Mikael_L
Gin och Kaffe ... Låter ... tja ... mäktigt ... (y)
 
Blev bättre stuns i drycken om man använde en brun eller svart 2-eller -1- öring, speciellt om man sedan slog i till bredden vill jag minnas.
 
5
Prova rom å julmust, dricker man det utan en min så är man odödlig.
 
  • Haha
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mörk eller ljus rom?

Jag ska tametusan prova, vi har faktiskt någon julmustflaska kvar. :)
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
R
"De recept som baseras på att hälla på kaffe tills något inte längre syns och därefter hälla på sprit till det åter syns kräver en kopp som är smalare i botten och vidare mot toppen, så att koncentrationen av kaffe minskar mer än höjden av vätskepelaren ökar då man häller på spriten. I ett cylindriskt kärl kommer inte myntet att framträda då det enligt Beers lag är omöjligt eftersom absorptionen av ljus är proportionell mot koncentrationen."
 
5
Mikael_L Mikael_L skrev:
Mörk eller ljus rom?

Jag ska tametusan prova, vi har faktiskt någon julmustflaska kvar. :)
Mörk var det i den jag drack, aldrig mer.
Annars bjuder du nån elak granne först på häxdrycken så ser du effekten
 
VALENTINES SPECIAL $500 WE ARREST YOU IN FRONT OF YOUR WIFE & RELEASE YOU ON TUESDAY INCLUDES CAMPING FEE FISHING LICENSE TENT AND BEER WE COME IN FULL POLICE UNIFORMS & BLUE LIGHTS
 
  • Gilla
  • Haha
swe.jocke och 14 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Nu när vi är inne på området....... det hände i Österbotten som ju förr räknades som en del av Norrland.
Jag anonymiserar historien och ändrar vissa personliga detaljer så att ingen oskyldigt skall få sin hembränningsapparat förverkad till staten.......

De studerande skulle som en del av en kurs i ett främmande språk var och en hålla ett föredrag inför klassen och beskriva en halvindustriell eller industriell process.
En av pojkarna höll naturligtvis föredrag om hur man bränner hembränt. En grundlig genomgång av hela processen där det märktes att han var kunnig och rutinerad på området. Hur mäsken skall blandas och jäsas. Hur en bra hembränningsapparat skall vara konstruerad. Hur man destillerar och vid vilken temperatur. Hur ett kolfilter är konstruerat och hur det används. Föredraget tog nästan en halvtimme. Mycket väl förberett och pedagogiskt upplagt och väl genomfört. I princip allt man behöver veta för att bygga sin egen apparat och sätta igång produktionen.
Klassen satt tyst och följde koncenterat med. Längst bak i klassen satt läraren tyst och gömde ansiktet i händerna. Det syntes mellan fingrarna att läraren blev rödare och rödare i ansiktet.
Då föredraget var slut steg läraren upp alldeles knallröd i ansiktet och utbrast:
"Jag kan intyga att han vet vad han tallar om för hans pappa och min bror har apparaten i bolag".

Sedan ställde klassen frågor som föredragshållaren besvarade som vanligt och så fortsatte lektionen som vanligt......
Läste eller hörde någonstans om en lärare som skulle hålla en lektion i att föra anteckningar under t.ex ett föredrag för ett gäng grabbar i tonåren. Han valde ett spela låten "ett recept" med Bengt Sändh och aldrig hade det antecknats så flitigt i den klassen.
 
  • Gilla
  • Haha
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
5 50procent skrev:
Mörk var det i den jag drack, aldrig mer.
Annars bjuder du nån elak granne först på häxdrycken så ser du effekten
Rom och julmust är ju gott.
 
  • Gilla
pilen och 1 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
all-in på fördomar om oss norrlänningar
.... Jarlingar byggde sin första kokare hemma i garaget 14 år gammal.... :crysmile:
Notera att detta var innan internet..
Det är preskriberat nu
 
  • Gilla
  • Haha
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
.... Jarlingar byggde sin första kokare hemma i garaget 14 år gammal.... :crysmile:
Notera att detta var innan internet..
Det är preskriberat nu
Nu måste jag skryta lite : jag vann en moped i ämnet alkoholkunskap när jag var 14, men fick vänta till jag fyllt 15 innan den kunde hämtas på fabrik. Undrar var den kunskapen kom ifrån ;) ?
 
5
useless useless skrev:
Rom och julmust är ju gott.
Ja om man har total avsaknad av smaklökar för den kombinationen :sick:
Men men smaken är ju som baken.
Annars är kombon cola å rödtjut rätt ok ändå, ingen favorit men har man inget att spetsa colan med så funkar det :cool::strong:
 
I Jakobstad hade de i tiderna en kemilärare som kallades (xxxxxxxx censurerat). På någon kemilektion lärde ut hur man bränner hembränt. Inklusive praktisk förevisning....... han lär ha råkat ut för rektorns vrede;)

Fast här i hembrännarland tycks det ju kunna hända ett och annat.
I Kalapi i Vörå var hembränneriet närmast industriellt. Kalapi består av några småbruk vid ett träsk i skogen och på den tiden tog den smala grusvägen slut i Kalapi.
Invid Kalapivägen i Rökiö by fanns en affär och när handelsmannen såg okänt folk på väg till Kalapi ringde han och varnade dem. Han sålde också Kalapibornas produkter.
En karl från trakten skulle ha en flasta hembränt så han gick till handeln men där var det fullt med folk så han satte sig innanför dörren och väntade. Då kom länsman Blom in. Han såg sig omkring och satte sig också och väntade.
Där satt de..... och det gällde ju att spela oberörd och försöka småprata men mest satt de och väntade. Timmarna gick. Det blev stängningsdags. Handelsmannen stängde och började städa undan för dagen.
Till slut steg länsmannen upp och sade: "Jag tror vi är ute i samma ärende" och så köpte de var sin flaska av handelsmannen och gick helt fredligt var och en åt sitt håll.
 
  • Haha
  • Gilla
Drosen och 5 till
  • Laddar…
5 50procent skrev:
Ja om man har total avsaknad av smaklökar för den kombinationen :sick:
Men men smaken är ju som baken.
Annars är kombon cola å rödtjut rätt ok ändå, ingen favorit men har man inget att spetsa colan med så funkar det :cool::strong:
Cola och rödvin är gott. Perfekt om man råkat köpa en flaska vin som inte var så gott. Bara att blanda 50/50 med cola och i med isbitar
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
5
L lordi skrev:
Cola och rödvin är gott. Perfekt om man råkat köpa en flaska vin som man inte var så gott. Bara att blanda 50/50 med cola och i med isbitar
Agree (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.