Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är uppenbart att TS i dag har kännedom om de fel han då gjorde och nu kan åtgärda felet utan kostnad för köparna.
Hmmm, jag hade inte varit så säker på att TS kännedom blivit tillräcklig nu heller.....

Dessutom är åtgärden inte att byta till ojordade uttag eftersom köparen köpt en vara/lägenhet med jordade, utan istället att dra fram en skyddsledare till de som ser jordade ut men inte är det. Och det måste en elektriker göra i vilket fall.

Edit: Sedan spelar det egentligen ingen roll vad köparen undersökt. TS har begått ett synnerligen grovt fel vid sitt byte av uttag, ett fel som dessutom i viss mån är maskerat.
Och att köparen skulle ha en uppförsbacke att bevisa behovet av jordade uttag är inte alls troligt, Claes. Nästan varenda elektronikpryl behöver skyddsjord för att EMC-filter m.m. skall fungera. Det finns ju en anledning till att detta numera är krav i alla nyinstallationer. Dessutom är det som sagt tämligen ovidkommande, då TS gjort en direkt olaglighet som TS måste rätta till.
 
  • Gilla
tio_Pepe och 2 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Den tråden är på 30 sidor Jag läste ganska långt men får inget svar på frågan utan jag står fast vid vad jag skrev ovan.
Du har rätt i att det finns enskilda scenarion och infallsvinklar på detta med skyddsjordade uttag utan ansluten skyddsjord. Ca 28 av de 30 sidorna gick åt till att hålla isär dem från helheten, och den enda nivå som är lämpligt att tala om i denna tråd är helheten där TS gjort ett tokfel som man bör låta åtgärda bums. Annars vore det läge att prova ifall den nya elsäkerhetslagen har några tänder.
 
Jag tror man får skilja mellan det juridiska och det lämpliga i detta fall. Säljaren har uppenbarligen satt in jordade uttag som ersättning för äldre ojordade uttag. Detta är olämpligt, ja man kan nog använda starkare ord än så. Men vid en korrekt undersöknings bör det vara lätt att upptäcka. Det borde köparen ha gjort. Det finns fall där detta prövats, visserligen för fastigheter, men köplagen ställer liknande krav på undersökning. Så juridiskt sett är nog säljaren säker, sen akn man ju tycka att det är olämpligt att göra som säljaren gjort. Det kan ju vara lämpligt med en kompromiss där säljaren ger köparen en ersättning
 
BirgitS BirgitS skrev:
Köparen kanske har tänkt att äntligen kan jag sätta datorn i ett jordat uttag.
Chacha, köparen frågade mig om det finns uttagen för hem telefon, dom använder ingen mobil. Så jag sätta på uttaget för....
 
Josefjosef Josefjosef skrev:
Dom är granerna, dom hade ingen jord i den lägenhet. Jag säljer för dom för mycket bra pris (50-100k mindre), pga jag gjort lägenhet renovering själv, och dom tar den utan undersökning. Om fel är inte dolt, jag VILL INTE bli snäll och betala för, dom kan betala skälv från stor rabat....
Jag tycker att du fått bra svar i inlägg #5, #6, #9, #17, #20, #21, #32, #48, #53, #58, #61. Läs dem igen. Köparen sitter med Svarte Petter här men du bör ta ditt ansvar och åtgärda de fel du gjort.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Claes Sörmland
I Ingper skrev:
Hmmm, jag hade inte varit så säker på att TS kännedom blivit tillräcklig nu heller.....

Dessutom är åtgärden inte att byta till ojordade uttag eftersom köparen köpt en vara/lägenhet med jordade, utan istället att dra fram en skyddsledare till de som ser jordade ut men inte är det. Och det måste en elektriker göra i vilket fall.
TS behöver inte bevisa för någon att denne har tillräcklig kännedom för att byta uttagen i dag. Det är bara för TS att börja koppla om TS känner sig trygg i det så ger resultatet svaret. Gör TS fel så är det olagligt elinstallationsarbete men vi straffar inte folk innan de begått brottet.

