Hej,

Vi bor idag i ett Älvsbyhus Sleipner där vi funderade på att ha nya möbler och sätta in kakel/klinkers men vi undrar om deras konstruktion klarar den extra vikten? Vi är inne på att istället ha våtrumstapet/golv då arbetet blir billigare och vi vet inga problem med vikten av material. Vi har på övervåningen kakel/klinker men då gjordes badrummet från scratch och är mycket mindre.

Mvh
MO
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Hur gick det? Är inne på att köpa älvbyhus tove och kakla själv efteråt, är intresserad i om det går. Mvh
 
Stickan56
Fejkblubb Fejkblubb skrev:
Hur gick det? Är inne på att köpa älvbyhus tove och kakla själv efteråt, är intresserad i om det går. Mvh
Älvbyhus har bara krypgrund som anses vara en riskkonstruktion.

"Eftersom ditt Älvsbyhus är mycket tätt och välisolerat så har vi en krypgrundsisolering som tätar grunden mot markfukt. Detta kompletteras med en effektiv avfuktare som garanterar att luftfuktigheten i grunden hålls låg och jämn oavsett klimatet utanför."

Stickan
 
menar att pågrund av krypgrunden är det ingen bra ide att kakla i ett badrum av älvbyhus?
Mvh
 
Stickan56
Fejkblubb Fejkblubb skrev:
menar att pågrund av krypgrunden är det ingen bra ide att kakla i ett badrum av älvbyhus?
Mvh
Nej, men du borde byta leverantör med ett annat byggsått.
Jag var själv för ett år sedan och kollade på ett Alvsbyhus byggt 2014 utan avfuktare och det hade redan påväxt i grunden.

Stickan
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Nej, men du borde byta leverantör med ett annat byggsått.
Jag var själv för ett år sedan och kollade på ett Alvsbyhus byggt 2014 utan avfuktare och det hade redan påväxt i grunden.

Stickan

Hmm ja det gör mig ju väldigt orolig om det redan bildats påväxt. Usch, dem menar ändå på att deras grunder är väldigt bra på deras hemsida.. väldigt skeptisk till dem nu, läst på lite nu på morgonen och läst fler som sett fukt i grunden.
 
Något är ju väldigt fel här. 2014 använde man sig av trygghetsvakten eller sorptionsavfuktare i alla Älvsbyhus. Trygghetsvakten har de haft problem med så idag installeras alla hus med en sorptionsavfuktare från Acetec. Jag byggde mitt hus 2009, då fick man en vanlig avfuktare från Woods som jag inte gillade. Efter att jag läst på lite så köpte jag själv en sorptionsavfuktare och den är helt suverän.

Så påståendet att Älvsbyhus inte installerat avfuktare är en lögn, isåfall har den som äger huset tagit bort den själv eller så har snickarna glömt att installera en vilket är kanppt troligt.
 
  • Gilla
Fejkblubb
  • Laddar…
Älvsbyhus har numera avfuktare och stängd krypgrund. Tror de bytte 2015 eller 2016 från Trygghetsvakten som de hade tidigare.
 
  • Gilla
Fejkblubb
  • Laddar…
H HeadQuaker skrev:
Något är ju väldigt fel här. 2014 använde man sig av trygghetsvakten eller sorptionsavfuktare i alla Älvsbyhus. Trygghetsvakten har de haft problem med så idag installeras alla hus med en sorptionsavfuktare från Acetec. Jag byggde mitt hus 2009, då fick man en vanlig avfuktare från Woods som jag inte gillade. Efter att jag läst på lite så köpte jag själv en sorptionsavfuktare och den är helt suverän.

Så påståendet att Älvsbyhus inte installerat avfuktare är en lögn, isåfall har den som äger huset tagit bort den själv eller så har snickarna glömt att installera en vilket är kanppt troligt.

Ingen fukt/ mögel i ditt hus då? Skönt!
 
