Efter att lusläst många sidor/inlägg började vi bygga till ett uterum i höstas.
Det som började med att det skulle vara ett enkelt ”sommaruterum” slutade med en vinterträdgård med golvvärme.:p
En bidragande orsak är att huset är ett modernt funkishus med bara öppna ytor. Det var perfekt innan vi fick barn, men nu är det alltid ljud överallt. Nu ville vi ha ett extra ”sällskapsrum” som gick att stänga till.

Tänkte dela med mig med lite bilder, alltid kan det ge inspiration till någon.

Har bara golvvärmen kvar att koppla in, men lägger in lite bilder i taget...

Började i oktober 2017 och tyvärr hade det regnat en del, så gräsmattan blev lite ”trött”. (Kom på att fiberkabeln var nedgrävd där grabben hoppar vilket gjorde att vi hela tiden körde nya spår bredvid istället, så tillslut fanns inget gräs kvar)

Fortsättning följer....

Minigrävare som gräver för att förbereda för installation av golvvärme i ett kommande uterum, med en trött gräsmatta i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundarbetet för ett uterum med isolerade fundamentblock och verktyg under uppförande på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Barn hoppar över en grävd kanal i en sliten gräsmatta under arbete för att bygga ett uterum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Början av en vinterträdgård med installerad golvvärme framför ett modernt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grunder till vinterträdgård med installation av golvvärme nära komplettering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett projekt som VÄXER...? Nääääää...?? Det har då aldrig drabbat mig...
 
Projekt som växer.... :D är det några projekt som inte gör det?

Fönster:

Vi hade mycket diskussioner om vi skulle ha glastak eller inte. Det slutade med en kompromiss, tre takfönster på 1x1,5m. Dock valde jag (pga kostnad) bara ett av dem som elektriskt öppningsbart. Fick pris i Sverige, men valde en leverantör från England som var nästan 50% billigare inkl frakt (och full försäkring mot skador under frakten) (har bott i England och har pratat med leverantörer på plats också)
I början på november stod 350kg takfönster och väntade på garageuppfarten, dessa fick vinklas upp och spännas fast i garaget i väntan.
Veckan innan hade också vinterpartierna från skånska bygg kommit som även de fick stå till sig i garaget. Tyvärr hade jag redan beställt skjutpartierna innan jag bestämde mig att beställa takfönster från England, annars hade även de beställts därifrån.

Stort paket med takfönster på en pall framför garageuppfart, klar för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förpackade takfönster på 350kg bundna på pall i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stora takfönster liggande på golvet i ett rörigt garage bland cyklar och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Dags att fylla på med lite mer bilder..
Veckan efter att gjutningen gjordes blev det kallt och minusgrader så det var i sista minuten. Grunden står längre från vägen än vad rännan var lång och eftersom fiber är nedgrävd ”någonstans” mellan väg och hus tordes vi inte backa in betogbilen. Det hela slutade med att grävmaskinen fick köra ”några” vändor med full skopa. För att rädda fibern kördes varje vända i nya spår..... fick lite jobb med gräset.
Har ingen bild på plattan efter att den gjöts... barnen tog en tur med kickarna på den morgonen efter, lagom så att det blev snygga cirklar.

För de som är uppmärksamma så har ni sett att uterummet är förskjutet i relation till bef hus. Detta gjordes för att få större uteplats kvar samt att det då går i linje med garaget.

Bifogar lite bilder på stomresning som var det sista vi tog hjälp med (förutom inkoppling av el)
Stomresning av ett fristående uterum med träreglar på en betonggrund, bredvid en villa, med byggmaterial synligt i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggprocess av en trästomme till ett uterum intill ett befintligt hus, med verktyg och byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trästomme till uterum under konstruktion med Z-förstärkningar vid hörn på en nyligen gjuten platta bredvid hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom jag valt att ha uterummet helt fristående (dvs ej förankrat i bef hus) gjordes Z i regelverket runt alla hörn. Valde också att sätta utegips för att få en styvare konstruktion.
Uppförande av uterum med trästomme och grön gipsskiva, på vintergrund med snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstruktion av ett uterum med uppförda väggstommar och takstöd vid ett befintligt hus, byggmaterial och stege synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter utegips tordes jag montera takfönstren vilket var sista gången grävaren var inne i trädgården. 148kg tungt takfönster lyfter man inte på plats så lätt. De fasta vägde ”bara” 98kg/st
Konstruktion av träregelverk och takbjälkar för ett uterum i byggfas med synlig trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av tunga takfönster i ett träbjälklag under konstruktion, med synligt regelverk och en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt uterumstak med snötäckt takfönster, intill äldre tak med fösta snön som fallit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hål skars upp i underlagspappen och fönstren skruvades fast. Minsta takvinkel är 2 grader så vår vinkel på ca5 funkar bra.
Observera utrymmet mellan takfot och nytt tak. För att spika papp fick man åla in med huvudet åt sidan för att få plats/nå in. Lätt klaustrofobisk känsla när man sedan fastnar på vägen tillbaka!
Veckan efter att all papp var på plats kom första snön.
 
