Mikael_L
LinusW LinusW skrev:
Eller denna USB laddare där dom fyllde ut med sand istället
[bild]
Om man köper 5000 st så har man till att fylla barnens nybyggda sandlåda, och fått postnord att köra ut sanden till en. :)
 
  • Haha
NoOne2k och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om man köper 5000 st så har man till att fylla barnens nybyggda sandlåda, och fått postnord att köra ut sanden till en. :)
Blir nog billigare med storsäck än att betala 5000*75 till Postmord. :p
 
engs
Utsättaren Utsättaren skrev:
Blir nog billigare med storsäck än att betala 5000*75 till Postmord. :p

Beror på :D https://en.wikipedia.org/wiki/Vernal,_Utah#Notable_buildings
"Coltharp took advantage of inexpensive Parcel Post rates to ship some 80,000 masonry bricks in fifty-pound (22.6 kg) packages via the U.S. Post Office the 180 miles (290 km) from Salt Lake City to Vernal."
 
  • Gilla
  • Wow
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Citroner säljs ibland per kg men ofta per st. Plockar man på sig små citroner och betalar per st så blir nog kilopriset högt. :)
 
jarlh jarlh skrev:
Det visade sig att kom man från prisjakt.nu fick man det lägre priset, men alla andra fick det högre priset
Har varit med om samma sak flera gånger, något irriterande.
 
hsd
Prisetikett i butik som visar 30,95 kr per styck för en produkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Prislapp visar 27,50 kr/styck med jämförpris på 43,65 kr per kg i butikshylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Prisetikett på butikshylla med texten "27.50 /st" och jämförpris "kr per kg 43,65".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
"Min" hemköp-butik sålde tidigare Allerum-ost 12 månaders i mjukplastförpackning för ca 125 kr/kilo. Sen försvann denna förpackning och istället kom osten i en förpackning som en ostkupa i hårdplast. Vikten gick ner från 700-800 gr till 475 gr.

Och se, då plötsligt så rakade kilopriset upp till nästan 140kr/kilo. Nu tror jag att det ligger mellan 145-150 kr/kilo.
Jag har köpt den någon gång när den har varit på rea men den är inte sällan ganska torr. Dyrare och sämre kvalité.

Jag frågade i butiken varför dom ändrat på detta sätt och dom påstod att det var Alllerum som tvingade dom att ta den osten. Fan tro't. Osten i mjukplast finns ju att köpa på andra butiker som Ica och Coop för runt 125 kr/kilot.

Handlare det är vår tids bondfångare...dom luras så mycket dom kan för att sälja. Ta bara detta med prissättningen med priser som slutar på 95 öre. Det är ju inget annat än ett sätt att försöka lura kunden genom att ge dom en uppfattning att varan är billigare än den är.

Men det ursäktas gärna med att "det är klart att dom vill försöka sälja så mycket som möjligt". Men att det inte är att luras och ohederligt går jag inte med på...
 
jarlh jarlh skrev:
Jag hjälpte min mamma köpa torktumlare. Hon visste redan vilken modell hon ville ha, en Elektrolux. Så jag knappade in modellen i prisjakt.nu och fick fram att lägsta priset var 5495 kr. Vi klickade på länken och hamnade på butikens hemsida. Väl där klickade vi runt lite för att kolla tillbehör. Efter ett tag så skulle vi göra beställningen, så vi tog fram torktumlaren igen - då kostade den plötsligt 5995 kr - dvs 500 kr mer än alldeles nyss!!!

Det visade sig att kom man från prisjakt.nu fick man det lägre priset, men alla andra fick det högre priset.
Det gäller en hel del varor... på den tiden jag hjälpte"tanten" beställa linser var det billigare när man gick via prisjakt än extrapriserna i reklammailen.
 
Med så lång tråd finns risken att detta redan nämnts, men Soda Stream måste väl ha rekord i detta? I ett slag gick de från 12 liter till 7 liter färdig dryck per flaska essens utan att sänka priset. Flaskorna blev också något mindre men framför allt fick de ny form, förmodligen för att maskera ändringen så mycket det bara gick.

Jag är helt med på att bojkotta sådana tilltag. Men finns det något alternativ (jag är intresserad av cola/fanta/sprite-plagiat utan konstiga sötningsmedel)?
 
hsd
Det är ju så konstig smak på bubbeldricka med essenser
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
[bild] [bild]

Lustig butik du handlar i :) här skrivs det per styck på alla förpackningar (på lokala ica).

Dock tar icas egna varor över mer och mer. Bara en vara jag gillat av deras utbud, resten har inte varit så gott (t.ex icas leverpastej fy, när jag råkade köpa fel och undrade sen varför den smakade konstigt/inte så gott som den brukar).
 
B Broken arrow skrev:
Lustig butik du handlar i :) här skrivs det per styck på alla förpackningar (på lokala ica).

Dock tar icas egna varor över mer och mer. Bara en vara jag gillat av deras utbud, resten har inte varit så gott (t.ex icas leverpastej fy, när jag råkade köpa fel och undrade sen varför den smakade konstigt/inte så gott som den brukar).
Deras kalla chili-bearnaise är god, om man gillar sånt
 
Stora problemet är alldeles för lite konkurrens i hanlarledet. Idag hamnar mycket stor del av jordbruksstödet i fickan på ICA-handlarna. Jordbrukarna får det allt sämre, stödet till dem höjs för att bevara näringen kvar i Sverige och efter ett tag sänks inköpspriset för deras produkter.... Därför att ICA kan göra det, finns inga alternativ. Vips blir handlarna ännu rikare men jordbrukarna har samma elände som innan. Vi måste använda andra inköpskanaler! Köp ett års förbrukning av kött direkt av producenten och lagra i frysen hemma istället för frysdisken på ICA! Köp ALDRIG ICAs egna varor, inte någonsin!
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
J JPW skrev:
Stora problemet är alldeles för lite konkurrens i hanlarledet. Idag hamnar mycket stor del av jordbruksstödet i fickan på ICA-handlarna. Jordbrukarna får det allt sämre, stödet till dem höjs för att bevara näringen kvar i Sverige och efter ett tag sänks inköpspriset för deras produkter.... Därför att ICA kan göra det, finns inga alternativ. Vips blir handlarna ännu rikare men jordbrukarna har samma elände som innan. Vi måste använda andra inköpskanaler! Köp ett års förbrukning av kött direkt av producenten och lagra i frysen hemma istället för frysdisken på ICA! Köp ALDRIG ICAs egna varor, inte någonsin!
Inte för att vara sån, men tror du inte att rätt många av producentpengarna hamnar i Svenska bönders fickor också?

Ica har ju inget självändamål i att pressa inköpspriset så lågt att det inte kommer finnas några leverantörer kvar.
Och konkurrens i handlarledet vet jag väl inte. Är väl Lidl som har största tillväxten för tillfället, fundera på vad som händer med Svenska bönder om de blir starka på marknaden. Sourcingen inom den organisationen är ju inte vansinnigt Sverigecentrerad kan man anta.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
ICA har tyvärr en ohälsosam marknadsandel för att konkurrensen butikerna emellan ska fungera.
Undviker aktivt att handla på ICA, det är inget fel på butikerna eller priserna men jag anser att deras marknadsandel är för stor.

Några år gammal rapport men lär inte ha ändrats jättemycket.

Cirkeldiagram som visar marknadsandelar i procent för butikskedjor i Sverige år 2016, med ICA som dominerande aktör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.