För att fortsätta på filmtemat
Paprikan hälsar!
Odlingstray med jord där unga paprikaplantor spirar, skarpa i förgrunden och oskarpa i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
För att fortsätta på filmtemat
[media]Paprikan hälsar!
[bild]
3 till på g.. oxå paprika? :)
 
Jepp! :D
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
:D
Flera förpackningar av fröer för olika grönsaker och växter utspridda på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
Jag har precis påbörjat ett långsiktigt projekt, sår lite äppelfrön för att dra upp stammar som sedan kan ympas på. Gäller givetvis att inte vara stressad av sig.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Det var ett ganska ambitiöst projekt
 
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Jag har precis påbörjat ett långsiktigt projekt, sår lite äppelfrön för att dra upp stammar som sedan kan ympas på. Gäller givetvis att inte vara stressad av sig.
Å vad roligt, det hade jag tänkt göra i höstas men det blev inget av det. Får se om jag tar upp den tanken igen senare.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Det var ett ganska ambitiöst projekt
Åtminstone initialt, återstår att se om man klarar att ta det i mål! :)
 
Dheri Dheri skrev:
Å vad roligt, det hade jag tänkt göra i höstas men det blev inget av det. Får se om jag tar upp den tanken igen senare.
Blev inspirerar av en bekant som har 50 års odlingserfarenhet och förklarade både det ena och andra om hur man ska göra. Skadar inte att försöka åtminstone :)
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
:D
[bild]
Hur var det nu med utrymme, fröer och växthus? ;) ser både chili, melon och tomat.. :surprised: hehe.. säger ju att man inte kan låta bli!
 
  • Haha
13th Marine
  • Laddar…
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Blev inspirerar av en bekant som har 50 års odlingserfarenhet och förklarade både det ena och andra om hur man ska göra. Skadar inte att försöka åtminstone :)
Det är ju det som är kul med odling, att prova.. spelar ingen roll om inte allt går eller blir bra! Man lär sig alltid något.. och det finns massor att prova :geek::D(y)
 
Snigla Snigla skrev:
Det är ju det som är kul med odling, att prova.. spelar ingen roll om inte allt går eller blir bra! Man lär sig alltid något.. och det finns massor att prova :geek::D(y)
Ibland går det för bra, typ mynta i rabatten eller nåt :)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Åh, jag har inte ens börjat än med mina stackars fröer. Är sent ute. Skyller på att jag vet att jag har en hög med frökrukor liggandes någonstans som jag specifikt sparat i tumultet genom utflyttning av kolonilott där jag fick dom, sen lägenheten där dom vistades tills jag högg dom, sen från min lägenhet till det här huset och sen har jag försvarat dom på altanen, i garaget, ute i trädgården och inne i huset från giriga rensarhänder som trodde att det var skräp. Phew, att försöka få ordning på ett hem post-hoarder och sen få ordning på sina egna hobbyhoardermängder med saker på sammanlagt fyra veckor, det behövdes hjälp.

Och nu kan jag inte hitta de eländiga småkrukorna. Fick köpa nya, surt. Men jag fick altanen och garaget vända upp och ner i letandet och finstädade efter mig så det var ju en vinst. Att skotta mig genom 50cm isig snö ut till uthuset hjälpte mig inte heller, men jag har ju iallafall FÖRSÖKT hitta dom, och det är ju tanken som räknas eller hur?

Kanske blev överexalterad efter att ha odlat i ett par år och sen hamnat i lägenhet i österläge i tre olika konstellationer under tre år innan det var dags för hus igen, och med en enabler till sambo så har vi nu fina mängder med fröer som ska sättas. Hähä.

Ska ge mig på det vanliga salladsupplägget, chili, ett gäng med blommor och buskar och ett par gamla godingar som håller demonerna på avstånd, pestskråp och lite smått och gott i form av kulturväxter. När jag säger att vi rent teoretiskt skulle kunna göra vårt egen absinth och röka vårt egna opium så kan jag roa även människor som tycker odling är svintråkigt :rofl:

Har ingen aning om hur det kommer gå det här, är inte bekant med varken jordmån, odlingsförhållandena, riktigt hur solen lägger sig över trädgården eller exakt hur het “växthuset”, aka den inglasade altanen (pga har inte råd med växthus i år, behövde en mössa på huset och nya rör och elen måste bytas och ett badrum ska till... ja ni vet) kommer bli.

Det blir en hälsosam dos av combatodling i de södranorrländska trakterna iallafall. Skickar ut ett gäng med fröer efter reko förutsättningar så får vi se vad som händer! Inleder den här ovissa resan med en sambo som påstår att det enda han någonsin har fått att överleva är två individer som har namn och personnummer, och det beror mestadels på att de har ett eget driv att fylla på sig själva med vätska och näring.

I värsta fall så blir det ingenting att skörda, och det kommer fortfarande vara 100% bättre än förra året ändå så.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Ibland går det för bra, typ mynta i rabatten eller nåt :)
Ja, då har man snart mynta Ingela trädgården ;) mynta har en tendens att ta över världen hehe..

.. inte ens maken kunde anv allt vårt till mojjitos haha ;)
 
Nygrodda tomatplantor i kruka under växtlampa, med skyltar som markerar olika sorters tomat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har första tomaterna grott..:love:

Det är farscinerande vilken växtkraft de har.. från att de tittat upp (och jag tittat bort typ) så växer de flera cm på en dag i jakt på ljus!

Nu står de tryggt under lampa och i söderläge/sol (y):)
 
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.