Peter2400 Peter2400 skrev:
Nackdelen med den metoden är att även mil man kör utanför Sveriges gränser räknas med.
Visst är det så, frågan är hur stor roll det spelar. För gemene man förmodligen ganska försumbart.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Trafikreglerna är också lagar, eller tycker du att de bara är på låtsas och inget man behöver bry sig om?
Får alla själva välja vilka lagar man måste anpassa sig efter och vilka man får strunta i, eller är det bara du?
Oj oj var fick du luft ifrån :D
Jo jag tycker Polisen är kraftigt underbemannad. Och jag tycker att den grövre brottsligheten borde prioriteras mera. Fart går att övervaka som man gör i Norge. Medelhastighet mellan kameror. Det är först då de gör nytta. Men då känner ju sig Svensson övervakad, vilket ej går för sig.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Visst är det så, frågan är hur stor roll det spelar. För gemene man förmodligen ganska försumbart.
Man får stämpla i tullen som förr i tiden. Jag minns när jag var yngling och tillbringade mycket tid hos släkten vid finska gränsen - Det var ett jäkla stämplande eftersom grillen och hotellet med nattklubb låg på finska sidan.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
L largab skrev:
Fart går att övervaka som man gör i Norge. Medelhastighet mellan kameror. Det är först då de gör nytta. Men då känner ju sig Svensson övervakad, vilket ej går för sig.
Nej, det går inte för sig. Den typen av samhälle där alla är misstänkta och staten sållar ut skyldiga genom att övervaka alla vare sig misstanke finns eller ej är inte något att stå efter.
 
  • Gilla
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
Diskmaskin och tvättmaskin kan med ytterst lite planering köras över natten i vårt hushåll.
Att tvätta över natten känns besvärligt, då måste man upp och hänga tvätt på morgonen om den inte ska ligga och mögla i tvättmaskinen av dagen.

Det som drar mest el för oss är uppvärmningen, matlagning och hygien, och de sakerna är svåra att flytta på i tiden.
 
L largab skrev:
Fart går att övervaka som man gör i Norge. Medelhastighet mellan kameror
Nu är det något år sen jag flyttade hem från Norge, men det där låter som en skröna...

Källa?
 
halper halper skrev:
Ja, nu börjar det nästan bli lite off-topic här i en off-topic-tråd... :) Jag tror att förvirringen består delvis i att vi pratar om samma sak (elpriser) men att de består av diverse olika komponenter. Jag räknar med alla rörliga avgifter inklusive nättariffen. Därför blir priserna som följer.

Idag kl 10–11:
Spotpris + påslag: 48 öre
Energiskatt: 41 öre
Nättariff: 56 öre
Moms: 36 öre
Summa: 182 öre

Idag 03–04:
Spotpris + påslag: 41 öre
Energiskatt: 41 öre
Nättariff: 15 öre
Moms: 24 öre
Summa: 122 öre

Det är utan tvekan vår nättariff, som har en låg- och höglastnivå, som gör störst skillnad. Nordpoolpriset är som du säger rätt platt, förutom några extrema dagar. Det stämmer väl ganska väl med den allmänna uppfattningen att det finns flaskhalsar i de lokala elnäten (i mitt fall Vattenfalls) och att vi har gott om billig produktion för normala dagar men att det inte finns så goda marginaler, varför priset sticker iväg fort när det blir en smällkall och vindstilla dag.

Med både timpris på elen och tidstariff på elnätet så blir det, utslaget på ett år för normalhushållet, som förbrukar elen enligt ett "genomsnittligt" mönster, samma sak att köra med timpris som vanligt månadspris. De som förlorar på det är de som förbrukar mer el än genomsnittligt då den är dyr, och de som vinner på timpris är de som kan flytta sin förbrukning. (Förstås – det är ju det vi pratar om :))

Det jag hävdar är att man kan göra väldigt enkla saker för att med nästan ingen insats flytta en del förbrukning till låglasttid: bilen är inställd att ladda på natten (behöver man ladda plötsligt trycker man på "ladda nu"-knappen, men det gör vi aldrig). Diskmaskin och tvättmaskin kan med ytterst lite planering köras över natten i vårt hushåll. Det sparar vi kanske ett par tusenlappar per år på, vilket inte är så mycket pengar i hussammanhang. Men det är i princip "gratis": bilen är redan inställd, på diskmaskinen trycker jag på "startfördröjningsknappen" två gånger inom ca 4 tiondels sekunder och på tvättmaskinen likadant. I övrigt så gör vi inget speciellt. Jag hade gärna sett att maskinerna var smartare och kunde ställas in på att "starta alltid under den tid då det kommer vara billigast" men det kommer väl i nästa generation.

Om det är värt det? Om vi laddar bilen med 10 kWh per natt 100 dagar per år och sparar 50 öre per kWh så blir det 500 kronor under vintern och de andra 265 dagarna sparar vi 411 kr på den lägre tariffen under de 7 månader som är ständig låglasttid ≈ 900 kr. Det tog en minut att ställa in schemat, så det är rätt bra timpenning tycker jag. Säg att vi sparar sisådär 5 kronor per vintervecka på disk- och tvättmaskinen och att det tar 3 sekunder extra per dag. Då blir det 24 öre per arbetad sekund eller 857 kronor per arbetad timme, skattefritt! :) De sju månader per år som det är lägre tariff så sparar vi 15,5 öre per kWh men kan köra maskinen när som helst, om vi vill. Fast det vill man inte: man sparar ju ett par små öringar till på att vänta till natten..

Så det beror på, verkligen. Om du exempelvis har en situation där du kommer hem med en tom elbil vid 17 och måste köra diverse barn till olika aktiviteter vid 18, och däremellan hinna äta middag, ja då hamnar din toppförbrukning ju precis där det brukar vara dyrast. Smartast att ha vanligt månadspris på elen och "platt" nättariff. Vårt barn är i dagisåldern, så aktiviteter (om några) är på gångavstånd i vårt lilla samhälle, och vi pendlar inte med bil så en vanlig vardagsnatt snittar vi kanske 2–3 kWh laddning. Fast om det hade varierat mer så hade det ju antagligen bara blivit ännu dyrare precis under de där tidiga kvällstimmarna, och då hade det lönat sig ännu mindre för dig.

Det är möjligt (rentav troligt) att fluktuationerna kommer att bli större i framtiden. Exempelvis finns det ju några bolag med effekttariffer där toppförbrukningen bara räknas 07–19 vardagar, och då blir det ännu intressantare att ladda bilen osv på natten. Och att laga mat efter 19... då får vi starta en tråd om små lagringslösningar som kan kapa topparna!
Men skiljer ändå aldrig 40öre hur du än räknar!
 
L largab skrev:
Oj oj var fick du luft ifrån :D
Jo jag tycker Polisen är kraftigt underbemannad. Och jag tycker att den grövre brottsligheten borde prioriteras mera. Fart går att övervaka som man gör i Norge. Medelhastighet mellan kameror. Det är först då de gör nytta. Men då känner ju sig Svensson övervakad, vilket ej går för sig.
Att polisen verkar underbemannad var inte fråga. Jag blir bara rätt less på uttryck som ”jaga riktiga bovar istället” så snart det kommer till trafikbrott.
Det är en raljerande ton som ger ett tråkigt försök till att minska det egna brottet för att man tycker det är mindre farligt än något annat och därför ska struntas i. Sanningen är den att man får inte välja vilka lagar som ska följas och inte.
Och polisen bör ha bemanning nog att både jaga rånare (eller vilket brott man nu vill sätta i andra vågskålen) och trafiksyndare.

Och vill man att polisen ska kunna prioritera andra brott än trafiken är ju det första steget att inte själv bli en trafiksyndare, då slipper de ju iaf lägga tid på dig.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Den största fördelen med förbränningsmotorn är att de bilarna redan är tillverkade och finns hos konsumenterna.
Den mest miljövänliga bilen är den som aldrig byggs. Oavsett vilket drivmedel den har...
Just nu ja. Men efter 20 år finns inte någon av de bilarna kvar.
 
