Finns det ingen inbyggd styrning i X50 för laddpump med shuntventil?
 
H
Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Finns det ingen inbyggd styrning i X50 för laddpump med shuntventil?
Tror inte det, för min personliga del så gillar jag inte laddomater då dom inte går att justera flöde till exakt vad pannan kan ta åt sig av värme, är bara fast värde, jag styr min laddning via en 4-vägsshunt och 0 - 10V styrning och har haft en energimätare förut för att se var och när pannan gav mest i effekt i förhållande till flödet, men den började läcka så borta nu, men har en mycket maximal laddning nu efter vad pannan kan ge.
 
Europeiska premiumpannor brukar ha denna funktion inbyggd i pannans styrning, kompatibelt med pannfabrikatets laddgrupp utrustad med motoriserad shunt.

Nåja, man kan inte få allt för 75 000:-

:rolleyes::thinking::lying::sick:
 
Hej,

Har idag ägnat dagen åt att åtgärda alla provisoriska quick fix som blev i samband med överläggning mot värmesystem.

Fick lite tid över att testa lite olika pump inställningar och tror jag är något på spåren nu 87-80-70 sen tog vedinlägget slut och var inte läge för att skicka i mer.
Får prova vidare imorgon, iom att pannan byter så fort panntemperaturen blir 90 så får jag tills jag börjat modda givaren vara klar om jag kan nå ca 87-87-80.

Gällande styrning av pump från rc på pannan är de nog föga troligt ialf utifrån den dokumentation jag har på rc idag. Vad jag förstår av pumpen så skall den klara att styra på extern referens via pwm signal.

75 papp!? Var har ni fått den prislappen ifrån?
 
Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Står priser på hemsidan. Verkar inte vara så mycket billigare hos åf. 75k är för den LILLA modellen...

[länk]



Thermoventiler har en laddpump som kan vara intressant. Saknas styrning finns den i utförande med deras ställdon Thermomatic CC.

[länk]

Gött då kan jag glädja mig ikväll åt att jag gjorde en sinnessjukt bra deal på dessa grejjor :) iofs transportskadat med skönhetsfel.

Ska kika lite på termoventiler och deras lösning, har sett i en annan tråd att du meckat med lambda på din baxi kör du med termisk laddomat eller varvtalsstyrt?
 
Gratulerar! :rofl:(y)


Nej, jag har endast en simpel Laddomat 21 med 78°C patron som var standard i Laddomat 21.

I lambdastyrningen som jag monterat, Flammtronik, finns möjligheter att styra en aktiv laddpump.
 
Jag såg på TS bilder att alla rör var ej isolerade vilket medför att skiktningen blir dålig samt att laddningen tar längre tid.
De tankarna som finns på bilderna har endast 90mm mineralull vilket jag anser är för lite, borde vara minst 200mm mineralull. Isolera mer för längre eldningsintervaller!
 
Delta T för i stort sett alla pannor är 10-15c vid nominellt flöde, så 60c på "laddomaten" känns fel.
 
Jag har valt köra höljade tankar då jag inte möjlig att få plats med en konstruktion för isolering.

Rören ska isoleras men har haft lite av en test-run period.

Lite mer fästen osv som ska upp innan isoleringen åker på.
 
Ny leksaker när man kommer hem från jobbet :)

En kartong levererad på en gaffeltruck framför ett hus på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Altech är Dahls egna märke va?

Fin Valmet! Skogsutrustad? :D
 
Altech 500l expansion, om de är deras egna vet jag inte men från Dahl ja.

Valmet 565 fullt skogsutrustad 1700tim
Tyvärr är hon väldigt skitig för tillfället hon är mitt lilla skötebarn :)
 
  • Wow
Nils-Orvar
  • Laddar…
Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Rerservation för OT.

Herre min skapare! Hur har du lyckats med att hitta en sån pärla?

Rymlig hytt med snurrbar stol?
Har du skogsvägen också?

[länk]
En liten sidoavstickare från tråden men vi kör.

Var på jakt efter en ny traktor då min äldre valmet 305 var lite för klen samt var uppe på 9000 timmar och allmänt mycket strul bara.

Ringde på massor av annonser och var alltid 2a på att ringa, så om det inte blev något så skulle jag få titta. Lärde mig ganska fort att efterfrågan på Valmet är enorm och i princip alla gick direkt. Endast skräpet som fanns kvar ett par dagar typ.

Sen ringde jag på en väldigt vag annons ca 25mil bort ingen info i princip och inga bilder.
Var först med att du gå typ 6.15 på morgonen för att min son är extremt morgonpigg.
Slängde mig i bil 30min senare för att åka och titta på traktorn.
Väl framme står där en asdassig valmet.
Jaha... suck... aja tittar väll lite för att vara artig. Öppna hytten och den är som ny invändigt börja fundera vad i...
Borsta bort dammet på ramen o h ser att färgen är nyskick.
Blev ett par snabba överläggningar med mig själv då traktorn inte gick att starta etc.
Damen som sålde den berätta då att hennes gubbe köpte den ny 96 och avled sen 99 och har stått i ladan sedan dess (2017).

Så då slog jag till på ren chans, hem igen gör att hämta lastbil med växlarflak och tillbaks utrustad med allt som går att tänka sig för att få på den på flaket.

Slängde i ett nytt batteri och den starta på första varvet!

Hade till en början rätt mycket meck för att få den körbar och framför allt med hydralsystemet där jag fick byta allt som innehöll gummi etc.

Har sedan dess gått som en klocka :)
 
  • Gilla
Nils-Orvar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.