Tjusigt!

Har du kopplat själv? Skymtar en REMS-press på golvet.

Är jag ute och cyklar om jag antyder att du har dålig skiktning?
 
Jo jag kopplar själv har ett förflutet som rörkrökare så de går rätt bra även om jag är rostig och de tar alldeles för lång tid.
REMS minipress och novipro för de grövre dimensionerna. Verktyg är ett måste om de ska bli bra.

Gjorde en omkoppling av all värme och allt vatten under helgen vart lite knappt om tid så fick köra med spännband osv istället för riktiga upphängningar men de går ju att komplettera i efterhand. Dock inte hunnit göra några fler insatser sedan helgen mer än proveldning då.

Skitningen vart betydligt sämre när jag ökade flödet å andra sidan klarar jag att ladda mer. Har en bivalent shunt mot radkretsen så skitningen vida tömning kanske blir okej ändå?
 
Frikostigt med kulventiler är bra (y)
Köpt panna och tankar på Ahlsell?
 
Kulventiler är dyrt den dagen man installerar men de blir billiga i längden så fort något behöver göras så är de guld värda.

Hade faktiskt turen att komma över transportskadat gods som jag fick köpa till en väldigt bra peng. Är endast lite plåt och estetiska skador exempelvis ena acktanken är lite bucklig upp till.

Denna typ av utrustning ska man nog inte köpa på Ahlsell de har inte kompetensen vad jag vet ialf.

Fick upp hela tankpaketet till 87 och hadde då 89 i panntemperarur, en grad under brytbärde på pannan så de får jag vara nöjd med.

Någon som vet om det finns typ en utökad behörighetsnivå i styren så man kan optimera lite värden och så?
 
Anledningen till att det inte finns så mycket info om X50 gissar jag på att det inte finns så många sålda. De är förhållandevis dyra mot vad man får i min mening. "Less bang for the buck".
Kul att du har gjort en bra deal! :D(y)

Ahlsell har nog tillräcklig kompetens för att vara grossister. Anledningen till att jag undrade är att du har en spännrem från IRONSIDE.

Prova ring till supporten på VB och säg att du vill ladda mer än 90°C. Har du slutet system med säkerhetsfunktioner borde det inte vara något bekymmer?
 
Jo jag misstänkte att de flesta troligtvis väljer en annan panna pga priset alternativt någon europeisk premium panna om man ändå ska hosta den typen av pengar.
Var själv inne på en baxi innan denna möjligheten dök upp.

Vad jag läst i forum så verkar VB supporten vara lite vrånga mot oss som vill veta lite mer än bara plug and play.

Men jag kan ju inte ha köpt enda exemplaret så finns säkert kunskap...
 
  • Gilla
Nils-Orvar
  • Laddar…
Funkar det inte att öka tempen via servicemeny så finns det ju sätt att lura givaren. Jag har gjort så på min eftermonterade pannstyrning, dock visar den ju några grader fel då, men det kan man ju leva med.
Det kan det finnas mekaniska skydd som komplement ifall elektroniken ballar ur. Har du inget elschema i manualen?
Kan köra upp emot 95grader då jag har öppet system.
 
Ja, just det, det var du som gjorde det! Är några år sedan nu.
Jag tänkte faktiskt också att den möjligheten finns. Kanske inget förstahandsval. Gör man det med ett NTC-motstånd då?
 
G GordonE skrev:
Funkar det inte att öka tempen via servicemeny så finns det ju sätt att lura givaren. Jag har gjort så på min eftermonterade pannstyrning, dock visar den ju några grader fel då, men det kan man ju leva med.
Det kan det finnas mekaniska skydd som komplement ifall elektroniken ballar ur. Har du inget elschema i manualen?
Kan köra upp emot 95grader då jag har öppet system.
Hej,
Jag hade väl tänkt att i första läget försöka och se om de var ändringsbart eller inte, börjar inse att jag blir lite låst utifrån vad VB vill att jag ska kunna göra och inte.
Jag vill väldigt gärna kunna trycka upp tankarna i 90grader då jag har tid att elda för att spara eldning framledes har tämligen stor ackumulatorvolym mot vad huset / pannan kräver så tanken är att ha en liten buffert då tiden tryter.

Dessutom verkar det vara väldigt känsligt med vedinlägg för om pannan bryter på hög panntemperatur så blir det någon typ av felsäkert läge och jag får stor utfällning av kära i vedmagasinet, även om tanken är att ladda till ca 90 så gör de ju inget om kan gå upp 94 om vedinlägget blir för stort.

Elanslutningsschema för uppvärmningssystem med märkning av säkerhetsfunktioner och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så som jag tolkar elschemat så har jag säkerhetsfunktioner i 3 steg.
1. Hög panntemperatur +90 (fläkten stoppar återstartar vid 88) styrs via panntemperaturgivare
2. STB maxtemperaturbegränsare +95 (manuell återställning)
3. SYR-Ventil +98

Jag har inte lyckats hitta någon information om själva reglercentralen över huvudtaget gällande fabrikat / typ av givare / ohm värdet etc.

Har ni något förslag hur jag möjligen kan manipulera panntemperaturgivaren ?
 
På min panna monterade jag en vridpotensiometer parallelt mellan de två sladdarna in i styrningen. Vet man vilket värde givaren har så kan man lätt räkna ut vilket motstånd som behövs. Jag satte dit en potentiometer och har inte bytt till fast motstånd ännu. Jag tror att den var på 100kohm.

Min givare var av ntc typ.
 
G GordonE skrev:
På min panna monterade jag en vridpotensiometer parallelt mellan de två sladdarna in i styrningen. Vet man vilket värde givaren har så kan man lätt räkna ut vilket motstånd som behövs. Jag satte dit en potentiometer och har inte bytt till fast motstånd ännu. Jag tror att den var på 100kohm.

Min givare var av ntc typ.
De var precis vad jag var ute efter, vet jag bara vilken givartyp så bör lösningen vara ganska lätt.
Jag behöver ju i mitt fall då få reglercentralen att tro att tempen är ca 3 grader lägre vad den egentligen är.

Iom att jag har STB som löser på 95 är jag ju lite styrd av den temperaturen.
 
Ska ge mig på att skruva isär och se om jag kan hitta någon typ av märkning vilken givartyp reglercentralen använder.
Med förhoppningen om att jag kanske hittar någon info om vilken tillverkare de är på reglercentralen, möjligen så att de kanske går att gräva fram lite information hur man tar sig in i den på utökad nivå.

Jag tackar för motståndstabellerna de behöver jag ha när jag vet vilken givartyp som används.
 
H
Enklasr för att veta om det är PTC eller NTC är att mäta ohmen vid några olika temperaturer, NTC minskar värdet med högre temp och PTC ökar värdet vid högre temp , sen jämföra med tabell mot temp
 
Har TS provat ringa VB?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.