Hej, nån som sett nån lösning på att göra en tillbyggnad som faller mot befintliga byggnaden?
Byggnaderna ska alltså sitta ihop, inget glapp emellan.
Tänker då på vattenavrinningen.
 
  • Illustration av hus med tillbyggnad och markerad vattenavrinning från taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenavrinningen går normalt att hantera. Det stora problemet kan vara snölasterna, eftersom det bildas en snöficka. Huvudbyggnadens takkonstruktion och snözon är avgörande.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Ok, jag förstår. Bor i snözon 2. Befintliga taket är 25 grader sadeltaket. Konverterat fritidshus.
Konstruktionen på befintliga takstolar kan jag ej bedöma. Hellst vill jag inte bygga där jag på nåt sett belastar befintligt tak, då ska säkert kommunen ha en hel roman av beräkningar att allt håller.
Om man lägger värmekabel för att få smältning av snöfickor, är det ett alternativ?
Hur har du sett dessa lösningar? Av själva takets vattenavrinning, jag har inte hittat nånting tyvärr.
Finns det nån leverantör av dessa lösningar?
Mitt problem är att bygga ut detta förbannade hus är en utmaning som heter duga. Om det ska göras "enkelt" och billigt och för egen maskin. Denna lösning hade varit perfekt, men jag har avfärdat den tidigare då jag inte trott det gått att lösa vattenproblemet.
 
Rickard.
Tätningen mot vatten går att lösa med tex svetsad papp som ändå inte är en dålig lösning då det blir relativt låg lutning på tillbyggnaden, men det är såklart inte optimalt att bygga rännor vid så låga lutningar och det ställer stora krav på båda takytorna. Personligen hade jag velat ha ett tätt tak som sträcker sig över hela nya byggnaden så ingen skarv mellan material bildas.

Hur stora takytor blir det? Relevant till hur man bör lösa avvattningen.
 
Pulpettaket blir 50 kvm, befintliga taket är 60 kvm, delen som lutar åt tillbyggnaden blir då 30 kvm.
 
Jag kan ju vända pulpeten åt andra hållet, men då får jag ju vattenavrinning mot yttervägg på tillbyggnad. Är det lättare o lösa ?
 
Rickard.
Kan du vända så att du kan bygga en riktig takfot istället för ränna så är det såklart bättre men får du inte problem med takhöjden då?
 
Befntliga huset är alltså 10 x 6 m
Tillbyggnad 10 x 5 m
Ihopkopplade på långsidorna.
Rännilen blir alltså 10 meter lång.
 
Ska tilläggas att jag är vvs are och hänger således inte alltid med i termerna gällande snickeri.
Jag förstod inte det sista du skrev.
Rickard. Rickard.ag skrev:
Kan du vända så att du kan bygga en riktig takfot istället för ränna så är det såklart bättre men får du inte problem med takhöjden då?
 
Jag kommer ju få 2 takfötter, därav problemet? Eller, jag förstår inte :oops:
 
Takhöjden (om jag står inne) är 225cm vid takfot. Därav problemet med att ta mig in med en tillbyggnad.
På kortsidorna är det såklart mkt högre. Men där kan jag inte ansluta av olika skäl.
 
Rickard.
Kan du vända takets lågpunkt åt något annat håll kan du bygga en vanlig takfot med hängränna och det är då absolut inget problem att ta hand om vattnet. Medans om du bygger en ränna ska du antingen ha brunnar som är en hel historia i sig självt eller skicka vattnet ut på 2 punkter och sådana lösningar har jag lite dåliga erfarenheter av. Brukar bli problem på vårvintern med is osv.
 
Man bygger en ränndal genom att lägga in ett svagt triangelformat lutande plan som man beklär på lämpligt sätt beroende på taktäckning. Bifogade skiss illustrerar principen. En lösning som jag ritat många gånger. Att integrera tillbyggnadens tak med ena halvan av det befintliga husets och ge det en annan taklutning avråder jag bestämt ifrån. Det är ett säkert sätt att sänka utseendet (och värdet) på hela projektet.
Skiss av en ränndal med triangelformat lutande plan för integration i takkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I det här läget måste du sätta utseendet främst.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
10 meter är ganska långt. Man måste antagligen låta ränndalen falla åt två håll.
 
Det är inte såhär du menar?
 
  • Illustration av husfasad med rosa taknock och röda markeringar, troligen en byggplan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av 3D-modelleringsprogram med markerat område på ett byggnadsutkast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.