Hej!
Vi ska renovera ett badrum och ska då även byta takfönstret som är original från -80. Jag har rivit undan lite smyg för att se hur det ser ut och insett att mitt fönster sitter ”ovanpå” taket. Har förstått att det var vanligt förr att det gjordes på detta vis. Nu ska jag ju då ”fälla ner” fönstret i hålet istället. Vad gäller bredden är det inga problem med måtten men på längden har jag mer bekymmer. Hålet är ca 680 mm och Velux minsta storlek är 698 mm. Fakro har däremot ett fönster som är 600 mm.

I badrummet skulle jag ju kunna förstora hålet lite grand utan att det borde dra med sig för mycket på taket. Men vi ska så småningom även byta ett fönster ute i hallen i trappen och där hade jag inte tänkt göra något åt tak och dylikt.

Så till frågan. Hade ni gått på den mindre storleken och fått mindre ljusinsläpp eller krånglat med att förstora hålet lite. En annan fundering är om någon har erfarenhet av Fakro? De flesta verkar sätta in Velux.

Hoppas ni kan hjälpa mig! :)
 
  • Gilla
Stenis8
  • Laddar…
Krilleman
Kan du ta en eller några bilder så man kan förstå lite bättre vad du menar?

/Peter
 
Jag har också fakro och kommer sätta in ytterligare 2st fakro om någon månad.

Tycker de känns kvalitativa. Sen uppskattar jag att de har ett vanligt handtag i nederkant som man kan sätta i flera hack istället för velux kombinerade vent/handtag. Underlättar en hel del då ovankanten på takfönstret ändå brukar vara en bit upp!
 
P psau skrev:
Kan du ta en eller några bilder så man kan förstå lite bättre vad du menar?

/Peter
Ett öppet fönster med en vitlackerad karm visar en yttre träram redo för installation av ett nytt fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett befintligt fönster monterat i en öppning med en träram runtomkring, redo för installation av nytt fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Montering av ett fönster ovanpå en träram, som är redo för nytt fönsterinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser man att fönstret är monterat ”ovanpå”. I träramen har jag tänkt att montera det nya fönstret.
 
Skönt att höra att ni gillar kvaliteten. Det enda som känns tråkigt är att det blir ganska små fönster. Men är ju ändå bara ett badrum och i trappen de sitter.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Jag har själv satt in ett Fakro. Det är dessa takfönster jag fick när man håller sig till Elitfönsters sortiment.

Inga problem alls. Jag körde på valet att ta ett lite mindre än det som satt innan.

[länk]
Hur är tätningarna att få dit tycker du?

Antar att du monterat ner fönstret i hålet?
 
Krilleman
Redigerat:
Haha, nej givetvis inte. Men är det ingen del av fönstret som går ner i hålet?
 
Krilleman
Det beror takbeklädnades tjocklek.

Följ anvisningen för respektive typ!
 
Har kollat upp lite till och kollat på monteringsfilm och hemsidan. Vad man kan se på denna länk https://www.fakro.co.uk/products/wh...-time/easy-and-versatile-installation-system/ så ser det ut som om det på nivå N i sprängskissen så är fönstret aldrig monterat nere i takkonstruktionen. Tror ni att man då skulle kunna beställa ett fönster som har yttermått 700 mm utan att förstora hålet? Dvs att fönstret är ca 20 mm större än hålet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.