windestal
Det beror väldigt på vilka andra förråd man har... Det här är ju en rätt stor klk också, då är den ofta mer användbar än garderober. En liten klk är däremot ofta rätt meningslös. Men, allt beror ju på vilka andra förvaringsmöjligheter (inomhus och utomhus) som finns.
 
windestal
Gillar senaste planen skarpt! Men behövs dörr ut från tvättstuga när den är precis bredvid entré?
 
wildeside
SysterNett SysterNett skrev:
Varför klk? Bättre med ca 80 cm djup garderob med skjutdörr. Tar mindre plats och lättare att inreda och komma år alla saker.
Gillar att ha en klädkammare!
Känns bättre med klädkammaren än ett bredare kök som ger en stor golvyta mitt i huset som inte går att använda till något vettigt.
 
wildeside
windestal windestal skrev:
Gillar senaste planen skarpt! Men behövs dörr ut från tvättstuga när den är precis bredvid entré?
Tack!
det känns som vi närmar oss slutet nu.
Nä det behövs ingen dörr ut från tvättstugan, spåna lite med den dörren och kom fram till att den inte behövdes.
Spara ut bilden innan jag tog bort dörren så den finns inte med längre utan är utbytt mot ett fönster.
 
wildeside wildeside skrev:
Gillar att ha en klädkammare!
Känns bättre med klädkammaren än ett bredare kök som ger en stor golvyta mitt i huset som inte går att använda till något vettigt.
Vad gillar du med klk?
 
wildeside
SysterNett SysterNett skrev:
Vad gillar du med klk?
Går lättare att stuva undan lite större saker som är svårt att ställa in i en garderob.
Tror jag iaf.
Ska fundera på det en stund:thinking:
 
wildeside wildeside skrev:
Går lättare att stuva undan lite större saker som är svårt att ställa in i en garderob.
Tror jag iaf.
Ska fundera på det en stund:thinking:
Det är därför man gör den lite djupare än en vanlig 60 cm garderob. Den enda skilnaden är att du inte behöver en extra 80 cm för att kunna gå in i klk.

Tänk dig alla hyllor man kan ha på väggen i en smal klk. Och sätt skjutdörrar för. Där har du en bredare garderob.

Jag håller med om att klk är skönt, men en för liten klk är faktiskt nästan värdelös.
 
gillar den senaste planlösningen starkt!
vad tror du om att behålla trappen där den är, men byta riktning på den? så behöver man inte gå igenom vardagsrummet för att komma upp
 
  • Planritning av ett hus med markerad trappa för förslag på ny riktning för enklare tillgång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
wildeside
SysterNett SysterNett skrev:
Det är därför man gör den lite djupare än en vanlig 60 cm garderob. Den enda skilnaden är att du inte behöver en extra 80 cm för att kunna gå in i klk.

Tänk dig alla hyllor man kan ha på väggen i en smal klk. Och sätt skjutdörrar för. Där har du en bredare garderob.

Jag håller med om att klk är skönt, men en för liten klk är faktiskt nästan värdelös.
Nja kanske inte håller med dig riktigt.
Vet av erfarenhet hur mycket grejer det är från båten som ska förvaras torrt och mus fritt över vintern, som inte behöver hyllor eftersom det läggs i kartonger/backar.
 
windestal
Är det möjligt? Jag hade fått uppfattningen att då huset är 1,5 plans hamnar du i taket om trappan går åt det hållet? Men om det går är det såklart bättre!
Editor: svar till major tom...
 
wildeside
major_tom major_tom skrev:
gillar den senaste planlösningen starkt!
vad tror du om att behålla trappen där den är, men byta riktning på den? så behöver man inte gå igenom vardagsrummet för att komma upp
Blir svårt eftersom det är 1,5 plans hus, man får liksom krypa upp i slutet.
Annars en jätte bra ide!
 
wildeside
Nu när i stort sett planlösningen är klar.
Så är det dax att fundera på uppvärmning/ventilation, Golvvärme, kontakter/Brytare, Golvbeläggning m.m.:sweat:
Tanken är iaf att ha en LLVP (tror jag) Ska åka och titta på ett par hus som har det.
Forska lite i om dom låter så mycke som det skrivs en del om, Annars blir det nog LVVP.
Många beslut blir det iaf innan det här huset står på plats och man kan ta en kall öl på altanen.
 
Tycker dom nyare luft-luft värmepumparna är tysta. Funkar utmärkt som enda uppvärmning om man kör välisolerat och FTX.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
wildeside
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tycker dom nyare luft-luft värmepumparna är tysta. Funkar utmärkt som enda uppvärmning om man kör välisolerat och FTX.
Jag tror det blir bättre värme komfort med golvvärme i alla rum.
Har i dag en LLVP och den fungerar ok med saknar iof FTX så att jag får ut värme i alla rum.
Hoppas att en FLVP är tystare eftersom den hamnar i tvättstugan.
Plus att den producerar varmvatten så den spar väll ett par kronor där med.
 
Men fönsterna då? Det ser ut att vara väldigt få och små fönster? Tänk även på symmetrin utifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.