Darling McFluff SKJB021 skrev:
Det skulle dock vara värt om man reducerar restid och arbetstid annars är det ju en mycket måttlig ökning anser jag.
Helt rätt. De som bytt har pendlat till oss och skaffat barn. Annars byter de inte bort ett sånt kanongäng för futtiga 3000.
 
3.000 är väl ca tio procent av svensk medianlön. Det tror jag skulle få många att röra på sig. I TS fall pratar vi därtill om någon som vill byta jobb.

Att du @SKJB021 personligen trivs så bra att den mängden pengar inte skulle få dig att vilja byta jobb är du som sagt bara att gratulera för.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
3.000 är väl ca tio procent av svensk medianlön. Det tror jag skulle få många att röra på sig. I TS fall pratar vi därtill om någon som vill byta jobb.

Att du @SKJB021 personligen trivs så bra att den mängden pengar inte skulle få dig att vilja byta jobb är du som sagt bara att gratulera för.
Stämmer bra. Världens bästa jobb och ett kanongäng. Har kunnat byta till grannkommun och pendlat lite kortare per dag och löneökning men trivs så jäkla bra trots 19 år i år. Måndag är veckans bästa dag. Sen kanske 29000 istf 26000 betyder mer än 58000 istf 55000. Typ
 
john68 john68 skrev:
Helt rätt men då får man byta till grannkommunen. Om jag tex anställer en oerfaren enhetschef och lär upp den i två år så kan denne lätt få 2-3000 mer i grannkommunen
Och sedan, efter några år i grannkommunen med några tusingar höre lön, så byter man tillbaka till där man egentligen vil jobba, och höjer lönen lika mycket till :D

För det är väl brist på sjukvårdspersonal i stort sett överallt?
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Och sedan, efter några år i grannkommunen med några tusingar höre lön, så byter man tillbaka till där man egentligen vil jobba, och höjer lönen lika mycket till :D

För det är väl brist på sjukvårdspersonal i stort sett överallt?
Eller så är man långsint så då får de inte komma tb .... ;)(Jobbar inte med sjukvård så krisen är inte lika stor. Än...)
 
De försökte samma fuling när frun hade vidareutbildat sig, då ville de erbjuda tidigare lön plus utbildningsbonus. Jag sa åt henne att stå på sig, det finns fler jobb.

Hon fick begärd lön ;)
Då hade vi liknande löner, sedan dess har hon fått 600kr i löneökning, jag 8000kr :thinking: (hon barnsjuksköterska, jag civilingenjör, jag har förvisso även bytt jobb två gånger under tiden)
 
Oj, tack för alla svar! Blir svårt att svara individuellt så här kommer några punkter:

- Ja det känns väldigt märkligt att ha löneförhandling med sin gamla chef under uppsägningsperioden. Normalt sett hade man sagt "vi skiter i detta, då du ändå har sagt upp dig" och sen har man förhandlingen med sin nya chef istället. Men då denna sagt "bibehållen lön" känns det lite märkligt. Frun ska ta kontakt med henne och fråga hur hon egentligen tänker.

- Frun kom in ganska lågt i lön och har efter 4 år som en högpresterande sjuksköterska på en hjärtavdelning 26700 kr i månadslön. Därför är det inte ett alternativ att "gå miste" om ett års löneförhöjning enbart på grund av att byta jobb. Hon har verkligen ansträngt sig under året för att utmärka sig, tagit många extrapass etc för att få upp lönen lite mer än kollegorna, men sen strax innan jul hände det saker på avdelningen som gjorde att flera sa upp sig direkt och då fick hon nog och letade nytt jobb också.

- Det är inte så enkelt att bara "byta jobb" och få upp lönen. I Blekinge finns det ett landsting, Region Blekinge och byter man jobb inom det så förhandlas nästan aldrig lönen. Sen finns lite ströjobb som sjuksköterskor inom kommunen men de tjänsterna annonseras sällan ut. Om de gör det så är det för syns skull, man har redan bestämt sig för vem man ska anställa, och de är ofta sådana som jobbat inom kommunen innan. Utestående har små chanser. Bemanningsföretag existerar knappt.

- Frun är ute efter ett dagtidsjobb och de växer verkligen inte på träd. Detta vikariat är ett dagtidsjobb, annars hade hon nog inte ens tittat på det. Chefen har dessutom sagt att det finns "goda möjligheter" att vikariatet övergår till en tillsvidare, men "talk is cheap". Finns det inte på papper så finns det inte...


- Ett annat problem är att vikariatet tar slut 1 sept. Hon har med 3 månaders tillträde början i juni. Då är det 3 månaders effektivt arbete, och under denna tiden måste hon ju söka nytt jobb så hon inte står arbetslös 1 sept när vikariatet går ut. Detta känns skitkonstigt faktiskt. I princip med semestrar får hon börja söka nytt jobb redan under april-maj... så för mig känns detta vikariatet som något som enbart krånglar till det. Dock har ajg ingen erfarenhet av sånt här, jag har haft en tillsvidareanställning i 20 år...

