wildeside wildeside skrev:
nepp tyvärr har jag ingen tomtkarta men kommunen ska komma och ta ut kordinaterna för tomten nästa vecka, så i en nära framtid hoppas jag att jag får en karta.
Det kanske är lite off topic, men jag tycker att det här är mycket intressant!
Du/ni har alltså en "tomt", men vet inte ens var tomtgränserna går, eller var ni får bygga?
Du vet nog att det inte är den enskilda kommunen som bestämmer tomtgränserna.
Det görs ju endast och allenast av Lantmäterimyndigheten i dess fastighetsbildningsfunktion.
Innan den är klar är möjligheten att bilda en "tomt" (=fastighet) och bygga hus bara spekulationer.
Innan fastighetsbildningen är helt klar hos Lantmäteriet kan man få ett preliminärt bygglov hos kommunen, men det är alltså bara preliminärt.
Har ni haft någon kontakt med Lantmäteriet om vad som gäller för er tomt?
Det är ju bara den myndigheten, inte kommunen, som fastställer tomtens gränser, så vitt jag förstår.
 
wildeside
Martin_B Martin_B skrev:
Det är svårt att bygga större åt sidorna till. Men neråt då? En källare eller souterrängvåning då? Där kan du förlägga tvättstuga, flera förråd, hobbyrum, pannrum etc.

Att spränga bort för källare borde väl inte vara så svårt att få igenom när det just är sluttningsmark?
Jag får inte bygga mer kvadratmeter, till att börja med skulle jag inte ens få bygga 1,5 plan. så jag får nog nöja mig med det jag fått lov till att bygga.
 
wildeside
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det kanske är lite off topic, men jag tycker att det här är mycket intressant!
Du/ni har alltså en "tomt", men vet inte ens var tomtgränserna går, eller var ni får bygga?
Du vet nog att det inte är den enskilda kommunen som bestämmer tomtgränserna.
Det görs ju endast och allenast av Lantmäterimyndigheten i dess fastighetsbildningsfunktion.
Innan den är klar är möjligheten att bilda en "tomt" (=fastighet) och bygga hus bara spekulationer.
Innan fastighetsbildningen är helt klar hos Lantmäteriet kan man få ett preliminärt bygglov hos kommunen, men det är alltså bara preliminärt.
Har ni haft någon kontakt med Lantmäteriet om vad som gäller för er tomt?
Det är ju bara den myndigheten, inte kommunen, som fastställer tomtens gränser, så vitt jag förstår.
Jag vet vart tomtgränsen går men tydligen har inte kommunen koll på det och det är från dom jag måste få en nybyggnadskarta.
Tomten har funnits sen början av 1900 talet så jag vet inte vad en kontakt med lantmäteriet skulle kunna va till nytta.
Jag vet vart jag får bygga och hur stort jag får bygga trodde det har framkommit i tråden.
Vet även vart huset ska placeras men innan jag får kartan av kommunen kan jag inte lämna in om bygglovet även om jag fått ett muntligt medgivande.
 
  • Gilla
Zwiggy
  • Laddar…
wildeside
Nu kan vi väl vara klara med allt tjat om tomten och eventuella bygglov m.m. och engagera oss i hur planlösningen ska bli?
För allt annat är off topic och inte relevant.
All information om utsikt m.m. finns redan i tråden.
Huset kommer inte få fler våningar eller större yta bara så att det är klar gjort.
 
Martin_B
wildeside wildeside skrev:
Nu kan vi väl vara klara med allt tjat om tomten och eventuella bygglov m.m. och engagera oss i hur planlösningen ska bli?
Haha, det där lät lite som om du vore chef över oss, vi var underordnade dig, och vi fick betalt för att ge tips och råd :rofl:
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
wildeside
Martin_B Martin_B skrev:
Haha, det där lät lite som om du vore chef över oss, vi var underordnade dig, och vi fick betalt för att ge tips och råd :rofl:
Det va inte menat så men jag tycker att vi ska hålla oss till ämnet planlösning och inte spåra ur med en massa diskussioner om bygglov, lantmäteri m.m. känns som det inte är relevant i ämnet efter som det diskuteras snart mer än själva planlösningen.
 
