Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är väl löst om en mäklare varit iblandad? Torde vara en standardformulering som ges skriftligt till intressenterna i prospektet. Dessutom är väl närvaro på visning att betrakta som att undersöka varan i lagens mening.
Dom var granerna, dom tar ingen lån from bank, så vi gjort en vanligt kontrakt utan mäklares hjälp...
 
Claes Sörmland
Men de köpte väl inte lägenheten osedd? Ni lär väl ha visat den för dem så att de då undersökte den. Om de har valt att köpa en besiktningstjänst eller inte är deras eget val.

Är köparna grannar som bodde i samma hus/förening? I så fall borde de ha god kännedom om elstatusen i huset.
 
Oavsett vad köparen har undersökt eller inte så har ju säljaren gjort en olaglig elinstallation. Det rätta är väl att använda dom pengar som sparades in genom att inte anlita en elektriker första gången till att åtgärda felet nu?
Samma situation hade väl i princip uppstått om köparen hade gjort en noggrann undersökning och upptäckt de felaktiga uttagen? Antingen hade säljaren behövt åtgärda det eller så hade man dragit av kostnaden för åtgärdande på priset.
 
Erbjud dig igen att byta till ojordade uttag. Det löser problemet.

Problemet är att det är felaktiga uttag, inte att jord saknas.

De kan inte kräva vilken lösning du skall göra och framförallt inte en lösning som kommer att bli väldigt dyr. Då får de själva betala mellanskillnaden, men det är de nog inte intresserade av.

Det var fel gjort av dig att sätta jordade uttag då det inte fanns en jord framdragen, men det finns inga krav i dessa utrymmen att det måste finnas jord.
Det hade heller inte varit svårt att upptäcka detta vid en enkel kontroll med ett mätinstrument. Jordfelsbrytaren går heller inte att missa att den saknas om man tittar på säkringscentralen.

Stå på er annars kommer de snart och kräver er på pengar för alla möjliga saker.
 
Josefjosef Josefjosef skrev:
Dom var granerna, dom tar ingen lån from bank, så vi gjort en vanligt kontrakt utan mäklares hjälp...
Det är väldigt viktigt att det i avtalet framgår att köparen har fått möjlighet att undersöka varan, skriver han då under på det, så har han ”erkänt” att han undersökt eller medvetet låtit bli att undersöka. I standardavtal från mäklare brukar det finnas en sådan klausul.

Om köparen kan hävdat att han inte undersökte, och inte uppmanades att undersöka. Då har köparen en nästan obegränsad rätt att klaga på vad som helst. Typ ” det var fula tapeter i sovrummet”.

Nu har ni ju uppenbart uppmanat köparen att undersöka, frågan är vad som kan bevisas.
 
  • Gilla
Josefjosef
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men de köpte väl inte lägenheten osedd? Ni lär väl ha visat den för dem så att de då undersökte den. Om de har valt att köpa en besiktningstjänst eller inte är deras eget val.

Är köparna grannar som bodde i samma hus/förening? I så fall borde de ha god kännedom om elstatusen i huset.
Dom borde på andra trapphus på tredje våning, dom är gammal och dom frågade oss att sälja våra lgh på nedrevåning
 
Bild på en texturk med juridisk information rörande ansvar för skada och avtalsbrott vid överlåtelse av fastighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fotografi av en text ur ett dokument som behandlar överlåtelseavgift, bilplats samt lägenhetens skick och överlämnande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
H hempularen skrev:
Det är väldigt viktigt att det i avtalet framgår att köparen har fått möjlighet att undersöka varan, skriver han då under på det, så har han ”erkänt” att han undersökt eller medvetet låtit bli att undersöka. I standardavtal från mäklare brukar det finnas en sådan klausul.

Om köparen kan hävdat att han inte undersökte, och inte uppmanades att undersöka. Då har köparen en nästan obegränsad rätt att klaga på vad som helst. Typ ” det var fula tapeter i sovrummet”.

Nu har ni ju uppenbart uppmanat köparen att undersöka, frågan är vad som kan bevisas.
 
Man får inte sätta jordade uttag om jord saknas i dosan.
Det kommer du inte ifrån.

Jag hade krävt att säljaren drag fram jord till uttagen, eftersom jag köpt en lägenhet med jordade uttag, men dom kan inte kräva dig på en jordfelsbrytare.

Jag vill dock minnas att en polare råkade ut för samma sak för ca 10 år sedan som köpare. Där fick föregående ägare byta till ojordade uttag igen, via elektriker
 
  • Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
M Mikael St skrev:
Ser inte logiken att en jordledare måste dras fram. Måste räcka med att byta till ojordade uttag ...

Analogt med hur diskussionen brukar vara här i forumet angående dolda fel, kan man lätt kontrollera -> ingen ersättning, kort formellt svar till köparen och ta sedan resten i skiljedomstol om det går så långt.
Hade köparen betalat mindre för lägenheten/fastigheten om det varit ojordade uttag, har man lidit någon skada?

Om man ger köparen ojordade uttag för byte för att det skall bli rätt, hur stor är då risken att man blir ersättningsskyldig för bytet i ett senare skede?

Borde inte vara någon skillnad mot andra mindre fel bara för att det är el.

Grejen är väll inte uttaget i sig själv nu
Köparen har ju förstås trott att boendet hade jord framdraget i väggarna och att det var kopplat så
 
Jag tror det är svårt att kräva att hela lägenheten jordas. Jag tror inte köparen har lidit särskilt stor ekonomisk skada av att jord saknas.
 
  • Gilla
Mikael St och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Om detta är det underskrivna avtalet har du skriftligt på att de besiktigat lägenheten innan köp och att de dessutom köpt den i befintligt skick.

Formuleringen befintligt skick 19 § i köplagen kickar in:

"19 § Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om
1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet,
2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller
3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta."

Kan punkt 2 tänkas gälla här? Är det ett väsentligt förhållande att det finns jordbleck i uttag där det inte finns jord som inverkar på köpet? Helt klart kunde köparen räkna med att bli upplyst av säljaren om det i alla fall i att med att det är en nyss utförd olaglig elinstallation av säljaren. (Detta alldeles oavsett sakförhållandet att säljaren inte visste att detta var ett fel.)

Punkt 3 då? Var priset för lägenheten ovanligt högt? I så fall kan detta tänkas gälla.
 
BirgitS
useless useless skrev:
Jag tror det är svårt att kräva att hela lägenheten jordas. Jag tror inte köparen har lidit särskilt stor ekonomisk skada av att jord saknas.
Köparen kanske har tänkt att äntligen kan jag sätta datorn i ett jordat uttag.
 
  • Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
P P-son83 skrev:
Man får inte sätta jordade uttag om jord saknas i dosan.
Det kommer du inte ifrån.

Jag hade krävt att säljaren drag fram jord till uttagen, eftersom jag köpt en lägenhet med jordade uttag, men dom kan inte kräva dig på en jordfelsbrytare.
Exakt min uppfattning också. En elanläggning där uttagen är jordade i kanske t.o.m. alla utrymmen är mer värd än en där det inte är så. Och de har köpt en lägenhet med jordade uttag. Visst kunde de kollat noggrannare, men DU har begått ett rejält fel som du skall rätta till.
Sedan får man mycket riktigt byta uttag och strömbrytare själv förutsatt att man äger nödig kännedom för att göra det. I ditt fall har du dock bevisat att du inte har tillräcklig kännedom, och därmed är du även obehörig att göra detta i en elanläggning. Olagligt helt enkelt !

Mycket har diskuterats om jordade uttag och säkerhet. Men jordade uttag är ofta krav för vissa apparater, inte bara i våtutrymme och kök. En stationär dator och annan modern elektronik har t ex ofta det som krav, eftersom avstörningsfilter inuti avleder störningarna till just skyddsledaren. Om den hänger i luften kan man få en viss läckström på höljet men framförallt en sämre funktion som inte uppfyller CE-kraven t ex. Inte många som tänker på, men det står ofta en liten notering någonstans. Det var orsaken till att vi drog fram skyddsledare till i alla fall de rum där det var möjligt och skulle stå sådan elektronik.
Edit: BirgitS hann visst före om detta....;-)

Be om en prisuppgift på att dra fram skyddsledare till de jordade uttag som saknar det, och betala köparna den summan. Det är det enklaste sättet för dig att komma ur situationen.

Och pilla aldrig på el i fortsättningen utan att fråga någon som vet.
 
  • Gilla
tio_Pepe och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Köparen kanske har tänkt att äntligen kan jag sätta datorn i ett jordat uttag.
Det blir tufft för köparen att visa att just jordade uttag i vissa av lägenhetens rum var av sådant vikt att det hade inverkat på köpet om de inte funnits (köplagen 19 § punkt 2). I så fall borde nog köparen ha säkrat detta skriftligt i köpekontraktet eller i alla fall undersökt elinstallationen närmare med hjälp av någon sakkunnig.
 
Claes Sörmland
I Ingper skrev:
Exakt min uppfattning också. En elanläggning där uttagen är jordade i kanske t.o.m. alla utrymmen är mer värd än en där det inte är så. Och de har köpt en lägenhet med jordade uttag. Visst kunde de kollat noggrannare, men DU har begått ett rejält fel som du skall rätta till.
Sedan får man mycket riktigt byta uttag och strömbrytare själv förutsatt att man äger nödig kännedom för att göra det. I ditt fall har du dock bevisat att du inte har tillräcklig kännedom, och därmed är du även obehörig att göra detta i en elanläggning. Olagligt helt enkelt !
Nej det stämmer inte. TS olagliga elistallationsarbete visade att vid tillfället hade TS inte kännedom om hur man byter ett eluttag. Det är uppenbart att TS i dag har kännedom om de fel han då gjorde och nu kan åtgärda felet utan kostnad för köparna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.