/HLH
 
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Beror väl på var hon bor och hur konkurrensen om de anställda ser ut.

Jag har en bekant med ca 3-4år erfarenhet och hon har bytt jobb flera gånger, ligger just nu på ca 40tkr i lön som sjuksköterska utan specislistutbildning, i Sthlm.
Så gör man inte i Blekinge i alla fall. Slutar folk pga missnöje så att det inte går att bemanna en vårdavdelning så lägger man ner den avdelningen och sprider patienterna på andra avdelningar. Lönerna rör man i princip inte oavsett. Det är detta som har gjort att frun vill sluta. De fick en massa tunga patienter som de absolut inte har vare sig utbildning eller anser är vårdsäkert att blanda med deras nyopererade hjärtpatienter. Men den allsmäktiga ledningen har talat... då säger folk upp sig istället och man fyller på med nyutexaminerade och undersköterskor.

/HLH
 
Precis, det är mycket beroende av var man bor och vilken bransch det gäller. Jag har ibland haft personal i hela landet inom de verksamheter jag ansvarat för och lönenivå har varierat kraftigt, men också möjligheten att byta jobb. Tar vi storstäderna så finns helt andra möjligheter både till att byta enbart för lön eller nya utmaningar för utveckling ofta med högre lön.
Och sedan kan det finnas företagspolicy att byter man till likvärdigt arbete inom samma företag/offentlig så behålls befintlig lön, däremot om det är en tjänst som klassas högre är det lättare att få en löneökning. Lönesänkning har enbart förekommit när generell personalneddragning gjorts och tjänst försvinner där innehavaren erbjuds alternativ som har lägre "löneklassning", men då hänger ett "hot" om uppsägning över den drabbade som alternativ.
Så det finns inga generella svar på din fråga utan det är de förutsättningar som finns här och nu som gäller.
 
M
Din fru säger med andra ord upp sig från en tillsvidareanställning för att ta ett sommarvikariat hos samma arbetsgivare (landstinget) fast på annan avdelning och ni är förvånade över att hon inte tillåts löneförhandla?
 
A AndersS skrev:
Precis, det är mycket beroende av var man bor och vilken bransch det gäller. Jag har ibland haft personal i hela landet inom de verksamheter jag ansvarat för och lönenivå har varierat kraftigt, men också möjligheten att byta jobb. Tar vi storstäderna så finns helt andra möjligheter både till att byta enbart för lön eller nya utmaningar för utveckling ofta med högre lön.
Och sedan kan det finnas företagspolicy att byter man till likvärdigt arbete inom samma företag/offentlig så behålls befintlig lön, däremot om det är en tjänst som klassas högre är det lättare att få en löneökning. Lönesänkning har enbart förekommit när generell personalneddragning gjorts och tjänst försvinner där innehavaren erbjuds alternativ som har lägre "löneklassning", men då hänger ett "hot" om uppsägning över den drabbade som alternativ.
Så det finns inga generella svar på din fråga utan det är de förutsättningar som finns här och nu som gäller.

Jo så är det, men man ska samtidigt inte stå där med mössan i hand och vara tacksam för att man får jobba. Det står i Region Blekinges lönegrunder att man ska "ge och ta". Nu har hon gett hela året som gått, och då ska man banne mig kunna kräva sin rätt kan jag tycka. Hade vi behandlat folk så i vår bransch (jobbar med mekanisk konstruktion, civ ing) hade företaget gått i konkurs för inga anställda hade funnits kvar.

Att man inte automatiskt höjer löner när nån byter till likvärdig tjänst är inget konstigt, dock ska hon ju inte gå miste om möjligheten att löneförhandla baserat på vad hon har presterat under året som gått. Det är detta som jag tycker cheferna hade kunnat sköta snyggare sinsemellan när en medarbetare byter tjänst precis under lönerevision.
 
Finns det bara en arbetsgivare i blekinge?

Att byta arbetsplats med samma huvudman brukar resultera i samma lön om det inte finns skillnader i arbetsuppgifter och arbetstid. Det som är bra är att man ksn få tjänstledigt för att prova ett annat jobb. Drt gör att ett sexmånaders vik inte behöver kännas avskräckande...
 
S sunqan skrev:
Finns det bara en arbetsgivare i blekinge?
Där borde ju finnas en och annan kommunal och privat vårdcentral också.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Mikael_L
H hemljuvahem86 skrev:
Hur ska man tänka här egentligen?
Starta ett AB och hyra ut sig själv, är det mycket självklara alternativet.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Det skulle dock vara värt om man reducerar restid och arbetstid annars är det ju en mycket måttlig ökning anser jag.
Fast man kan byta tillbaka igen efter ett par år :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.