I sex år har min llvp tjänat mig troget. Zibro S-1833. Eftersom jag har ett väldans gammalt hus, så har den bara värmt upp halva delen av huset. Matrum, kök, arbetsrum och sovrum.....Men det var medvetet vid installation. Resten av huset värms upp av oljefyllda elelement och en kakelugn.
Nåväl, värmepumpens problem började efter en köldknäpp. Fläkten i innemodulen slutade fungera. Low, medium, high...inget läge fungerade.
Däremot fungerade fläkten i andra program. Jag har min pump ställd på HEAT och fläkten på high.
Allt annat fungerar som det ska...avfrostning fungerar också.
Har stängt av hela apparaturen...låtit den vara avstängd ett par timmar, och sen startat den...men ingen fläkt....
Har kollat huvudsäkringar och vanliga säkringar och allt är ok.
Det strömmar värme från den, men den sprids ju inte vidare.
Nu börjar även värmen mattas av.....
Utemodulen var lite is i tidigare, men den är borta nu. Fläkten där, fungerar som den ska.

Har llvp gjort sitt och är helt slut?
Eller finns det hopp? Kan en reparatör återställa den?
Vad har ni för erfarenheter av era Zibro?

Mvh Agneta
 
Zibro är väl ett typiskt exempel på en värmepump ur det billigare segmentet, sådana som bl.a. Jula säljer, och inga fackmän befattar sig med.
Hur gammal är den? Och hur gammalt är huset, och hur stor är boarean?

Jag blir förskräckt när du skriver att den ständigt går på högsta läget.
Bor själv på samma breddgrad, och vår Mitsubishi-pump går alltid på lägsta eller näst lägsta läget.
Och den värmer upp hela huset!
Rekommenderar en Mitsubishi. Och nu kan man få en för under 10.000 kr, inklusive installation.
 
  • Wow
Wagneta
  • Laddar…
Jag tror att den kinesiska tillverkaren heter Midea. Jag har fått uppfattningen att detta är en ganska bra lågprispump.

Sitter givaren till termostaten i fjärrkontrollen eller i innedelen? Testa den med en liten dos kylspray om du hittar den.

Här finns kanske nått läsvärt:

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=120.0
 
Vissa maskiner har en givare på en av gasledningar så att fläkten i innerdelen varvar bara upp i HEAT-läge om det finns värme att leverera.

Kan vara fel på givaren eller gas brist/fel på kompressor som gör att maskinen inte producderar tillräckligt med värme.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Zibro är väl ett typiskt exempel på en värmepump ur det billigare segmentet, sådana som bl.a. Jula säljer, och inga fackmän befattar sig med.
Hur gammal är den? Och hur gammalt är huset, och hur stor är boarean?

Jag blir förskräckt när du skriver att den ständigt går på högsta läget.
Bor själv på samma breddgrad, och vår Mitsubishi-pump går alltid på lägsta eller näst lägsta läget.
Och den värmer upp hela huset!
Rekommenderar en Mitsubishi. Och nu kan man få en för under 10.000 kr, inklusive installation.
Wow var kan jag köpa denna Mitsubichu under 10 000Kr? och inkl installation? Jag beställer genast en i så fall ...
 
Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Jag tror att den kinesiska tillverkaren heter Midea. Jag har fått uppfattningen att detta är en ganska bra lågprispump.

Sitter givaren till termostaten i fjärrkontrollen eller i innedelen? Testa den med en liten dos kylspray om du hittar den.

Här finns kanske nått läsvärt:

[länk]
Hej, jag vet faktiskt inte var givaren sitter. Har försökt ta reda på det tidigare men misslyckats. Tack för länken. ska läsas.
 
W Wagneta skrev:
Wow var kan jag köpa denna Mitsubichu under 10 000Kr? och inkl installation? Jag beställer genast en i så fall ...
Ring hit och kolla om de vill leverera ända borta i Kalmar.
https://www.vvsprojektering.se/
Annars kan de säkert rekommendera någon annan.

Men har du inget svar på mina frågor:
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur gammal är den? Och hur gammalt är huset, och hur stor är boarean?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Zibro är väl ett typiskt exempel på en värmepump ur det billigare segmentet, sådana som bl.a. Jula säljer, och inga fackmän befattar sig med.
Dessa modeller såldes då det begav sig även av Onninen under namnet Onnline N09 och N12. Du menar alltså att kylgrossisten Onninen inte är några fackmän?!?!? De har en omfattande serviceverksamhet.

Om det behövs reservdelar kan det tänkas finnas kvar hos Qlima i Danmark med lite tur. Fanns b.l.a. kretskort när jag frågade för ett par år sedan. Zibro bytte namn till Qlima för några år sedan.
 
  • Gilla
Wagneta och 1 till
  • Laddar…
Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
[länk]
?
 
J Josth skrev:
Dessa modeller såldes då det begav sig även av Onninen under namnet Onnline N09 och N12. Du menar alltså att kylgrossisten Onninen inte är några fackmän?!?!? De har en omfattande serviceverksamhet.
Jaha, och varför slutade de med Qlima/Zibro då? Var orsaken att de gick med 105 milj. i förlust?
För övrigt lämnar väl inte en grossist service till en slutkund?
 
De har ganska många servicebilar med installatörer som är ute på jobb hos större kunder/företagskunder. Förmodligen har de kommit fram till att det är mer lönsamt än att arbeta på konsumentmarknaden.
 
Slutsatsen är att Mideas pumpar inte är skräp och i TS fall bör det vara värt en felsökning innan någon dömer ut den.

Ta inte för givet att en Mitsubishi för 10000:- inkl. installation är bättre än en Midea för samma pris, förutsatt att jämförelsen är med liknande årsmodeller.
 
  • Gilla
Wagneta
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ring hit och kolla om de vill leverera ända borta i Kalmar.
[länk]
Annars kan de säkert rekommendera någon annan.

Men har du inget svar på mina frågor:
Jo en del svar fanns i den inledande texten. Mitt hus är byggt 1850talet och är väldigt slutet...70 kvm....fast har haft i beräkning att den bara ska/kan värma upp halva huset.....alltså kök, matrum, arbetsrum och sovrum. Jag lät få den installerad när jag köpte huset 2012. Sex år skrev jag nog fast det är ju sju år......
 
Redigerat:
J Josth skrev:
Dessa modeller såldes då det begav sig även av Onninen under namnet Onnline N09 och N12. Du menar alltså att kylgrossisten Onninen inte är några fackmän?!?!? De har en omfattande serviceverksamhet.

Om det behövs reservdelar kan det tänkas finnas kvar hos Qlima i Danmark med lite tur. Fanns b.l.a. kretskort när jag frågade för ett par år sedan. Zibro bytte namn till Qlima för några år sedan.
Jag tror inte att man kan köpa reservdelar till Zibro på Qlima. Min son mailade dem och frågade om det gick gick bra att köpa en fläkt, men fick svaret, att de inte kunde hjälpa. tyvärr....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.