fel i i hörnan. Går såklart att lösa med att kapa utsticket. Hur brukar man göra i innerhörnor om man har öppet i takfoten?
Jag har tänkt bygga egna små taktstolar upp på andra vinkelns tak, ovanpå råsponten.
Helt rätt att köra upp allting i 3D först! Då kan man lösa alla småproblem innan man sågar. Spar mycket tid och svordomar. Jag använder ett par olika för dels se fotorealistisk och dels göra detaljritningar till olika hantverkare. Har fixat en "reklamfilm" för mitt senaste bygge.
 
Redigerat:
Effektivt bygge och spännande att följa. Lycka till!

Är 145' offererat pris för bergvärme eller är det vad ni räknar med? Med så mycket sand på tomten blir det väl ett något djupare borrhål eller vad räknar ni med hos er? Väldigt kul att se er budget och att ni delar med er av den! Hoppas alla kalkyler håller, så att ni kan använda de där sista 150' på något roligt :)

Vi funderar på att byta från LVVP eftersom vi ökat från 140 till 200 kvm som ska värmas upp, men våra offerter har varit långt högre än 145, och då har vi berg ca 1.5-2 meter ner.
 
G Grim Pedersen skrev:
Effektivt bygge och spännande att följa. Lycka till!

Är 145' offererat pris för bergvärme eller är det vad ni räknar med? Med så mycket sand på tomten blir det väl ett något djupare borrhål eller vad räknar ni med hos er? Väldigt kul att se er budget och att ni delar med er av den! Hoppas alla kalkyler håller, så att ni kan använda de där sista 150' på något roligt :)

Vi funderar på att byta från LVVP eftersom vi ökat från 140 till 200 kvm som ska värmas upp, men våra offerter har varit långt högre än 145, och då har vi berg ca 1.5-2 meter ner.
Dessa offerter, är det komplett med värmepump och installation?
 
R RoffeN skrev:
Dessa offerter, är det komplett med värmepump och installation?
Ja, adekvat borrhol, BVVP och installation där bef. innedel står idag. billigate so far är 175' ink rot
 
G Grim Pedersen skrev:
Effektivt bygge och spännande att följa. Lycka till!

Är 145' offererat pris för bergvärme eller är det vad ni räknar med? Med så mycket sand på tomten blir det väl ett något djupare borrhål eller vad räknar ni med hos er? Väldigt kul att se er budget och att ni delar med er av den! Hoppas alla kalkyler håller, så att ni kan använda de där sista 150' på något roligt :)

Vi funderar på att byta från LVVP eftersom vi ökat från 140 till 200 kvm som ska värmas upp, men våra offerter har varit långt högre än 145, och då har vi berg ca 1.5-2 meter ner.
Hej,

Vi räknar på 250:-/m borrhål (ska borra 200m) = 50'000
Sen tillkommer pannan och själva installationen. Det är nog i snålaste laget, men posten med VVS vävs ju samman rätt mycket med bergvärmen. Ingen grävning etc behövs mellan borrhål och panna, det ligger redan rör nedgrävda där.
Så man kan väl säga att det priset är grävning och panna samt del av installation.
 
  • Gilla
Grim Pedersen
  • Laddar…
Igår började vi med stommen och hade ett strålande väder. Vi reglar upp långsidorna först och tar gavlarna sist, dessa spikas inte ihop utan reses regel för regel.
Tyvärr bjöd inte dagen på något trevligt väder, 10mm snöblandat regn. Det avtar ikväll och övergår till flera minus, så måste ut och skotta samt dammsuga plattan så den blir lite torrare inför morgondagen. Men nu ska det inte komma nederbörd på ett tag säger dom, samt varmare väder på gång!

Färdig platta med nedsänkningarna
Betongplatta för husgrund med träreglar och nedsänkningar, byggarbetsplats i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyutgjuten betongplatta med förberedelser för stomresning och träreglar på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färdigstöpt betongplatta för byggprojekt med rörinstallationer och träreglar under uppförande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjat riva bort nedsänkningarna. Fick kapa bort en bit, sen hugga ut den med kniv. Därefter var det bara att lyfta med kofoten.