Att TS har gjort ett fel gällande vid byte av uttag är ostridigt. Det gör inte att lägenheten som köptes i befintligt skick hade jord framdragen till alla rum. Att hävda att TS ska behöva bekosta en helt ny dragning av el i stora delen av lägenheten p g a några felaktiga eluttag finns det ingen grund för. Köparna visste att TS själv renoverat, att anläggningen måste vara äldre än 2004 (för det fanns ingen jordfelsbrytare) och hade god kännedom om hur elsystemen såg ut i husets lägenheter eftersom de själva bodde där och var medlemmar i samma bostadsrättsförening.

Påstående att nästan varenda elektronikpryl använder skyddsjord är felaktigt. Det är väldigt få hushållselartiklar som du ansluter i sovrum eller vardagsrum som är jordade. Det mesta är dubbelisolerat.

Jag delar synen att TS borde rätta till. Det gör TS genom att enligt köplagen kräva att få byta uttagen till korrekta uttag utan jordbleck utan kostnad för köparna.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tycker att du fått bra svar i inlägg #5, #6, #9, #17, #20, #21, #32, #48, #53, #58, #61. Läs dem igen. Köparen sitter med Svarte Petter här men du bör ta ditt ansvar och åtgärda de fel du gjort.
Precis, finns svarar, men jag frågade om det är dold fel eller inte!!!
Och jag vet själv jag gjorde dumm fel. Fel och doldfel har skillnader, hur jag förstår...
 
JanneJanne123
Hur många uttag rör det sig om? Är det inte enklare att bara fixa än att bråka om huruvida felet är dolt eller inte. Borde ju inte kosta många tusen för en elektriker att fixa det?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Låt oss vända på perspektivet.

Det äldre paret som köpte lägenheten har nu startat tråden och vill ha råd om de kan kräva säljaren på ersättning. En elektriker de har haft på besök för att koppla in en ny tvättmaskin har talat om stora risker och olaglig elinstallation efter att ha tittat runt lite. Dessutom finns ingen jordfelsbrytare och ska finnas i lägenheten berättade elektrikern som utan att kolla förutsatte att säljaren hävdat att elen renoverats för några månader sedan. En ny central vore också lämpligt, den gamla gängsäkringscentralen är dessutom utdaterad. Han kan lösa det här på en dag lovar han men visst kostar det.

Köparna är gamla grannar till säljaren, har god kännedom om lägenheterna i huset, orkade inte undersöka lägenheten i detalj mer än att titta runt lite. Den var nyrenoverad gällande ytskikten av säljaren och såg fin ut. Dessutom låg den på markplan vilket benen kräver. Elen tänkte de aldrig på när de köpte lägenheten, de kan inget om el och har inga särskilda krav. Men säkert och lagligt ska det naturligtvis vara. Nu känner de sig lurade av säljaren efter samtalet med elektrikern.

Vad ger vi för juridiskt råd? Nöja sig med att byta eluttagen till ojordade diton som säljaren föreslår eller tinget och juridiska kostnader med förhoppning om att få ett prisavdrag enligt köplagen motsvarande vad prisminskningen skulle ha varit för att uttagen inte är jordade.
 
  • Gilla
Simon Traktor
  • Laddar…
harry73
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Hur många uttag rör det sig om? Är det inte enklare att bara fixa än att bråka om huruvida felet är dolt eller inte. Borde ju inte kosta många tusen för en elektriker att fixa det?
Visst, men samma sak gäller ju för köperna och då befinner man sig på ruta ett igen.

Det viktiga nu är att köperna är medvetna om felet, och då är det de som ansvarar för elen och ska se till att det åtgärdas.
Vem som ska betala det är nästa fråga och det är en juridisk fråga som inte har med elsäkerheten att göra.

Jag har väldigt svårt att se att felet är dolt.
Bara faktum att lamputtag inte är jordade borde leda till fördjupad undersökning. Och då behöver man bara skruva bort ett uttag för att se felet.
Så ja det är ett fel, men nu är det köpernas problem.
 
  • Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
Josefjosef Josefjosef skrev:
Precis, finns svarar, men jag frågade om det är dold fel eller inte!!!
Och jag vet själv jag gjorde dumm fel. Fel och doldfel har skillnader, hur jag förstår...
"Dolt fel" som begrepp är det inte. för det kan det inte vara i en bpstadsrätt. Så släpp det som begrepp !
Men det är ett fel som å ena sidan skulle gått att upptäcka vid en noggrann undersökning men som du å andra sidan genom ditt byte mot felaktig typ av uttag maskerat. Eftersom det är direkt felaktigt (för att använda ett milt ord) är det tämligen ovanligt med denna typ av fel, och minskar också kravet på köparna att misstänka något sådant.

Köparnas case är inte alls vattentätt, det är inte så jag menar. Men eftersom du gått långt utanför dina befogenheter när det gäller el så är det lämpligast att erbjuda dig att ta smällen för att dra i extra jordledare istället för att försöka utreda huruvida du rent juridiskt skulle kunna krävt att köparna skulle undersökt om de jordade uttagen verkligen hade jorden inkopplad.
Svaret är inte svart eller vitt, men det faktum att du maskerat verkligheten ligger dig ganska ordentligt i fatet när det kommer till diskussion om undersökning. Helt oavsett att du gjort något som nästan är skottpengar på inom elvärlden....
 
Redigerat:
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Hur många uttag rör det sig om? Är det inte enklare att bara fixa än att bråka om huruvida felet är dolt eller inte. Borde ju inte kosta många tusen för en elektriker att fixa det?
Får inte svar från, hur mycket kostar, därför jag ville vet mer om lag....
 
JanneJanne123
Snabb googling och jag får fram att t.ex. en elektriker via byggmax tar 375 kr per uttag efter ROT.
 
Claes Sörmland
I Ingper skrev:
"Dolt fel" som begrepp är det inte. för det kan det inte vara i en bpstadsrätt. Så släpp det som begrepp !
Det stämmer att det är köplagen och inte jordabalken som gäller för bostadsrätter. Och dolt fel är inget begrepp som används i någon av lagarna. Båda lagar har liknande skrivningar så helt oanvändbart är inte begreppet dolt fel när man pratar om bostadsrättsaffärer. Här ett exempel på en stor fastighetsförmedlare som använder begreppet dolt fel i sammanhanget bostadsrättsaffärer:

https://www.svenskfast.se/guider/dolda-fel/
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Snabb googling och jag får fram att t.ex. en elektriker via byggmax tar 375 kr per uttag efter ROT.
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Snabb googling och jag får fram att t.ex. en elektriker via byggmax tar 375 kr per uttag efter ROT.
I Ingper skrev:
"Dolt fel" som begrepp är det inte. för det kan det inte vara i en bpstadsrätt. Så släpp det som begrepp !
Men det är ett fel som å ena sidan skulle gått att upptäcka vid en noggrann undersökning men som du å andra sidan genom ditt byte mot felaktig typ av uttag maskerat. Eftersom det är direkt felaktigt (för att använda ett milt ord) är det tämligen ovanligt med denna typ av fel, och minskar också kravet på köparna att misstänka något sådant.

Köparnas case är inte alls vattentätt, det är inte så jag menar. Men eftersom du gått långt utanför dina befogenheter när det gäller el så är det lämpligast att erbjuda dig att ta smällen för att dra i extra jordledare istället för att försöka utreda huruvida du rent juridiskt skulle kunna krävt att köparna skulle undersökt om de jordade uttagen verkligen hade jorden inkopplad.
Svaret är inte svart eller vitt, men det faktum att du maskerat verkligheten ligger dig ganska ordentligt i fatet när det kommer till diskussion om undersökning. Helt oavsett att du gjort något som nästan är skottpengar på inom elvärlden....
Den priset gäller jag tror med ny installation, vet inte hur lätt att dra i gammal rör, jag vill inte renovera mer om det ska bli en problem med vp rör...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.