Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tycker dom nyare luft-luft värmepumparna är tysta. Funkar utmärkt som enda uppvärmning om man kör välisolerat och FTX.
Instämmer till 100%!
Vi har bara LLVP som uppvärmning i vårt hus, plus en effektiv FTX som fördelar värmen och ventilerar bra.

major_tom major_tom skrev:
attans, tänkte inte på det. beror förvisso på vilket håll du sätter takstolarna på, men det kanske ser konstigt ut att ha dem i den riktningen
Men nu när huset skall bygga alldeles inpå ett högt (?) berg, kanske ett pulpettak kan bli lika bra/snyggt.
Hur går det då om man skall ha 1½-plans?

wildeside wildeside skrev:
Takstolarna kommer att ligga så att jag inte förstör utsikten i gaveln mot sydsydost och slipper att snön rasar ner på altanen!
Vad gör det med lite snö på altanen? På vintern sitter man väl ändå inte ute och glassar.

wildeside wildeside skrev:
Arkitekt 25000-50000 kr för att ta fram en planlösning som han tycker är bra, sen betalar jag 1200 kr/tim i 100 timmar till för att han ska ändra den så som jag vill ha den
Ja, och då måste du nog krypa till korset och ta fram en tomtkarta också :cool:
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
wildeside
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Instämmer till 100%!
Vi har bara LLVP som uppvärmning i vårt hus, plus en effektiv FTX som fördelar värmen och ventilerar bra.
Men nu när huset skall bygga alldeles inpå ett högt (?) berg, kanske ett pulpettak kan bli lika bra/snyggt.
Hur går det då om man skall ha 1½-plans?
Vad gör det med lite snö på altanen? På vintern sitter man väl ändå inte ute och glassar.
Ja, och då måste du nog krypa till korset och ta fram en tomtkarta också :cool:
Med en FLVP slipper jag ha en innerdel som blåser och låter och värmer tappvatten,
vet inte om det är bättre men det får jag utröna.
Får inte bygga något pulpet tak det bryter mot omgivande byggnadstradition, inte utan strid med byggnadsnämnden iaf,
dessutom så tycker vi att sadeltak är snyggare, men det är antagligen gammalmodigt och insnöat att tycka det:D
Kanske för att jag sitter ute på våran altan som vi har nu även på vintern när det är soligt, händer även att vi grillar med barn och barnbarn på vintern och att jag har badtunnan inbyggd i altanen som jag badar i även på vintern. Det var några anledningar.;)
Ja det problemet ligger mest hos kommunen att ta fram den, har beställt den men dom måste komma ut och titta på tomten eftersom dom inte har en aning om en tomt som har avstyckats i början av 1900 talet!:surprised:
 
Frånluftsvärmepump kan nog ge lite högre energiförbrukning än LLVP+FTX men inte enorm skillnad. Med FLVP slipper man blåsande innedelen som kan kyla på sommaren och får en större innedel. Tänker att en enklare VVB i ett litet hus så kan man ju välja en kompakt modell som kanske får plats under en bänk.

Angående väderstreck så spelar det inte lika stor roll i moderna välisolerade hus. Skulle personligen skippa västläge om möjligt för att slippa kvälssol i sovrummet men det är ju lätt åtgärdat ändå.
 
wildeside wildeside skrev:
Tanken är god men kan sitta på övervåningen och titta ut över nejden i gaveln mot sydsydväst som kommer att möbleras med ett par fåtöljer m.m. tror whiskey smakar lika bra där hoppas jag.:thinking:
Låter som det kommer bli fantastiskt!
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
Har inte läst igenom alla kommentarer, så ber om ursäkt om någon redan nämnt detta.

Men i vår kommun var man även tvungen att uppfylla tillgänglighetskrav i sovrummet.
Dvs den där cirkeln på 120cm.
För man ska kunna hjälpa om någon hamnar i rullstol till sängen.
Samma tillgänglighetskrav som i badrum.

