Langbein
Don Tom skrev:
Vet inte om jag förstår Dig här. Är Ni spekulanter på ett hus för 3,5?

Överlag verkar väl inte priserna, utan att ha sett objekten, särskilt dyra för att vara Stockholm?
3,5 är ett bra marknadspris, så det blir knepigt när tomten intill bara kostar en miljon mindre, vad man ska kunna bygga där för en miljon och få samma värde...
 
Langbein
kire skrev:
Oj, menar du att det är ett nybyggt hus som värderas/sålts för 3,5 inkl. tomt. Om det däremot är ett äldre hus så är jämförelsen irrelevant.

Tips för värdeskapande husbyggande:

bra läge + hyfsat lättbyggd tomt + unikt hus anpassat till tomten, dvs. arkitektritat
Ett gammalt stort fint hus kostar 3,5, tomten intill 2,5. Här betingar gamla välvårdade hus nästan lika höga priser som nyare. Tomten är nästan platt, unika hus ska vara kvalitet men inte för ovanliga. Som värdehöjare tänkte vi bygga in en pool i bostadsplanet.
 
Det handlar inte om usla hemsidor i denna tråd direkt....kanske skall byta rubrik?!

Jag tycker hemsidorna är inspirationskällor. Alla hus är unika liksom kalkylerna. Hitta det hus du vill ha och ha en seriös diskussion och upprätta produktionskalkyl med en säljare så får du reda på mer!
 
Annaman skrev:
Det är inte frågan om Layout, utan vilka fakta man vill se, ex. på Roxi stenhus står inte husens storlek i m2, fåtalet sidor har några priser. Det beror på en massa halvdant folk som gör websidor.

Älvsbyhus har prisvärda förstahus, jag har mitt tredje och börjar bli petig, ex. bör man inte ha ingång till sovrum från kök eller vardagsrum, jämför på nätet vilka ritningar som verkar klokast. Jag har nekat Älvsby förr, då var de snikna och la plast istället för undertak under teglet, nu har de bättrat sig. De har säkert bra hus för somliga, kanske även för mig om jag får ändra om lite.
Fönster i mitten är praktiskt och det får man ändra gratis själv hos de jag frågat.
Topic:
Jag menar inte layout. Om man vill ha arkitektritat vill man kanske se inspiration, om man vill ha totalentreprenad, så vill man kanske se planlösningar och kvadratmeter. Att dom inte har priser ute beror vel inte på halvdant folk, utan hustillverkarens policy ??? Varför det är så har blivit diskuterat i flera andra tråder. Den ultimate hemsidan har kanske varje hus i 3D-animation, alla priser och alla tillval och ett program där du själv kan manipulera m husmodellen? ::)
 
Från början skulle ni bygga 400kvm i tre plan.....

Nu 150 kvm med garage, snacka om bantning för eran del, varför detta  :surprised:  :surprised:
 
Langbein
Calle Anka skrev:
Det handlar inte om usla hemsidor i denna tråd direkt....kanske skall byta rubrik?!

Jag tycker hemsidorna är inspirationskällor. Alla hus är unika liksom kalkylerna. Hitta det hus du vill ha och ha en seriös diskussion och upprätta produktionskalkyl med en säljare så får du reda på mer!
Som affärsman får jag rysningar, jämför bara, Älvsbyhus och Smålandsvillan är bäst än så länge, jag har inte kollat alla.
 
Langbein
sofia_k skrev:
Från början skulle ni bygga 400kvm i tre plan.....

Nu 150 kvm med garage, snacka om bantning för eran del, varför detta  :surprised:  :surprised:
Nej det var 400 totalt, nu ska det bli 340 utan källare, vi vill inte bygga för 6, som är värt 4 sedan.
 
Langbein
hanneli skrev:
Topic:
Jag menar inte layout. Om man vill ha arkitektritat vill man kanske se inspiration, om man vill ha totalentreprenad, så vill man kanske se planlösningar och kvadratmeter. Att dom inte har priser ute beror vel inte på halvdant folk, utan hustillverkarens policy  ??? Varför det är så har blivit diskuterat i flera andra tråder. Den ultimate hemsidan har kanske varje hus i 3D-animation, alla priser och alla tillval och ett program där du själv kan manipulera m husmodellen?  ::)
Priser kan man förstå, de ändras oftare än resten, men finns på en del ändå som Småland och Älvsby och ett på Roxy, det finns nog fler
 
No offense Annaman men om du skall bygga så pass så känns Smålandsvillan och Älvsbyhus som fel företag.

Smålandsvillan är ett enkelt huskoncept och kan inte jämföras med andra tillverkare som Willa Nordic, Trivselhus etc.....

Du måste nog börja i änden vad är viktigast....billigt och stort eller litet, dyrt och kvalitet.

Låter mest som du är ute efter den absolut billigaste lösningen oavsett storlek?

Sen är det enklare att ha hemsidor med enkla och färdiga huskoncept. Slutprodukten är mindre komplex men min uppfattning blir att dessa tillverkare ändå inte i slutändan är intressanta för dig.
 
Langbein
Calle Anka skrev:
No offense Annaman men om du skall bygga så pass så känns Smålandsvillan och Älvsbyhus som fel företag.

Smålandsvillan är ett enkelt huskoncept och kan inte jämföras med andra tillverkare som Willa Nordic, Trivselhus etc.....

Du måste nog börja i änden vad är viktigast....billigt och stort eller litet, dyrt och kvalitet.

Låter mest som du är ute efter den absolut billigaste lösningen oavsett storlek?

Sen är det enklare att ha hemsidor med enkla och färdiga huskoncept. Slutprodukten är mindre komplex men min uppfattning blir att dessa tillverkare ändå inte i slutändan är intressanta för dig.
De andra har inga priser och jag har lite tidsnöd för att tigga prislistor överallt, jag har några nu. När säljaren vill ha 2,5 för tomten och inget hus här bör kosta mer än 5 om man vill sälja, ska vi först se på det absolut billigaste inom ramen för de ytor vi vill ha, sedan det extra som kan behövas för att få upp värdet.

Plan nu som verkar stå sig är 150 nere + 40 garage på sidan, med hel övervåning eller halv, så är vi uppe i nästan 340 igen. Vi vill ha mer funktion än lyx, en innepool ska bli det extra.

En lokal byggare vill inte ens räkna, nu får man jaga vidare.
 
Dom lite rimligare husen hos LB och Myresjöhus skulle du kunne få för 2,5 inkl mycket extra iaf. Dom har ju bra standard i botten. Innepoolen ej medräknat, det låter _dyrt_. