A
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Andas lite och vänta och se vad besiktningen kommer fram till. Bara för att bygganmälan saknas innebär det ju inte att jobbet är dåligt utfört.
Absolut inte, kan själv inte avgöra om det är korrekt gjort..
 
A
Kanske inte är jättehög belastning på ett spontat papptak med tilläggsisolering på en enplansvilla utan källare på 100 kvadrat? Försökte räkna ut bärigheten på en hemsida men fanns inte för innerväggar i ett enplanshus
 
A
Det är inte säkert att besiktningspersonen har tillräcklig kunskap om konstruktionen för att ge bättre svar än ”rekommenderar fördjupad undersökning”.


För att kunna räkna behövs konstruktionsritningen för det har att göra med hur taket avlastas mot hjärtväggen (om den gör det).
 
Köp huset om ni verkligen vill ha det. Det där är förmodligen inget stort problem om det ens är ett problem. Skriv in ett förbehåll i avtalet att ni vill besiktiga konstruktionen och konsultera en konstruktör. Om det skulle visa sig att det är felkonstruerat prutar ni helt enkelt på köpeskillingen. Det är osannolikt att punktlasten från 2,5 m avbäring skulle spräcka en platta.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Har det stått i 7 år så .....

Dom lär väll ha tagit bilder när dom byggde om väggen, låna bilderna och prata med någon kunnig
 
Tror de finns väldigt många som tagit ner en vägg utan ha sökt bygglov på det. Visste faktiskt inte ens om att man skulle behöva bygglov för det men man får ju knappt göra nått längre i Sverige utan massa ansökningar som betyder mera avgifter och skatter. Nej tror inte de är nån som helst fara med de där om de inte hänt nått på 7 år. Skulle de vara dåligt gjort så borde de allt ha märks nu.

Mvh Anders
 
  • Gilla
EvertL och 3 till
  • Laddar…
Jag har svårt att förstå hur detta landet kunde va så framgångsrikt på 1900 talet när folket behöver både livrem och hängslen samt två säkerhetsselen?
 
  • Gilla
evertb och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
A abel48 skrev:
Tror de finns väldigt många som tagit ner en vägg utan ha sökt bygglov på det. Visste faktiskt inte ens om att man skulle behöva bygglov för det men man får ju knappt göra nått längre i Sverige utan massa ansökningar som betyder mera avgifter och skatter. Nej tror inte de är nån som helst fara med de där om de inte hänt nått på 7 år. Skulle de vara dåligt gjort så borde de allt ha märks nu.

Mvh Anders
Jag kan bara instämma. Hade det varit mitt hus skulle jag helt enkelt gjort som nästan alla hemmafixare. Överdimensionerat konstruktionen för att vara på den säkra sidan. Att kontakta kommunen för bygglov eller en konstruktör för dimensioneringsberäkningar hade jag inte ens tänkt tanken att göra. Inte heller hade jag oroat mig för "ert" hus. Som sagt var -har det hållit i sju år, så håller det nog för evigt.
Men! Ifall Hulken varit inblandat vid era barns tillkomst rekommenderar jag en bunker istället.

Illustration av Hulken som förstärkning för poängen om överdimensionering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Det är precis det vi vill veta, att det är rätt dimentionerat, får försöka få in i avtalet att han får bekosta en konstruktör som kontrollerar det och om det visar brister i bygget får han stå för det rättas till.
 
Staffans2000
Det går säkert bra ifall ni är de enda spekulanterna. Om inte? Nje...
 
  • Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
Vet mäklaren om att tillstånd saknas? Mäklaren är skyldig att informera alla spekulanter om det isf. Så budar alla med samma info.

Köp!
 
A
H Höök skrev:
Vet mäklaren om att tillstånd saknas? Mäklaren är skyldig att informera alla spekulanter om det isf. Så budar alla med samma info.

Köp!
Han har inte nämt det, tagit reda på det själv
 
Har du tillgång till en Sektionsritning? När är huset byggt? Sånt kan avslöja husets konstruktion.
Om väggen är bärande tycker jag att om det är hela höjden på limträbalken man ser är den väldigt smal.
Att anlita en konstruktör i detta skedet kostar rätt mycket, ca 10-20 tusen, kanske inte dom pengarna man vill lägga ut innan ett köp.
Jag ska inte skrämma upp dig men gillar du huset och detta är enda problemet så köp den. Sen fotar och mäter du väggar bättre, lägger ut dom här så hjälper vi dig. Om det behövs en åtgärd så kostar det inte mycket. Visst behövs större dimension på balken och det inte finns plats under får man köpa en stålbalk.
Lycka till med husköpet! (y)
 
A
FreQa FreQa skrev:
Har du tillgång till en Sektionsritning? När är huset byggt? Sånt kan avslöja husets konstruktion.
Om väggen är bärande tycker jag att om det är hela höjden på limträbalken man ser är den väldigt smal.
Att anlita en konstruktör i detta skedet kostar rätt mycket, ca 10-20 tusen, kanske inte dom pengarna man vill lägga ut innan ett köp.
Jag ska inte skrämma upp dig men gillar du huset och detta är enda problemet så köp den. Sen fotar och mäter du väggar bättre, lägger ut dom här så hjälper vi dig. Om det behövs en åtgärd så kostar det inte mycket. Visst behövs större dimension på balken och det inte finns plats under får man köpa en stålbalk.
Lycka till med husköpet! (y)

Tack så mycket, taket är sänkt med panel efteråt så den borde va lite bredare dock tycker jag den ser rätt tunn ut också, kanske 60mm max.

Japp det va väl detta och att det fatades stupränna pp ena gavlen efter dom rivit ett uthus
 
  • Vitt sänkt tak med panel, röd markering i hörnet där stupränna saknas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här där jag bor så kan XL-bygghandel räkna på vilken dimension man ska ha på balken om man har ritning på huset och mått på öppningen gratis. Kanske är lika överallt? Då får du ju iaf reda på om balken och stolparna har rätt dimension.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.