Översiktsbild på en byggplats med en Dewalt-cirkelsåg, utsågade reglar och träspill på en betongplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Betongplatta med träreglar och nedsänkningar för byggprojekt, nedtagen under soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Dags att börja såga stående reglar! 88st 195'or med urhakning blev det, sen massa fler såklart i olika utseende. Men alla ritningar jag gjorde lönade sig verkligen, det gick snabbt att såga och spika ihop det när man har alla mått klara och lätt att läsa ut.

Byggarbetsplats med nyligen gjuten platta, virke och byggmaterial mot en grå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stapel med sågade stående reglar redo för byggprojekt på betongplatta med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Urhakning på gång

Nykapade träreglar med märkning och en kapad bit vid sidan av ett mätverktyg och en cirkelsåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var strålande sol första dagen...
Byggarbetsplats med pågående arbete på husstomme, byggnadsmaterial och person som arbetar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men dag två (idag) bjöd som sagt på 10 mm snöblandat regn..
Byggarbetsplats med stomme till hus i trä under konstruktion på en platta efter snöblandat regn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stommen till ett hus delvis byggd på en betongplatta, med snöblandat regn och skyddade byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggarbetsplats med stommar till byggnader under uppbyggnad, täckt av lätt snöfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Hittils har vi jobbat ca 22 mantimmar effektiv tid.

Imorgon reser vi de sista ytterväggarna samt gavlar, sen rikta upp allt. I helgen ska jag sätta upp ställningen, så på måndag reser vi takstolarna.
 
  • Gilla
boohoo och 3 till
  • Laddar…
Ritningar som visar olika fasader av ett hus med markeringar och frågetecken som pekar ut inkonsekvenser i takkonstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej,
är det bara jag som inte får ihop fasadbilderna?

Taket ovanför hörnet med entren stämmer inte överrens mellan de olika fasadsidorna. Får inte ihop hur det ska se ut.
 
Redigerat:
harry73
Stämmer (att det inte stämmer)
 
S
M mackan_kal skrev:
Dags att börja såga stående reglar! 88st 195'or med urhakning blev det, sen massa fler såklart i olika utseende. Men alla ritningar jag gjorde lönade sig verkligen, det gick snabbt att såga och spika ihop det när man har alla mått klara och lätt att läsa ut.

[bild]
[bild]

Urhakning på gång

[bild]
Hoppas du inte mätte och ritade på alla reglar?
På sånt där repetitivt mängdarbete sparar man mycket tid med att göra en tolk att rita av. Typ en skiva du sågar till och du lägger på och ritar efter.
 
D Drosen skrev:
[bild]
Hej,
är det bara jag som inte får ihop fasadbilderna?

Taket ovanför hörnet med entren stämmer inte överrens mellan de olika fasadsidorna. Får inte ihop hur det ska se ut.
Väster stämmer inte som du säger, men öster är väl rätt? Där ligger ju den utstickande huskroppen bakom hela paketet.
 
C crazytok skrev:
Väster stämmer inte som du säger, men öster är väl rätt? Där ligger ju den utstickande huskroppen bakom hela paketet.
Japp.
 
  • Gilla
biar
  • Laddar…
D Drosen skrev:
[bild]
Hej,
är det bara jag som inte får ihop fasadbilderna?

Taket ovanför hörnet med entren stämmer inte överrens mellan de olika fasadsidorna. Får inte ihop hur det ska se ut.

Det stämmer att det inte stämmer, noterade också detta men först när de var inskickade till kommunen. Det är arkitekten som missat att rita till dem från sidorna.
 
S sinuslinus skrev:
Hoppas du inte mätte och ritade på alla reglar?
På sånt där repetitivt mängdarbete sparar man mycket tid med att göra en tolk att rita av. Typ en skiva du sågar till och du lägger på och ritar efter.
Risken med repetition är om man missar lite så blir alla fel efter. Jag la bara ut måttbandet och ritade på alla C-C 60 samt hade en lapp med alla udda reglar. Tog knappt mer tid än det tog att gå sträckan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.