Edit: såg att planlösningen ändrats.
 
wildeside
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Frånluftsvärmepump kan nog ge lite högre energiförbrukning än LLVP+FTX men inte enorm skillnad. Med FLVP slipper man blåsande innedelen som kan kyla på sommaren och får en större innedel. Tänker att en enklare VVB i ett litet hus så kan man ju välja en kompakt modell som kanske får plats under en bänk.

Angående väderstreck så spelar det inte lika stor roll i moderna välisolerade hus. Skulle personligen skippa västläge om möjligt för att slippa kvälssol i sovrummet men det är ju lätt åtgärdat ändå.
Kommer kanske att sakna möjligheten att kunna köra AC om vi inte installerar en LLVP, har nog genomsnitt använt den funktionen 3-4 dar om året i genomsnitt sen vi flytta hit:D
I värsta fall får jag investera i en LLVP i nya huset med
Placeringen av en FLVP är ju redan löst genom att ställa den i tvättstugan och den har inbyggd varmvattentank.
Kommer inte ha problem med att solen lyser in i sovrummet någon del av dagen med den planlösningen jag har nu!
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Martin_B
Goblinn Goblinn skrev:
Men i vår kommun var man även tvungen att uppfylla tillgänglighetskrav i sovrummet.
Dvs den där cirkeln på 120cm.
För man ska kunna hjälpa om någon hamnar i rullstol till sängen.
Det måste ju vara riktigt svårt att få till ett sovrum som inte klarar en vändcirkel på 120 cm! :D
 
Martin_B Martin_B skrev:
Det måste ju vara riktigt svårt att få till ett sovrum som inte klarar en vändcirkel på 120 cm! :D
I första planlösningen såg man inte ut att klara det i det rummet med en dubbelsäng. (såg inte förrän efter att det kommit upp nya planlösningar)

Vi anlitade en arkitekt och han ritade ut speciellt att man på ena sidan av sängen skulle uppfylla det kravet.
Iof bygger vi enplans. Men även i ett tvåvåningshus måste ett sovrum finnas på nedre plan.
Finns så väldigt många regler och krav. Sen beror det på kommunen.
 
wildeside
Goblinn Goblinn skrev:
I första planlösningen såg man inte ut att klara det i det rummet med en dubbelsäng. (såg inte förrän efter att det kommit upp nya planlösningar)

Vi anlitade en arkitekt och han ritade ut speciellt att man på ena sidan av sängen skulle uppfylla det kravet.
Iof bygger vi enplans. Men även i ett tvåvåningshus måste ett sovrum finnas på nedre plan.
Finns så väldigt många regler och krav. Sen beror det på kommunen.
Har koll på tillgänglighets kraven och det står inget om att det måste vara en dubbelsäng i sovrummet.
 
wildeside wildeside skrev:
Har koll på tillgänglighets kraven och det står inget om att det måste vara en dubbelsäng i sovrummet.
Det har jag inte påstått.
Trodde det var en våning som gällde (eftersom ni inte fick inreda övervåningen?) med två personer så då blir det kanske dubbelsäng om det bara finns ett sovrum? Så tänkte jag för att få förklara mig lite!

Vi fick tjorva en del med våran planlösning just pga detta. Å då har vi ändå 2 (3) sovrum till på samma våningsplan...
Bra att ha koll på alla tillgänglighetskrav när man bygger nytt!

Och som sagt, eran planlösning har ju ändrats ett par gånger, men lät min kommentar vara kvar för någon annan kanske skulle kunna dra nytta av alla svar som skrivs här.
Iaf jag har haft väldigt mycket hjälp från det här forumet! :)
 
Martin_B
Goblinn Goblinn skrev:
I första planlösningen såg man inte ut att klara det i det rummet med en dubbelsäng. (såg inte förrän efter att det kommit upp nya planlösningar)

Vi anlitade en arkitekt och han ritade ut speciellt att man på ena sidan av sängen skulle uppfylla det kravet.
Iof bygger vi enplans. Men även i ett tvåvåningshus måste ett sovrum finnas på nedre plan.
Finns så väldigt många regler och krav. Sen beror det på kommunen.
Men det har ingen betydelse om cirkeln inte klarar en dubbelsäng. Man får möblera rummet som man vill. Det är själva rummet som måste klara av det. Och ett sovrum avsett för 1 person måste klara minst en säng + cirkeln i så fall då ju. Ett sovrum avsett för 2 personer måste klara 2 sängar samt cirkeln. Hur sängarna sedan är konfigurerade har ingen betydelse.

