A
Hej, håller på att köpa ett hus och ska göra en besiktning på måndag. Dom har rivit en bärade vägg va ca2,5meter och monterat en limträbalk.

Nu ser det desvärre ut som att det inte gjorts någon bygganmälan eller liknande, ”svartjobb”

Hur kan detts drabba mig som köpare?
 
Första frågan är väl hur länge sedan? Om det gått mer än 5 år, så kan kommunen inte kräva någon sanktionsavgift.

OM det skulel bli fråga om en sanktionsavgift, så sakll den i första hand krävas från den som ägde huset när felet begicks. Men jag tror att kommunen kan kräva av nuvarande ägare när felet upptäcks.

Sannolikheten att detta skall upptäckas inom 5 årsperioden är väldigt låg.

En större fara med att detta är gjort svart, är att därmed kan det vara brister i konstruktionsarbetet. Det är inte bara balken som skall dimensioneras, den måste ligga på någon bärande stolpe eller liknande, stolpen måste det räknas på, och även hållfastheten i grunden/golvet som stolpen står på.
 
  • Gilla
305 och 1 till
  • Laddar…
A
H hempularen skrev:
Första frågan är väl hur länge sedan? Om det gått mer än 5 år, så kan kommunen inte kräva någon sanktionsavgift.

OM det skulel bli fråga om en sanktionsavgift, så sakll den i första hand krävas från den som ägde huset när felet begicks. Men jag tror att kommunen kan kräva av nuvarande ägare när felet upptäcks.

Sannolikheten att detta skall upptäckas inom 5 årsperioden är väldigt låg.

En större fara med att detta är gjort svart, är att därmed kan det vara brister i konstruktionsarbetet. Det är inte bara balken som skall dimensioneras, den måste ligga på någon bärande stolpe eller liknande, stolpen måste det räknas på, och även hållfastheten i grunden/golvet som stolpen står på.



Tack för bra svar, detta var 7 år sedan, vi står och väger ändå om vi ska dra oss ur detta eller inte pga detta.

De 2 stolparna i sidorna har börjat spricka i ovankant också.
 
A
Lägre bud så att ni kan ta in någon som gör det korrekt?
 
A
mathiash77 skrev:
Lägre bud så att ni kan ta in någon som gör det korrekt?
Så ser det ut uppe vid de röda pilarna har det spruckit lite i stoparna som balken ligger i Takbjälke i rum med synliga sprickor vid stopparna markerade med röda pilar.
 
A
Shirack skrev:
Så ser det ut uppe vid de röda pilarna har det spruckit lite i stoparna som balken ligger i[bild]

Förlåt men man ser typ ingenting.

Det låter mest som att ni/du vill hitta en ursäkt för att inte köpa.

Allt går att fixa det är bara en fråga om kostnad. Ta in någon som kan räkna på konstruktionen, ta in en offert utifrån konstruktionen, ta reda på vad det kostar hos kommunen att få ändringen godkänd.

Som alltid är det en förhandling mellan köpare och säljare. ...
 
  • Gilla
todi5 och 2 till
  • Laddar…
A
mathiash77 skrev:
Förlåt men man ser typ ingenting.

Det låter mest som att ni/du vill hitta en ursäkt för att inte köpa.

Allt går att fixa det är bara en fråga om kostnad. Ta in någon som kan räkna på konstruktionen, ta in en offert utifrån konstruktionen, ta reda på vad det kostar hos kommunen att få ändringen godkänd.

Som alltid är det en förhandling mellan köpare och säljare. ...

Nej vi vill verkligen köpa huset, dock vårt första hus vi någonsin köpt så man är lite försiktig.

Vi vill bo i ett säkert hus som inte rasar ihop.

Nej du har rätt, så får vi dra ner priset på huset vad det kostar att göra om detta med konstens alla regler
 
Att det spruckit lite behöver ju inte betyda att det är dåligt gjort. Det är vad jag förstår ett trähus och de rör ju på sig. Sen beror det ju på hur ytskikten är gjorda och sitter fast så i det stora hela kan det ju vara "kosmetiskt" Inte en indikation på att det kommer att rasa för det gör det inte.
 
