Jag och sambon köpte ett hus i höstas som var renoverat av tidigare ägare. Vi gjorde en egen besiktning och hade även underlag från den besiktning säljaren beställt som hjälp och vi hittade ingenting konstigt där och då utan vi slog till.

Nu i efterhand har jag hittat lite tveksamma elinstallationer som jag kommer vilja åtgärda snarast. Det största felet är att dom satt upp jordade uttag på några ställen utan att dra någon jord till dessa. Märkte detta efter att jag skulle skruva fast ett uttag som satt lite rassligt. Huset är ursprungligen från 30-talet men renoverades på 70-talet då även ny el drogs så troligen har det ju varit ojordade uttag på de flesta ställena från 70-talet fram tills den här senaste renoveringen. Nu är det en liten blandning kan man säga... :ok:

Hittade även trådar som gått till en kronomkopplare under taket som dom helt enkelt klippt av i samband med att en vägg togs bort. Trådarna var fortfarande ihopkopplade med fas uppe i kopplingsdosa så dom låg där löste uppe i innertaket med spänning i sig. :rolleyes: Har nu tagit bort dom trådarna men det måste ha legat så i bra många månader. Känns som hyfsat stor brandrisk? Fasen var dåligt skalad/kapad så koppartrådarna var framme..

Vad tycker ni jag borde göra/kan åt det här? Får jag skylla mig själv som inte gjorde en mer noggrann besiktning eller hur resonerar ni? Jag tänker att om det sitter jordade uttag så måste jag väl kunna förutsätta att det finns skyddsjord dragen dit?

Tänkte kolla med säljaren vem det är som gjort elen, är det en riktig elfirma (tvek på den dock..) så kanske man kan få någon ersättning den vägen? Det finns en dolda-felförsäkring men den gäller ju inte om det är hemmamekade grejer.
 
När det gäller trådarna du har hittat så tror jag inte på att driva den biten speciellt hårt. Det är busenkelt att åtgärda.

När det gäller de felaktiga uttagen, så finns det flera trådar här (nyligen) med det problemet från säljarens sida, säljare som av oförstånd gjort sådana byten av uttag, och fått krav från köparen.

Mitt korta svar: Nej troligen kan du inte kräva säljaren på något.

I princip så har du rätt, du skall kunna anta att elen är fackmannamässigt utförd i ett hus. Vid en normal undersökning för att fullgöra din undersökningsplikt, skall du inte behöva ta in en fackman för att mäta igenom elanläggningen.

MEN ett dolt fel, är ett fel som du som köpare objektivt inte hade anledning att förvänta dig. OCH som inte gick att upptäcka vid en noggrann undersökning av fastigheten. Du får inte ersättning för fel som man har anledning att förvänta sig med anledning av husets ålder eller allmäna skick.

Nu vet vi inte så mycket om vad som framgått i prospekt och annan infroamtion om elen.

Men om vi antar att du vet att huset är byggt på 30-talet och ombyggt på 70-talet, inget mera. Då bör du räkna med att delar av elen är från 30 talet, och en del från 70 -talet. El från 30 talet lever på sitt 9e liv om det finns kvar idag. Finns så gammal el i ett hus bör man nästan evakuera huset. El från 70 talet är troligen rätt OK, men man måste anta att det kan finnas slitageskador, ev. lite trådar nära lamparmaturer som överhettas av lampan.

Och i ett så gammalt hus får man räkna med att det finns en del el som inte utförts av fackman.

Kort sagt, såvida det inte finns en tydlig utfästelse från säljaren om att all el är nyomdragen, så bör du förvänta dig problem med elinstallationen i ett så gammalt hus. Då spelar det inte så stor roll exakt vad som sedan visar sig behöva fixas, du borde veta att åtgärder behövs.

Det räcker alltså inte med en normal nivå av undersökning inom din undersökningsplikt.
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Problemet ned kvarlämnade strömförande trådar är något man blir förbannad över. Men brandrisken är väldigt liten. Den stora faran är mer att man kan komma i beröring med trådarna ex. vid ombyggnad.

Vårt hus från 30 talet hade ett badrum som ursprungligen var byggt 1960, förre ägaren gjorde om det 1991. Men bara kosmetiskt. Nytt kakel på det gamla osv. Men gjorde även om eldragningen, till utanpåliggande. Så när vi rev det 2008 så hittade jag strömförande trådar som låg inbäddade i fogen mellan kakel plattor, vid duschen... Trådarna hittades av bilningsmaskinen, en liten blixt och utlöst säkring. Trådarna var inte ens klippta, utan där var ca 10mm avskalat.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 1 till
  • Laddar…
harry73
Vad man kan göra vid besiktning eller visning, är att kolla om alla uttag och lamputtag i samma rum är jordade eller ej.
Är det en blandning av joramdat och ojordat är det regelvidrigt och läge för fördjupad undersökning
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
H hempularen skrev:
När det gäller trådarna du har hittat så tror jag inte på att driva den biten speciellt hårt. Det är busenkelt att åtgärda.

När det gäller de felaktiga uttagen, så finns det flera trådar här (nyligen) med det problemet från säljarens sida, säljare som av oförstånd gjort sådana byten av uttag, och fått krav från köparen.

Mitt korta svar: Nej troligen kan du inte kräva säljaren på något.

I princip så har du rätt, du skall kunna anta att elen är fackmannamässigt utförd i ett hus. Vid en normal undersökning för att fullgöra din undersökningsplikt, skall du inte behöva ta in en fackman för att mäta igenom elanläggningen.