  • Inomhusvy av stomresning för uterum med installerade takfönster och verktyg på golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kim Gyllenhorn
  • Laddar…
Lite mer bilder...
Lagom när utegips kommit på på plats så bestämde vi att det nog var bra med lite extra isolering.... därför satte vi upp fasadskivor/isolering utanpå gipsen innan panel.
Eftersom jag inte är någon fantast av att stå i garaget och måla panel köpte jag grundmålad panel så såg det skapligt ut fram till våren.
Utebyggnad under konstruktion med fasadskivor och gula isoleringsrullar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Garage under konstruktion med isolering, grundmålad panel och byggplast som väderskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husfasad under renovering med byggplast som temporärt väderskydd över en dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Mmm det ser ut som ett garage.....:thinking:)
Byggplasten fick sitta som väderskydd fram tills det var tillräckligt varmt för att flytspackla.

När det var tätt utvändigt var det ”bara” insidan kvar...
Någonstans här kom hustrun på idéen att det skulle vara snyggt och komma in mer ljus om fönstersmygarna på takfönstren inte vara raka utan vinklades.... bara att ta fram tigersågen och justera alltså... (måste hålla med om att det blev bättre, men just då kändes det inte så skoj...)
Takstolar och snedtak med inbyggt takfönster i ett byggnadsprojekt under konstruktion om natten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsikt under konstruktion med synliga träbjälkar, isolering mellan taksparrar och stående träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lagom innan det var dags att isolera insåg jag att det var omöjligt att skapa en luftspalt i taket..:thinking:
Efter en hel det funderande landade det på att använda Isovers duk som inte behöver luftspalt. Har diskuterat den lösningen med många och insett att det finns två åsikter om den konstruktionen.... för och emot..... eftersom det var enda alternativet bestämde jag mig för att det är en bra lösning!
Isolering i tak med dubbla skivor kan resultera i lite kliande i hårbotten då man behöver 3 händer innan allt sitter på plats.
Inomhusbyggarbetsplats med isoleringsskivor på väggar, takfönster och byggmaterial spridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av pågående byggprojekt med isolering, gips och vinklade takfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter detta följde gipsning av tak och smygar. Kan väl säga att det gick åt mer skivor än planerat runt fönstren i taket då det inte finns en rät vinkel! (Även långsidorna är vinklade)
Takfönster med vinklade smygar och en vägg täckt av byggplast med isoleringsmaterial synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter taket var målat åkte jag till USA på jobbresa, passade på att se fallen när vi var i närheten. Tyvärr hade vi inte tid att åka över på kanadensiska sidan som tydligen ska vara vackrare.
Vy över Niagarafallen med delvis isbelagda vatten och stadssilhuett i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Husfasad med blå byggplast som väderskydd och synliga fasadskivor under uppbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggnation av garage med uppsatt byggplast som väderskydd och grundmålad panel på väggarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Dags att fylla på med lite mer kort på bygget.
Byggplats inomhus med blå byggplast på väggar, en stege och byggverktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggplasten isolerade inget vidare....
Inomhus byggarbetsplats med byggplast som täcker fönster och isoleringsmaterial samt verktyg och en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredningsarbete i ett renoverat rum med stege, dammsugare och omonterade fönsterbrädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obehandlade träbrädor med frästa spår utspridda på ett skyddsplastöverdragat bord inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kvistlackning och målning av smygar och fönsterbrädor. Gjorde egna med frästa spår för panelen för att undvika lister.
En byggfläkt i snö med synliga fotspår runtomkring, illustrerar arbete under kalla förhållanden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det gick en och annan propp i vintras.... höll värmen med en byggfläkt, men fönsterpartierna var enbart täckta med byggplast!
Inomhusbygge med panelvägg och monterade fönster, byggmaterial på golvet och en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Smygar och fönsterbrädor monterade. Även det mesta av panelen har kommit på plats.
Nyutgjuten flytspackel på golvet i ett byggprojekt med byggplast längs väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu hade temperaturen ute stigit och vi körde en omgång flytspackel på golvet. Egentligen hade det inte behövts, men gjutningen av plattan var inte perfek utan hade ett lut som jag inte ville ha.
Byggplats med osatt fönsterparti, synlig isolering och verktyg på ett betonggolv framför en häck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är det nära! Montering av skenor till skjutpartierna.
Uterum under konstruktion med omonterade skjutdörrar, synliga mätverktyg och byggfläkt på ett betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerade fönster och skjutdörrar i ett bygge med utsikt mot en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Partierna på plats.... fick ta hjälp av grannen för att bära de 1,2m breda Dörrarna, gick inte att få grepp om dessa själv.
Här tog vi en kortare paus i bygget och fixade till plattsättningen utanför.
Pågående arbete utanför ett hus med nylagda stenplattor och osådd gräsmatta, med byggmaterial synligt inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyplattlagd gång och uteplats i betong intill ett nybyggt hus, med trädgårdsverktyg och ojämn gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gräsmattan fick dock fortfarande vänta.

