Maxwells demon TotalControl skrev:
Ingen?
Shelly har inga dimmers, kanske därför du inte får nåt vettigt svar.
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Du ska nog vänta tills sommaren då shelly släpper nya led dimmers. Den ovan får du inte in i en väggdosa. Har heller ingen erfarenhet av den så vet inte alls hur den funkar.
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Du kan skapa scener med shellys egna app, att tända släcka vid olika tider/astrour. Och koppla ihop dom likt Plejd.

Dimnivån går att ställa in såklart, eller hur tänker du? Att den alltid ska starta med en viss nivå? Det vet jag inte, men den kan garanterat starta med senaste inställningen.

Att få dom att tända släcka per automatik kräver en extra enhet av något slag, tex rörelsedäckare från shelly. Alternativt magnetkontakt och Home Assistant, med Home Assistant kan du även få dom att tända/släcka när din telefon ansluter/tappar kontakt med ditt wifi.
 
Det jag har tänkt mig att man ska kunna sätta ljusnivån för olika scener. T.ex. Gå på holken scen på natten. Komma hem från jobbet scen mm. Dags för film, ps4 mm scener. Och sen självklart kunna dimma från t.ex. telefonen. Sen att alla andra manuella ljusnivåer där i mellan inte stör scenerna.
 
I dagsläget tror jag inte du kan göra det via deras egna app och dess scener. Funktionerna är tämligen begränsade, men å andra sidan släppte dom funktionen för scener för bara någon vecka sedan. Och dom uppdaterar minst en gång i veckan. Så chansen är nog stor att det du vill göra kommer inom snar framtid... Och om det inte gör det, så är det möjligt att ta vägen via tex en raspberry pi och Home Assistant mjukvara som är ett mer avancerat och kompetent system.
Även om den vägen kanske är lite krånglig... men kanske tycker du om att pyssla med sådant?

Men helt ärligt är jag ganska säker på att det det du efterfrågar kommer till deras app i framtiden, som det verkar vill dom bygga smartahem prylar utan hubb och istället möjligheten att skapa dina scenarior online (molnet) så att säga. Nackdelen med detta är att inget av dina scenarion funkar om inte internet eller deras servrar fungerar.

Jag tycker du ska ställa frågan i Shellys utmärkta Facebook grupp! Dom svarar dig inom en timme och dom har ju mer kunskap inom shelly än vad jag har. Doh... :rolleyes:
https://www.facebook.com/groups/ShellyIoTCommunitySupport/
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Du ska nog vänta tills sommaren då shelly släpper nya led dimmers. Den ovan får du inte in i en väggdosa. Har heller ingen erfarenhet av den så vet inte alls hur den funkar.
Den nya dos dimmern finns att köpa via deras egen shop (och då till halva priset mot om du köper i sverige)
https://shelly.cloud/product/smart-wifi-shelly-rgbw-switch-dimmer/

Fyra gula Shelly RGBW2 LED-drivers mot vit bakgrund med antal "x 4" och produktnamnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Beställde precis ett 4-pack, tänk på att du behöver led driver precis som annars. Jag styr mina Shelly med en Raspberry Pi 3 Model B som jag installerat Domoticz på. Visst lite meckande att få upp men när du väl fått igång allt så kan du styra precis som du vill vi mqtt. Shellys egen app fungerar även lokalt i nätet när du slår på mqtt men cloud delen blir avstängd, tror de jobbar på att kunna ha både cloud och mqtt på samma gång men inte just nu.
 
Fast det där är en rgbw dimmer. Det är något helt annat. :)

Dom släpper en ersättare för deras nuvarande shelly2 led till sommaren. Och där har du led drivern inbyggd....
 
Men visst kan du dimma även vit med rgbw dimmern, man kan väl koppla upp till 4 vita istället för en rgbw strip, eller har jag fattat helt fel?
 
Såg nu att TotalControl hade en blandning av 12, 24 och 230 led, visst borde det gå att stoppa rgbw dimmern mellan den driver han redan måste ha på 12 resp 24 och led (åtminstone rent tekniskt), eller?

Finns till och med kopplings schema på deras web.

Schema som visar koppling av LED-strips till en RGBW-dimmer och styrning via en smartphone-app.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tveksamt, det tror jag inte. Fråga i Shelly supporten på Facebook...

Du tänker att man kan kan koppla olika led drivers till respektive W, R, G, eller B utgången?

Frågan är också hur det blir i mjukvaran för du får ju inte upp det det som en dimmer utan en rgbw dimmer. Så blir nog konstigt. Möjligen kan du säker trixa till det i domoticz.
 
C crazytok skrev:
Tveksamt, det tror jag inte. Fråga i Shelly supporten på Facebook...

Du tänker att man kan kan koppla olika led drivers till respektive W, R, G, eller B utgången?

Frågan är också hur det blir i mjukvaran för du får ju inte upp det det som en dimmer utan en rgbw dimmer. Så blir nog konstigt. Möjligen kan du säker trixa till det i domoticz.
Nix, en driver kan driva alla 4 ser det ut som.. alltså det ser absolut ut att fungera som jag trodde. Men jag har ju aldrig provar och hur det blir i Domoticz vet jag inte heller..
 
Jag förbeställde 2st Shelly 1PM.
16A och energimätning.
1:april är beräknad leverans:(
 
Tack! Jag är dock helt borttappad när det gäller El. Får höra med elektrikern vad han tror. Jag har driver på varje av 230v spottarna. 30-40 stycken totalt på olika "grupper" . Hoppas på en produkt där man kan byta ut dosdimmern till en smart sådan. Typ plejd men smart. Är inte så sugen att byta ut 40 st drivers.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.