windestal
Kanske en dålig idé, men kan iaf ge nya tankar:
För att lösa problemet med att trappan nu hamnar precis vid entrén, dvs i smuts och blöta (har bott så - det är hemskt!) kan du inte låta trappan börja från hörnet i vardagsrummet istället? Alltså i princip exakt samma som nu, men trappan svänger åt höger istället för vänster när den kommer mot ytterväggen. Det finns givetvis nackdelar med detta, möbleringsmöjligheterna i vardagsrummet blir mer begränsade och det blir en "genomfartsled" förbi framför TVn, men med tanke på att det är ett mindre hus för två personer med någon enstaka gäst kanske det inte är så stort problem?
Detta om du nu inte ska byta plats på kök/vardagsrum, som det ju diskuteras tidigare i tråden, isf får man ju tänka om.
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
wildeside
windestal windestal skrev:
Kanske en dålig idé, men kan iaf ge nya tankar:
För att lösa problemet med att trappan nu hamnar precis vid entrén, dvs i smuts och blöta (har bott så - det är hemskt!) kan du inte låta trappan börja från hörnet i vardagsrummet istället? Alltså i princip exakt samma som nu, men trappan svänger åt höger istället för vänster när den kommer mot ytterväggen. Det finns givetvis nackdelar med detta, möbleringsmöjligheterna i vardagsrummet blir mer begränsade och det blir en "genomfartsled" förbi framför TVn, men med tanke på att det är ett mindre hus för två personer med någon enstaka gäst kanske det inte är så stort problem?
Detta om du nu inte ska byta plats på kök/vardagsrum, som det ju diskuteras tidigare i tråden, isf får man ju tänka om.
Jag sitter och spånar på den iden men hittar inte riktigt någon lösning på det eftersom det inte blir någon vettig placering av tv:n.
Jag ser inga problem med att det skulle bli genomfartsled framför tv:n sällan gästerna ska springa på övervåningen. ev övernattande gäster är förpassade till gäststugan när det är dax att sova:D
Oavsett om kök/vardagsrum byter plats så kan man ha trappen i vardagsrummet.
 
wildeside
Kanske en ide!
Uppfyller dom flestas önskningar hoppas jag.
Översiktsbild av ett hemdesignförslag med etiketterade rum såsom sovrum, kontor, badrum och klädkammare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sannie86 och 2 till
  • Laddar…
windestal
Det är väl iofs bara dina (och din partners) önskningar som spelar roll, men spontant såg det bra ut. Möjligen byta plats på tvättstuga och klädkammare?
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
wildeside
windestal windestal skrev:
Det är väl iofs bara dina (och din partners) önskningar som spelar roll, men spontant såg det bra ut. Möjligen byta plats på tvättstuga och klädkammare?
Jo jag vet att det framför allt ska uppfylla våra krav.
Men jag är lyhörd på idéer och förslag på ändringar, vad som än skrivs om vad jag är.
Med hjälp av alla bra förslag känns det som att vi snart är klara med planlösningen.
Ett stort tack till alla!
Det är iof inte försent att komma med förslag på ändringar ännu.;)
 
wildeside
Måste nog skaffa mej ett liv! Här kommer förslag efter senaste idéerna.
Översiktsbild av en planlösning ritad av RoomSketcher som visar förslaget på ett hem med sovrum, kontor, badrum och kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sannie86 och 1 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Måste nog skaffa mej ett liv! Här kommer förslag efter senaste idéerna.
[bild]
Om du tar bort klk och sätter en lite djupare nisch i kontoret med skjutdörrar så ”spar” du 90 cm till vardagsrummet. Klk ser ändå inte ut att bli yteffektiv.
 
wildeside
2D-ritning av en lägenhetsplan med benämnda rum och möblering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Varför klk? Bättre med ca 80 cm djup garderob med skjutdörr. Tar mindre plats och lättare att inreda och komma år alla saker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.