Dubbelnougaten är också mindre idag, 43g mot 50g tidigare.. Samma pris...
 
T tompaah7503 skrev:
Hur är det möjligt att det värdet ens är fel? Det måste väl ändå autogenereras från butikens varudatabas?
Har sett det faktiskt flera gånger på 2 olika Ica maxi-butiker, trodde hade tom en bild på såna prislappar som satt bredvid varandra, men de måste ha varit i förra mobilen...
 
A
T tompaah7503 skrev:
Hur är det möjligt att det värdet ens är fel? Det måste väl ändå autogenereras från butikens varudatabas?
Jag har sett detta också!
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Var lika med wasa mackan, ny bättre storlek
Samma pris men mindre
Men då fick man iof 2 bitar istället för en:D
 
Om jag sparar 50:-, då kan väl inte ordinarie kilopriset vara 139:-
 
  • Reklamblad för räkbomb till specialpris 89 kronor, angivet kilopris och besparing.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
big mike och 13 till
  • Laddar…
Var det inte Jula som sparade in 5% på mätskalan på sina skjutmått? (100mm enligt skjutmått = 95mm verkligt)
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
Kollade på jämförpriser på sköljmedel då man börjat sälja refill i påse. Jämförpriset blev högre än för flaskan som var något större.
Hur priserna är nu har jag inte koll på, men marknadsföringsmässigt har man iaf hittat på ett bra namn som folk med klimatångest kan betala lite extra för.
Refillpåse med sköljmedel märkt "eco pack" och "Comfort Concentrate blue skies".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Skratta lagom. Har för vana att försöka köpa kvalitetsprodukter, så även måttstockar. Meterstockarna köper jag från Hultafors tillverkning. Dock märkte jag att den diffade nästan 4 mm mot en stock från Jula. Jämfört med min Bosch avståndslaser var den också 4 mm för kort. Klagade till Hultafors men de sa bara att det förekommer variationer och toleranserna är inte så exakta, samt att man inte kunde jämföra med en avståndslaser då de inte var tillräckligt exakta. Nähä.
Samma här, köpte 4st hultafors där 2st låg inom +/-1mm, och 2st låg över 2mm fel, den ena under och den andra över.
För många år sedan försökte jag reklamera lasermätaren för att den gick fel, det visade sig att den enda tumstocken som var rätt råkade gå av och jag tog en annan.
 
Gimp Gimp skrev:
Samma här, köpte 4st hultafors där 2st låg inom +/-1mm, och 2st låg över 2mm fel, den ena under och den andra över.
För många år sedan försökte jag reklamera lasermätaren för att den gick fel, det visade sig att den enda tumstocken som var rätt råkade gå av och jag tog en annan.
Skojar du? Jag trodde hultafors var kvalitet men efter jag läst detta känns det som jag då lika gärna kan köpa andra märken på mina tumstockar.
Det som är riktigt läskigt är att variansen gör att felet adderas ihop när du mäter långa saker så 2mm kan bli mycket på långa mått...
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
Kan inte ens lita på Hultafors.. Här har man sagt hela livet att de inte
gör måttstocken längre. Och så går de och gör det ändå.
 
  • Haha
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
T TobFor skrev:
… Hultafors.. inte
gör måttstocken längre. ….
De gör väl som alla andra, snålar in på materialet så att måttstocken blir kortare …
 
Det är bara tidsfrågan innan de på internationella byrån för mått och vikt i Bureau märker det och gör metern kortare och kilogrammet liiite lättare för att spara på de annars dyra ju metallerna. Eller så gör de det för att anpassa metern till butikernas standarder och eliminera dessa "avvikelser" :D
Man kan passa på nu när man ska se över SI-enheterna i maj i år :)
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Blev lite chockad häromdan när Fazer låtit sina 200gr chokladkakor blir pyttiga 145g.

Det är dock kanske inte samma slags lurendrejeri, de har fått en ny formfaktor, blivit betydligt kortare, så det kanske inte är tänkt att man ska lura ögat och därmed konsumenten.
Men anledningen skulle ju ändå vara kul att veta. :)
[bild]
Det är bara bra för din figur! :)
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det går en trend med att minska förpackningarna, ta samma pris, som en dold prishöjning.

Jag är medveten om detta, och tänker på det, eller kollar jämförpris. På halvkilos kaffe har det pågått ett bra tag, och Gevalia är nu nere på 425gr på halvkilos kaffe, imorse när jag tog fram ett par olika paket så insåg jag hur löjligt det dessutom ser ut, jämfört med Arvid Nordquist som fortfarande håller på att ett halvkilo ska vara 500g.

Vilka fler kapar bort lite av innehållet?
Marabou har kommit ner till 180g på "200 g chokladkakor", 300g chipspåsar har börjat vara 275g och 250g
Kronkyckling och någon fler har 900g i en påse som de antagligen hoppas kunden ska uppfatta som enkilos.

När kommer mjölkförpackningar drabbas?
Stannar det med 260g kaffe i halvkilos kaffepaket och 625ml mjölk i enliterstetror?
[bild]
Varför använder du inte jämförelse priset, där krona per e.g. kilo ses?
 
J Johan456 skrev:
Det är bara bra för din figur! :)
Du menar att VI också ska få mindre förpackning?
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.