Hej,

Vi ska bygga ett nytt hus på en skäktgård och vill, för att hålla ihop gårdsbilden helst hitta en gammal timmerstomme att flytta.

Vi har letat på Blocket i ca 1 år men där finns det sällan några. Är det någon på forumet som har andra tips på var vi kan hitta en stomme?

Tacksam för alla tips!

//Erdans
 
  • Gilla
Flyktsoda och 1 till
  • Laddar…
Annonsera på Blocket? Gärna i något län med mycket avfolkningsbyggd... Alternativt åka runt och leta gamla hus som verkar stå tomma och leta rätt på ägarna.
De flesta timmerhusen har ju inte synligt timmer på utsidan, så man får leta hus som ser gamla ut och anta att dom har timmerstomme.
 
Kanske kolla exekutiva auktioner på hemnet? Där brukar det finnas gamla hus som gissningsvis är timrade att köpa för sådär 50000. Då är de väl inte i bästa skick, men stommen är nog ok i de flesta fall.
 
Tala med byggföretagare och bönder i trakter där det finns mycket gamla timmerhus.

Byggföretagare vet ofta om de är anlitade för att bygga nytt på en tomt så fort det gamla är rivet.
Bönder har ofta köpt in någon gård till för åkermarkens eller skogens skull och då brukar det kunna stå hus där som bara förfaller.
Tala med folk allmänt i grannbyarna!
 
E erdan skrev:
Hej,

Vi ska bygga ett nytt hus på en skäktgård och vill, för att hålla ihop gårdsbilden helst hitta en gammal timmerstomme att flytta.

Vi har letat på Blocket i ca 1 år men där finns det sällan några. Är det någon på forumet som har andra tips på var vi kan hitta en stomme?

Tacksam för alla tips!

//Erdans
Vad har du tänkt dig för storlek? Jag har en nerplockad och uppmärkt timmerstomme till salu på en grosshandlarvilla från jämtland som jag själv tänkte sätta upp, men det kom annat emellan. Finns i södra dalarna, är det av intresse?

Nedgånget timmerhus med detaljerad träsnideri, saknar fönsterrutor, omgivet av skog och röra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
Flyktsoda och 1 till
  • Laddar…
Du kan ju också kolla med lokala snickare exempelvis hos byggnadsvårdsföreningen
Vi hittade vår stomme hos en byggnadsvårdare, han hade flera stommar som var möjliga att flytta.
Det här var ju flera år sen och han är inte längre aktiv tror jag men det borde finnas andra.
 
E erdan skrev:
Hej,

Vi ska bygga ett nytt hus på en skäktgård och vill, för att hålla ihop gårdsbilden helst hitta en gammal timmerstomme att flytta.

Vi har letat på Blocket i ca 1 år men där finns det sällan några. Är det någon på forumet som har andra tips på var vi kan hitta en stomme?

Tacksam för alla tips!

//Erdans
Hej!
Jag har en rejäl timmerstomme som ska bort. Delar är dåliga, så man får kapa bort lite men det är mycket material som är kvar!
Halva är från 1750 och halva från 1850. Finns intresse?
 
  • Älska
Flyktsoda
  • Laddar…
O ozean skrev:
Vad har du tänkt dig för storlek? Jag har en nerplockad och uppmärkt timmerstomme till salu på en grosshandlarvilla från jämtland som jag själv tänkte sätta upp, men det kom annat emellan. Finns i södra dalarna, är det av intresse?

[bild]
O ozean skrev:
Vad har du tänkt dig för storlek? Jag har en nerplockad och uppmärkt timmerstomme till salu på en grosshandlarvilla från jämtland som jag själv tänkte sätta upp, men det kom annat emellan. Finns i södra dalarna, är det av intresse?

[bild]
Hej,
Kanske lite sent men har du stommen kvar?
Om så är fallet, vad är det för storlek på den?
//Erik
 
Hej!
Den är reserverad och kommer att säljas om bygglov godkänns. Jag kan höra av mig om köparen drar sig ur, pga att dem inte fick bygglovet.

Med vänlig hälsning,
Stefan
 
Hej! Köparen fick inte bygglov pga att stommen var för stor för tomten, så nu är den till salu igen. Storleken är ca 11x11 m, se bifogad måttskiss.
. Måttskiss över en husstomme med dimensioner, inklusive vardagsrum, kök, hall och sal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
Flyktsoda
  • Laddar…
O ozean skrev:
Vad har du tänkt dig för storlek? Jag har en nerplockad och uppmärkt timmerstomme till salu på en grosshandlarvilla från jämtland som jag själv tänkte sätta upp, men det kom annat emellan. Finns i södra dalarna, är det av intresse?

[bild]
HEJ - HUR HAR DET GÅTT MED DIN TIMMERSTOMME?
HÄLSAR MICHAEL
 
H HammerMike skrev:
HEJ - HUR HAR DET GÅTT MED DIN TIMMERSTOMME?
HÄLSAR MICHAEL
Välkommen till Byggahus.se. Här finns det ingen anledning att skrika. Folk hör ändå :)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
H HammerMike skrev:
HEJ - HUR HAR DET GÅTT MED DIN TIMMERSTOMME?
HÄLSAR MICHAEL
Hej! Den är till salu igen.
 
  • Gilla
HammerMike
  • Laddar…
M MatCan skrev:
Välkommen till Byggahus.se. Här finns det ingen anledning att skrika. Folk hör ändå :)
Bra att du har tid att hålla ordning på om folk skriver som du vill
 
O ozean skrev:
Hej! Den är till salu igen.
Var i södra Dalarna? Kan man få kika på den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.