Just nu finns 4769 bilar som är äldre än 20 år till salu på blocket;)

Förvisso är det ca 84000 begagnade bilar till salu just nu.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Men skiljer ändå aldrig 40öre hur du än räknar!
I mitt exempel 182-122=60. Men okej :)
 
tveksamt tveksamt skrev:
Jag blir bara rätt less på uttryck som ”jaga riktiga bovar istället” så snart det kommer till trafikbrott. /.../ Sanningen är den att man får inte välja vilka lagar som ska följas och inte.
Alla brott är förvisso brott (det är väl en närmast axiomatisk sanning), men man kan ändå tycka att de är rimligt att prioritera dem olika.

Håller man sig till trafikbrotten är det exempelvis i mitt tycke lämpligt att fokusera på dem som leder till dödsfall och allvarliga skador. Huruvida fortkörningar är de brotten vet jag inte, men om inte läggs det nog för mycket krut på dem.

Och sådär kan man hålla på, även med trafikbrott mot andra brott. Finns det begränsade resurser måste man prioritera. Inget konstigt med det.

Men för att ta tiilbaka frågan lite närmare elbilsfrågan är det inte per automatik rimligt att ta de verktyg som blir tillgängliga av teknikutvecklingen för att låta övervaka varandra mer. Vi kan välja att bara låta staten jaga bovar istället för att ägna sig åt generell övervakning. Vilket bör vara en syn som även är väglednde vid utformning av kommande beskattning av biltrafiken.
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Alla brott är förvisso brott (det är väl en närmast axiomatisk sanning), men man kan ändå tycka att de är rimligt att prioritera dem olika.

Håller man sig till trafikbrotten är det exempelvis i mitt tycke lämpligt att fokusera på dem som leder till dödsfall och allvarliga skador. Huruvida fortkörningar är de brotten vet jag inte, men om inte läggs det nog för mycket krut på dem.

Och sådär kan man hålla på, även med trafikbrott mot andra brott. Finns det begränsade resurser måste man prioritera. Inget konstigt med det.

Men för att ta tiilbaka frågan lite närmare elbilsfrågan är det inte per automatik rimligt att ta de verktyg som blir tillgängliga av teknikutvecklingen för att låta övervaka varandra mer. Vi kan välja att bara låta staten jaga bovar istället för att ägna sig åt generell övervakning. Vilket bör vara en syn som även är väglednde vid utformning av kommande beskattning av biltrafiken.
Vad har vi förbeskattningsalternativ? För mycket pengar måste in och bara för vi kör på el så betyder det inte att det inte ska beskattas.
1/ rena vägtullar på stora vägar
2/ fast skatt per kg bil per år
3/ fast skatt per kW per år
4/ skatt per kWh
5/ skatt per km

Lämpligast borde 5 vara. Enklast att bara läsa av mätare vid besiktning och då även behöva betala för km utanför SE. De flesta andra km versionerna får en massa overheadkostnader.
 
L largab skrev:
Vad har vi förbeskattningsalternativ? För mycket pengar måste in och bara för vi kör på el så betyder det inte att det inte ska beskattas.
1/ rena vägtullar på stora vägar
2/ fast skatt per kg bil per år
3/ fast skatt per kW per år
4/ skatt per kWh
5/ skatt per km

Lämpligast borde 5 vara. Enklast att bara läsa av mätare vid besiktning och då även behöva betala för km utanför SE. De flesta andra km versionerna får en massa overheadkostnader.
36 månader är det till första besiktningen, därefter är det 24 månader till nästa.
Lite väl sällan, speciellt om man byter bil vartannat år, vem tar över kilometerkostnaden då?

Tycker även man borde ta hänsyn till fordonets vikt, vikten är starkt kopplad till vägslitage.
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.