  • Gilla
evertb och 1 till
  • Laddar…
A
S Stefan1972 skrev:
Att det spruckit lite behöver ju inte betyda att det är dåligt gjort. Det är vad jag förstår ett trähus och de rör ju på sig. Sen beror det ju på hur ytskikten är gjorda och sitter fast så i det stora hela kan det ju vara "kosmetiskt" Inte en indikation på att det kommer att rasa för det gör det inte.

Ja det är ettt tegelhus en en-plans med betong bottenplatta, utan källare, men detta är mellanväggen ”hjärtväggen” i huset, antar den är av trä.

Nej vi vet inte riktigt hur vi ska göra, bortsett från detta gillar vi huset och nu står vi och väger på detta.
Är mest vi har småbarn som vi vill ska bo säkert
 
Man ser ingenting på bilderna. Men om där finns sprickor så behöver det inte betyda någonting.

Jag tror inte att du behöver oroa dig för att huset skall rasa samman, har det hållt i 7 år, så är där nog inget jättefel i konstruktionen.

Det som kan visa sig om de har fuskat med konstruktionen, är att taket sjunker ned lite. Om uppläggen i väggarna eller ytan i grunden som det står på är för dåliga så kan man även se sprickor i väggen.

Som sagt ta in någon som kan granska det där. En byggnadsingenjör kan med rätt kort insats bedöma om det ser rimligt ut. Delvis bara genom att titta på ritningar av huset. Det beror rätt mycket på hur takstolarna ser ut. På samma sätt kan en ingenjör lätt mäta upp om det finns någon oroande nedsjunkning nu.

Riktigt säker kan man ju aldrig bli utan att riva i väggarna, och kontrollera att det ex. verkligen finns en pelare där. Men om det inte finns några synliga problem nu (synliga för en expert), och om de synliga dimensionerna ser OK ut, i förhållande till husets konstruktion så behöver man nog inte oroa sig.

Eftersom detta är ett enplanshus, så är det inte ens säkert att väggen är bärande. Man gör i många fall fackverkstakstolar som klarar hela spännvidden mellan ytterväggarna. I så fall bär balken bara upp innertaket.
 
  • Gilla
evertb
  • Laddar…
Vad är problemet egentligen? Att det saknas bygglov eller att det är felaktigt utfört?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Vad är problemet egentligen? Att det saknas bygglov eller att det är felaktigt utfört?
Felaktigt utfört som kan ge negativa konsekvenser är det jag är rädd för.

Är ingen större paragrafryttare, så själva bygglovet kanske inte är mitt största problem
 
A
H hempularen skrev:
Man ser ingenting på bilderna. Men om där finns sprickor så behöver det inte betyda någonting.

Jag tror inte att du behöver oroa dig för att huset skall rasa samman, har det hållt i 7 år, så är där nog inget jättefel i konstruktionen.

Det som kan visa sig om de har fuskat med konstruktionen, är att taket sjunker ned lite. Om uppläggen i väggarna eller ytan i grunden som det står på är för dåliga så kan man även se sprickor i väggen.

Som sagt ta in någon som kan granska det där. En byggnadsingenjör kan med rätt kort insats bedöma om det ser rimligt ut. Delvis bara genom att titta på ritningar av huset. Det beror rätt mycket på hur takstolarna ser ut. På samma sätt kan en ingenjör lätt mäta upp om det finns någon oroande nedsjunkning nu.

Riktigt säker kan man ju aldrig bli utan att riva i väggarna, och kontrollera att det ex. verkligen finns en pelare där. Men om det inte finns några synliga problem nu (synliga för en expert), och om de synliga dimensionerna ser OK ut, i förhållande till husets konstruktion så behöver man nog inte oroa sig.

Eftersom detta är ett enplanshus, så är det inte ens säkert att väggen är bärande. Man gör i många fall fackverkstakstolar som klarar hela spännvidden mellan ytterväggarna. I så fall bär balken bara upp innertaket.

Tack för bra svar, kanske oroar mig i onödan men som jag skrev, är ny i husvärlden och kanske övernojig
 
  • Gilla
Ehrencrona
  • Laddar…
osäkert är det ju definitivt inte...........Så små gränser är det inte på byggande rent generellt. Du kan nog ta bort den där balken helt utan att det rasar på det viset. Isåfall sviktar det väl eller sjunker ner och hänger. Men rasar? Näe aldrig.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Andas lite och vänta och se vad besiktningen kommer fram till. Bara för att bygganmälan saknas innebär det ju inte att jobbet är dåligt utfört.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.