Samma med badrum. Det spelar inte riktigt någon roll hur man placerar de olika fasta installationerna, det viktigaste är att de i sig klarar kraven med avstånd till vägg osv. samt cirkeln utöver det.
 
  • Gilla
Goblinn
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Men det har ingen betydelse om cirkeln inte klarar en dubbelsäng. Man får möblera rummet som man vill. Det är själva rummet som måste klara av det. Och ett sovrum avsett för 1 person måste klara minst en säng + cirkeln i så fall då ju. Ett sovrum avsett för 2 personer måste klara 2 sängar samt cirkeln. Hur sängarna sedan är konfigurerade har ingen betydelse.

Samma med badrum. Det spelar inte riktigt någon roll hur man placerar de olika fasta installationerna, det viktigaste är att de i sig klarar kraven med avstånd till vägg osv. samt cirkeln utöver det.
Exakt!
Men jag utgick efter första bilden där en dubbelsäng redan var placerad, så jag antog att det var så man tänkt göra. Fel av mig att inte nämna det, men såklart är det som du skriver!
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Med FLVP slipper man blåsande innedelen som kan kyla på sommaren och får en större innedel.
Hos oss så blåser LLVPn inte så det märks. Och hörs inte heller. 19 dB.
Men vi slipper kalldrag från inluftventilerna i ytterväggarna, som man får med en FLVP.

wildeside wildeside skrev:
Kommer kanske att sakna möjligheten att kunna köra AC om vi inte installerar en LLVP, har nog genomsnitt använt den funktionen 3-4 dar om året i genomsnitt sen vi flytta hit:D
Det kommer ni nog inte att sakna så mycket. Vi har kört vår LLVP i kyl-läge sammanlagt kanske fem dagar de sex år vi har haft den.
Och ni verkar ju inte sträva efter jättestora fönster i fasaderna heller :)
 
wildeside
Goblinn Goblinn skrev:
Det har jag inte påstått.
Trodde det var en våning som gällde (eftersom ni inte fick inreda övervåningen?) med två personer så då blir det kanske dubbelsäng om det bara finns ett sovrum? Så tänkte jag för att få förklara mig lite!

Vi fick tjorva en del med våran planlösning just pga detta. Å då har vi ändå 2 (3) sovrum till på samma våningsplan...
Bra att ha koll på alla tillgänglighetskrav när man bygger nytt!

Och som sagt, eran planlösning har ju ändrats ett par gånger, men lät min kommentar vara kvar för någon annan kanske skulle kunna dra nytta av alla svar som skrivs här.
Iaf jag har haft väldigt mycket hjälp från det här forumet! :)
Ja då kommer mitt svar att vara till nytta med att det inte är ett krav på dubbelsäng;).
Ibland har det stor betydelse hur man ritar möbleringen av planlösningen för att få igenom bygglovet.
Men hur man sen möblerar har inte bygglovshandläggarna att göra med.
 
wildeside
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hos oss så blåser LLVPn inte så det märks. Och hörs inte heller. 19 dB.
Men vi slipper kalldrag från inluftventilerna i ytterväggarna, som man får med en FLVP.
Det kommer ni nog inte att sakna så mycket. Vi har kört vår LLVP i kyl-läge sammanlagt kanske fem dagar de sex år vi har haft den.
Och ni verkar ju inte sträva efter jättestora fönster i fasaderna heller :)
Kall draget går att lösa med Nibe SAM40, men ju mer jag läser så lutar det nog åt bergvärme istället,
ska prata med en brunnsborrningsfirma som jag vet är bra att ha att göra med nästa veck om vad det skulle kosta och om det lönar sig i huset jag planerar.
Nepp inga stora fönster vill inte skrämma förbipasserande när jag strosar omkring i kalsonger.
Iof inga problem med insyn eftersom huset hamnar en bit upp jämfört med vägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.