Var i kontakt med VB idag och fick tyvärr inte ut någon information om något alls tyvärr.

Att köra över 90 i panntemperarur var inte ok och går ej att ändra då panna är godkänd för den temperaturen. Finns vad de säger ialf ingen högre behörighet i styren.

Försökte även få klarhet i vilken pumpkurva / tryckuppsättning de förordade för min konfiguration då jag känner att skiktningen inte är helt 100 idag. De kunde de inte heller svara på mer än att jag skulle köra på standard inställning.

Så ja antingen kom jag till fel person eller så ville han inget säga, alt viste han inte vad han prata om.

Så detta får vi nog försöka lösa forums vägen
 
Vad tråkigt. Det bekräftar även min tidigare erfarenhet av leverantören.

Vad har du för temp ut från pannan när returtemp från laddpumpen är +60°C ?

Jag vet inte varför man vill ha termostatpatron med +60°C egentligen?
 
Varför man kör 60 på patronen för laddtemp kan jag inte ge dig något bra svar på.
Jag har tidigare haft laddomat 21 och där tror jag att jag körde med 73 patron eller liknande.
Jag har utgått ifrån att VB vet vad de pratar om iom att de levererat både panna/tankar/laddpaket. Det jag inbillat mig själv är att de vill ligga på en lägre temp för verkningsgradens skull har dock inget belägg för de.

Jag ska mäta upp vad delta över panna ligger på nu efter att pumpen ligger på konstantkurva, känslan är att delta är väldigt lågt och ska därför se över pumpinställningarna igen.
 
Jo jag har tittat på de där med patroner och som du säger de finns i olika steg mellan 50-70 grader.
 
H
E Eloso skrev:
Varför man kör 60 på patronen för laddtemp kan jag inte ge dig något bra svar på.
Troligen för att få upp en högre returtemp till pannan, det gäller att få få fart på flödet in i tank/ar så returen kommer upp och då blir flödet maximalt då termostaten stänger mot det varma och nästan tar bara från returen
 
Delta över pannan ca 6grader exkl mätfel.
Pumpen går nu på proportionell kurva 3 (max)
 
  • Digitaltermometer visar 6.1 grader Celsius upphängd på en svart yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Glöm tidigare inlägg såg att termometern ställt om från T1-T2 till T1 så får nog göra om den mätningen framöver.

My bad.
 
H Hjulbent skrev:
Troligen för att få upp en högre returtemp till pannan, det gäller att få få fart på flödet in i tank/ar så returen kommer upp och då blir flödet maximalt då termostaten stänger mot det varma och nästan tar bara från returen
Alltså, att vispa runt tankvattnet så att skiktningen blir förstörd under laddningen?
 
H
Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Alltså, att vispa runt tankvattnet så att skiktningen blir förstörd under laddningen?
Beror på vad du menar med vispa, en panna kan bara ge en viss effekt och är då det ständigt svalt i botten så kan det inte bli flöde med varmare på returen för att få upp flödet till tank/ar, det blir konstant små mängder vatten i liter sett per minut, det gäller att få ett mer eller mindre exakt flöde så pannan hinner värma, det gör man med farten på laddpumpen
 
Om vattnet ska hinna gå från 60°C till 85-90°C så måste flödet vara väldigt lågt. Anpassar laddpumpen flödet efter delta T ?
 
Hej,
Ligger lite lågt just idag då jag har barnen hela dagen mot en hel mek dag imorgon så då ska jag se lite närmre på just detta.

Pumpen är enligt följande:
https://www.google.se/url?sa=t&sour...FjAAegQIAhAB&usg=AOvVaw1uH5ll0v8i20t3NzRViVz9

Nu är guiden i pdf för golvvärme men pumpen är de samma inställd på proportionellt tryck kurva 3.

Utifrån vad jag förstår de så varvar pumpen upp med värmelasten vid proportionellt tryck?

Ni får gärna hjälpa till att ge lite klarhet i detta.

Lk thermomat
https://www.google.se/url?sa=t&sour...Vaw0RcvToEbykL-uFxfC_-CTh&cshid=1550326220765
 
H
Svar nej , den går med konstant fart och det är där som problemet ligger, det blir då laddomatens termostat som reglerar vad flödet blir genom att släppa igenom mer eller mindre returvatten tillsammans med laddvatten och hålla tempen till vad termostaten har för värde, brukar vara 72C på dom , finns för högre temp med då blir flödet ännu mindre , går att bygga om med lite elektroniska grejer så det följer Delta T , Kan vara lite överkurs för en del att göra då det ska samstämmas med den styrelektronik som finns pannan
 
  • Gilla
pade68
  • Laddar…
H Hjulbent skrev:
Svar nej , den går med konstant fart och det är där som problemet ligger, det blir då laddomatens termostat som reglerar vad flödet blir genom att släppa igenom mer eller mindre returvatten tillsammans med laddvatten och hålla tempen till vad termostaten har för värde, brukar vara 72C på dom , finns för högre temp med då blir flödet ännu mindre , går att bygga om med lite elektroniska grejer så det följer Delta T , Kan vara lite överkurs för en del att göra då det ska samstämmas med den styrelektronik som finns pannan[/QUOTE
H Hjulbent skrev:
Svar nej , den går med konstant fart och det är där som problemet ligger, det blir då laddomatens termostat som reglerar vad flödet blir genom att släppa igenom mer eller mindre returvatten tillsammans med laddvatten och hålla tempen till vad termostaten har för värde, brukar vara 72C på dom , finns för högre temp med då blir flödet ännu mindre , går att bygga om med lite elektroniska grejer så det följer Delta T , Kan vara lite överkurs för en del att göra då det ska samstämmas med den styrelektronik som finns pannan
Finns de någon tråd om vad man har gjort för att styra detta?
 
H
Tror inte det finns någon tråd om just att styra en laddpump för en panna, däremot finns det styrningar färdiga för att styra farten på en pump som regleras på vattentempen, just nu har jag inte koll på vilken som är bäst, men så simpelt som möjligt ska det vara, det går att prova dom farter som finns att ställa på befintlig pump eller skaffa en som det går att ställa variabelt flöde på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.