Åter till bygget... jag hade hela tiden varit inställd på svarta/mörkgrå granitkeramik klinkers (samma som i stor del av huset) men började ändra mig då ett trägolv gör att det blir ljusare både i uterum och köket som ligger innanför. Det hela slutade med en trestavs ekparkett. Såhär efteråt tror jag det var ett bra beslut även om det kommer att slitas snabbare.
Interiör av ett nyligen renoverat uterum med ekparkettgolv, vita väggar och stora skjutpartier mot trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av ett nybyggt uterum med ekparkett och stora fönster mot en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utfyllnad spåren i gräsmattan klart. Sådde även gräs men med tanke på sommaren var det ogjort arbete. Allt torkade bort/dog när semestern kom och vi inte var hemma och vattnade.
En hand visar ett skadat lillfinger bredvid ett oskadat finger, med en blodig och svullen tipp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär blir lillfingret om man håller det under hammaren när man slår! Ingen bra idé!
Nu var det dags att sätta lister vilket tog typ 10ggr längre tid än jag trott. Det tog aldrig slut! Blev dessutom lite extrajobb med listerna eftersom nycklarna kom för nära. (Ska fixa bild senare). Konstruktionen på skenorna var inte anpassade till att byggas in.
Skickar med lite bilder på dagens status även allt inte är klart med golvvärmen som ska kopplas på och lite annat småfix.
Nyrenoverat uterum med ekparkettgolv, vita väggar, och glaspartier som släpper in dagsljus. Möbler och öppna dörrar syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt inrett uterum med vitpanelade väggar, takfönster, trägolv och en öppen glasdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uterum med parkettgolv, möblemang och öppna fönster som visar byggförloppet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: försöker flytta 2 bilder till rätt plats, men lyckas inte från paddan...
 
  • Interiör av byggprojekt med byggplast över fönsterparti, stege, dammsugare, och omonterad golvvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nytt uterum med stora glaspartier och vitmålade väggar, byggarbetsmaterial synligt inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
GreenYoda och 4 till
  • Laddar…
Underbart bygge! Hur har det fungerat under vintern, har skjutpartierna hållit emot kylan tillräckligt bra? Och vilken engelsk leverantör har du använt för takfönster?
 