MEN ett dolt fel, är ett fel som du som köpare objektivt inte hade anledning att förvänta dig. OCH som inte gick att upptäcka vid en noggrann undersökning av fastigheten. Du får inte ersättning för fel som man har anledning att förvänta sig med anledning av husets ålder eller allmäna skick.

Nu vet vi inte så mycket om vad som framgått i prospekt och annan infroamtion om elen.

Men om vi antar att du vet att huset är byggt på 30-talet och ombyggt på 70-talet, inget mera. Då bör du räkna med att delar av elen är från 30 talet, och en del från 70 -talet. El från 30 talet lever på sitt 9e liv om det finns kvar idag. Finns så gammal el i ett hus bör man nästan evakuera huset. El från 70 talet är troligen rätt OK, men man måste anta att det kan finnas slitageskador, ev. lite trådar nära lamparmaturer som överhettas av lampan.

Och i ett så gammalt hus får man räkna med att det finns en del el som inte utförts av fackman.

Kort sagt, såvida det inte finns en tydlig utfästelse från säljaren om att all el är nyomdragen, så bör du förvänta dig problem med elinstallationen i ett så gammalt hus. Då spelar det inte så stor roll exakt vad som sedan visar sig behöva fixas, du borde veta att åtgärder behövs.

Det räcker alltså inte med en normal nivå av undersökning inom din undersökningsplikt.
Tack för ett väldigt bra svar.

Det var lite som jag misstänkte, att jag har inte så mycket att gå på här. Man blir ju less på sånt slarv, det ser ut ungefär som att dom hade X antal nya svarta uttag att sätta upp men butiken hade bara ett visst antal som var ojordade så dom slängde upp jordade i övriga bara för att få upp uttag. Nu gissar jag ju bara men det är så det känns som det kan ha gått till. :confused:

Skulle inte varit så godtrogen vid besiktningen helt enkelt. Lita aldrig på att det är bra bara för att det ser bra ut är väl det jag lärt mig. :lying:

Elen är i bra skick i övrigt vad jag kan se utan det är alltså "bara" uttag och sånt som dom slarvat med. Hade kostat cirka noll kronor att göra ordentligt när det väl gjordes så det är lite märkligt.
 
Redigerat:
Just att byta uttag får man ju göra själv, om du har rätt kunskap. Instruktioner finns att ladda ned från elsäkerhetsverket. Eller så kan du fråga här på forumet, om du tycker du behöver.

Det är ju en väldigt måttlig kostnad att byta de falska jordade till ojordat. Du behöver dock ha lite koll på reglerna runt jordat, ojordat. Så det inte blir ojordat någonstans där det måste vara jordat.
 
  • Gilla
berisen
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Just att byta uttag får man ju göra själv, om du har rätt kunskap. Instruktioner finns att ladda ned från elsäkerhetsverket. Eller så kan du fråga här på forumet, om du tycker du behöver.

Det är ju en väldigt måttlig kostnad att byta de falska jordade till ojordat. Du behöver dock ha lite koll på reglerna runt jordat, ojordat. Så det inte blir ojordat någonstans där det måste vara jordat.
Tanken var att göra det ordentligt sen och dra jord överallt men som ett första steg så kan jag ju absolut sätta upp ojordade uttag så att det är korrekt så långt åtminstone.
 
Ja, gör det. "sen" tenderar att kunna bli väldigt långt fram i tiden, när man har annat att prioritera.
 
  • Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
berisen berisen skrev:
Tanken var att göra det ordentligt sen och dra jord överallt men som ett första steg så kan jag ju absolut sätta upp ojordade uttag så att det är korrekt så långt åtminstone.
Vad är poängen med det? Uttagen får ju samma funktion som de har nu i praktiken. Om du ändå ska dra fram jord så gör det istället för att lägga tid och pengar på att byta till uttag utan jordstift.

Skulle du sälja huset hade jag sett en poäng med det.
 
harry73 harry73 skrev:
Vad man kan göra vid besiktning eller visning, är att kolla om alla uttag och lamputtag i samma rum är jordade eller ej.
Är det en blandning av jordat och ojordat är det regelvidrigt och läge för fördjupad undersökning
Det behöver inte alls vara "regelvidrigt"!
Så byggde man, helt enligt alla regler, åtminstone fram till 1970-talet.
V hade t.ex. i vårt kök i ett hus byggt 1969 jordat uttag vid disk- och arbetsbänk, och ojordat vid matplats och under fönstret.
Byggt av SIAB 1969.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
Kanske inte just där, men hittar man jordade uttag på väggen och ojordade på taket, får man en väldig bra indikation på att man behöver en fördjupad undersökning.

Jag antar att matplatsen ansågs vara ett annat rum
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Tror inte det. Det var avståndet till diskbänken som var skälet. Likadant var det i mitt hus byggt nittonhundrafemtio.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Humlo
Om det inte stod att elen var nydragen i beskrivningen vid försäljningen så kommer du ingenstans med det. Det är vad man kan förvänta sig från ett så pass gammalt hus med renoveringar som ligger 40-50 år bort i tiden. Vi har precis fått vår el omdragen där den gamla ägaren fixat själv på 70-talet. Elektrikern bara.. "Oj, ja det här var inte bra", eller "Ta absolut inte där förrän jag åtgärdat detta" :) Har du något helt nytt i huset med garanti så kan man kräva lite, men gamla grejer är bara att fixa till.
 
  • Gilla
berisen
  • Laddar…
Att det är blandat jordat och ojordat i t ex äldre kök är inget konstigt.
Men jordade uttag som saknar inkopplad jord är såklart en dödssynd.
 
  • Gilla
Ingper
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.