H
Det med krypgrund och kanske stängd är ett otyg det blir alltid fukt och ev. vatten under huset, badkaret blir stort., är det då lite lerhaltig jord så kryper vattnet ner under, vatten har inte ont i ryggen och går där finns plats, lättaste vägen, Man kan fråga sig varför det ska behövs avfuktare och annat under ett hus då det inte finns källare under markyta och byggsätt ovanpå mark med platta är bra och tillförlitligt. Har sett ett otal med sådana hus och del hade en pool under andra häftig blöta
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
H Hjulbent skrev:
Det med krypgrund och kanske stängd är ett otyg det blir alltid fukt och ev. vatten under huset, badkaret blir stort., är det då lite lerhaltig jord så kryper vattnet ner under, vatten har inte ont i ryggen och går där finns plats, lättaste vägen, Man kan fråga sig varför det ska behövs avfuktare och annat under ett hus då det inte finns källare under markyta och byggsätt ovanpå mark med platta är bra och tillförlitligt. Har sett ett otal med sådana hus och del hade en pool under andra häftig blöta
Mina föräldrars hus byggdes 2016 och de fick med en Acetek avfuktare. Älvsbyhus lade plast i botten och satte igen ventilhålen som de då ännu inte hade tagit bort från grundelementen.

Det följde med en luftfuktighetsmätare med avfuktaren som de läser av varje månad för att hålla koll på fukten och den har hela tiden hållt sig under "kurvan" för risk för påväxt. Och då är deras hus byggt på gammal åkermark med lerjord. Pappa har också mätt fukten separat med annan fuktmätare och det verkar som att Aceteks panel visar någorlunda rätt.

Däremot var Älvsbyhus noga med att påpeka för dem att man måste ta hand om avfuktaren och byta filter någon gång om året. Tydligen har de tidigare haft problem med att köparna inte förstått eller brytt sig om att sköta avfuktaren, och då blir det ju problem!
 
H
Om man då inte har någon fjärravläsning på avfuktaren så måste man kika på den minst varje vecka, annars vet du inte om den fungerar, allt kan trassla till sig med funktionen, Att som hustillverkare ha en sådan lösning och överlämna det till ägaren, är i mitt tycke fatalt, dom svär sig fria från allt som ligger under bjälklaget. Det ska vara så bra med en s.k varmgrund, men är det så bra,
då det är klart känt vad som händer i dom
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Stickan56
H HeadQuaker skrev:
Så påståendet att Älvsbyhus inte installerat avfuktare är en lögn, isåfall har den som äger huset tagit bort den själv eller så har snickarna glömt att installera en vilket är kanppt troligt.
Jaha, du påstår att jag ljuger.
Jag kollade prospektet från mäklaren och där står att huset är uppfört 2014.

I besiktningsprotokollet från nov. 2017 står följande:
"Vi kontroll av konstruktionen i krypgrund
uppmättes fuktvärden under kritisk nivå för
mikrobiell tillväxt, dock noterades mikrobiell påväxt."
"Det rekommenderas att en avfuktare installeras i grunden."

Stickan
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Fejkblubb Fejkblubb skrev:
Ingen fukt/ mögel i ditt hus då? Skönt!
Ja, tog in ett företag som kontrollerade innan de bytte ut till en sorptionsavfuktare. Fanns egentligen inget behov till ett byte men jag litar inte på en enkel Woods i ett stort vinkelhus, därmed blev det en Acetec.
 
  • Gilla
Fejkblubb
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Jaha, du påstår att jag ljuger.
Jag kollade prospektet från mäklaren och där står att huset är uppfört 2014.

I besiktningsprotokollet från nov. 2017 står följande:
"Vi kontroll av konstruktionen i krypgrund
uppmättes fuktvärden under kritisk nivå för
mikrobiell tillväxt, dock noterades mikrobiell påväxt."
"Det rekommenderas att en avfuktare installeras i grunden."

Stickan
Frågan är egentligen var avfuktaren finns om det inte fanns någon. Älvsbyhus monterar ALLTID en avfuktare till sina hus, det har de gjort åtminstone senaste 20 åren. Har ägaren till huset sålt den till någon annan, har hen tagit bort den för hen visste inte varför den skulle finnas där eller kanske har snickaren glömt att montera en. Men att Älvsbyhus inte skickar med en avfuktare påstår jag fortfarande att det är en lögn.
 
  • Haha
  • Gilla
snoddas2 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.