Tack!
Det har fungerat helt ok under vintern. Sjävklart finns det ett kallras från skjutpartierna, men det är inte så att man frusit när man sitter där. Vi använder uterummet mer än vardagsrummet numera. Vad vi skulle gjort är att ha lagt golvvärmeslangen tätare för att få mer värme, men det var inget jag tänkte på / visste om när vi byggde. Har kompletterat med ett litet element som vi satt igång när temperaturen är under -5 ute.
Skulle jag bygga nytt idag skulle jag se över marknaden på skjutpartierna och troligtvis välja några som är lite dyrare. Märkte att skenorna inte hade bruten köldbrygga vilket skapade kondens på skenorna när temperaturen sjönk under -10 grader. Fick också komplettera med skumtätning (typ madrass) i skenorna för att stoppa drag.
Takfönstren är ECO+ från www.sterlingbuild.co.uk/ Reklamerade det öppningsbara då det inte orkade öppna vid låg temperatur. Efter ca 1 månad kom en tekniker från tillverkaren hit och fixade det så nu fungerar allt som det ska.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Fint bygge! Kan man få lite redovisning av kostnader?
 
P PhilipBIM skrev:
Fint bygge! Kan man få lite redovisning av kostnader?
Tack!
Vi sitter i uterummet i princip varje dag.
Absolut att det går att få reda på kostnaden. Har nog en skapligt korrekt sammanställning i något anteckningsblock hemma. Det landade på ca 220” om jag inte minns helt fel. Kan lägga upp de olika kostnaderna ikväll.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Snyggt bygge! Bra jobbat!

Har du några fler tankar, infallsvinklar, eller bara tankar á la såhär borde jag kanske gjort istället som du vill dela med dig av? Blev ekparkett smart där ute eller hade något annat varit bättre?
 
p-pennan p-pennan skrev:
Tack!
Vi sitter i uterummet i princip varje dag.
Absolut att det går att få reda på kostnaden. Har nog en skapligt korrekt sammanställning i något anteckningsblock hemma. Det landade på ca 220” om jag inte minns helt fel. Kan lägga upp de olika kostnaderna ikväll.

220' är ganska rimligt pris för en isolerad vinterträdgård. Hade ni totalentreprenör eller gjorde ni det mesta själva?
 
Hade hantverkare på vissa moment. Grävning, gjutning, el, bygga stomme samt lyfta upp takfönster) resten har vi gjort själva under ca 6månader på ledig tid.

Kostnaden totalt var 215 000 som inkluderar allt ink vedbod samt hus för soptunnor som byggdes av ”restvirke”samt grus/sättsand till ny plattsättning

Kostnaden fördelas enligt nedan:

Grund
Betong/gjutning: 9544
Arbete, schakt, grus, flytspackel, 24750
Grundmaterial, armering: 12400

Glaspartier
Skjutpartierna: 51000
Takfönster: 3138£ (ca 36” ink frakt från UK)

Snickare (stommen): 23000
isolering: 6000

Resten upp till 215” är övrigt material (virke, golv, el, golvvärme inkoppling till v-pump)

gällande saker jag tänkt på efteråt..
Ekparkett blev suveränt, visst den kanske slits snabbare än tex klinkers, men det upplevs varmare och tystare.
Det jag skulle gjort på en gång skulle vara att koppla in termostartstyrd ventilation som går igång när det blir varmt på sommaren. (Jag bare förberedde med el framdraget, men det är ändå krångligare att göra det efteråt.) De små fönstren skulle också varit lite högre om jag gjort det idag. Det enda som jag ångrar är att jag inte kostade på skjutpartierna lite mer och fått bättre totalt-värde. Jag lurades av reklamen där man bara pratar om fönster och inte inkl rak/skensystem.

kostnaden att värma till ca20 grader har legat på ca 1000kr den kallaste månaden hittills, men det är gissade siffror genom att jämföra förbrukning från åren innan.
 
  • Gilla
GreenYoda och 5 till
  • Laddar…
Vilken perfekt kalkyl för vägledning. Riktig imponerad över kvaliteten ni lyckas får till.
Så kommer lite följdfrågor:
Hur kopplade ni in golvvärme till V-pumpen? Antar att pumpen inte ligger bredvid. Drog ni rör runt huset eller via vinden?
Det andra märket på takfönster som ni undersökte, var det Velux?
 
Det blev väldigt snyggt! Vi har funderat på något liknande men har kommit fram till att vi gör en vanlig utbyggnad istället, då den smälter ihop med huset bättre samt att vi ändå ska utnyttja utrymmet året runt. priset blir ungefär det samma. Det var inget som ni funderade på? Vi tog då vanliga elitfönster + altandörr istället för de ganska dyra vinterskjutpartierna. Grund blev samma som huset, krypgrund i leca vilket nog är det billigaste man kan bygga.

/S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.