Så borde det vara. Effekten finns ju enbart om invertern belastar exakt rätt.

Sedan är det max spänning du pratar om inte max volt.
 
Invertern väljer ju själv hur mycket den ska belasta solcellerna och därmed hur mkt effekt som tas ut. Det är ju själva MPPT funktionens roll också att alltid hitta optimal arbetspunkt.

Men om tomspänningen in är för hög (dvs fötr många paneler anslutna) går den sönder.
 
Alla 3, dvs effekt, spänning och ström måste vara rätt dimensionerande enligt tillverkarens max rekommendationer.
 
F
R Robert-san01 skrev:
Alla 3, dvs effekt, spänning och ström måste vara rätt dimensionerande enligt tillverkarens max rekommendationer.
Strömmen är ju vad den är. Antingen helt seriellt eller parallellt, antingen blir det ström från en panel (runt 9A) eller så blir det dubbelt och det är ju bara att kolla om växelriktaren klarar det eller inte. Spänningen styr man ju mer fler eller förre paneler i serie.
 
R Robert-san01 skrev:
Alla 3, dvs effekt, spänning och ström måste vara rätt dimensionerande enligt tillverkarens max rekommendationer.
För en vettig anläggning ja, men det går att parallellkoppla paneler som kan ge tex 70kW till en växelriktare för 7kW, så länge man inte har för många i serie. Det blir givetvis inte ekonomiskt, och kanske brinner växelriktaren upp tidigare än vanligt eftersom den går väldigt mycket tid på maxeffekt och det är de sällan dimensionerade för, därför anges tex både max inspänning, nominell effekt, max effekt och/eller max ansluten effekt.
 
Hur många anläggningar har ni som svarat på dimensionering av inverter projekterat/byggt?
 
F
R Robert-san01 skrev:
Hur många anläggningar har ni som svarat på dimensionering av inverter projekterat/byggt?
Jag har gjort ett 30-tal simuleringar och ge dig, det är allt annat än svårt att få det bra. Det är inte raketforskning, sluta upp med dina insinuationer att det är nåt komplicerat.
 
F
Offert på Fronius 12,5, 13400kWp mono med svart ram, K2 montagesystem. Monterat och klart.

184’kr inkl moms och innan ett eventuellt bidrag.
 
F fsn skrev:
Jag har gjort ett 30-tal simuleringar och ge dig, det är allt annat än svårt att få det bra. Det är inte raketforskning, sluta upp med dina insinuationer att det är nåt komplicerat.
Nej, det är inte raketforskning eller komplicerat om man vet vad man håller på med.
 
  • Gilla
reza666
  • Laddar…
F
R Robert-san01 skrev:
Nej, det är inte raketforskning eller komplicerat om man vet vad man håller på med.
Tycker du generellt att det låter som om många självbyggare här feldimensionerar sina växelriktare?

Gör man riktiga simuleringar på det så ser man att det är det ett otroligt stort spann där växelriktare trots allt fungerar helt ok utan att det blir märkbara effektförluster oavsett om växelriktaren skulle bottna några enstaka timmar eller om den är lätt överdimensionerad.

Jag har fö låtit proffesionella installatörer köra motsimuleringar mot ett par av mina egna och dom får konstigt nog exakt samma resultat. Det är inte svårt och det är en låg tröskel. Då finns det annat att gnälla på, elsäkerhet och dragning av kablage tex. Det sistnämnda är väl kanske inte så roligt för där gör nog den genomsnittliga privatisten ett bättre jobb än den genomsnittliga installatören.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
mycket snack i tråden men inga tips på vad som ger mest för pengarna?
 
  • Gilla
Tomas.C och 1 till
  • Laddar…
F
Det som ger mest för pengarna är att köpa anläggningen utomlands sätta upp den själv och ha en elektriker som fixar el och papper.
 
F Fakathong skrev:
Det som ger mest för pengarna är att köpa anläggningen utomlands sätta upp den själv och ha en elektriker som fixar el och papper.
Minskar priset med närmare 50% och därmed blir återbetalningen rejält mkt bättre.
Då blir följdfrågan var hittar man en sån elektriker?

Här finns paneler, optimerare och växelriktare.
https://www.photovoltaik4all.de/
 
F Fakathong skrev:
Det som ger mest för pengarna är att köpa anläggningen utomlands sätta upp den själv och ha en elektriker som fixar el och papper.
Jag har tänkt montera själv. Men önskar konkreta tips på vad och från vem man ska handla.
 
F
K Krillehus skrev:
Jag har tänkt montera själv. Men önskar konkreta tips på vad och från vem man ska handla.
Martin gav dig precis en länk. Googla skicka mejl, precis som alla andra.
Sen är ju elektrikern ett problem om man inte vill bli rånad
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.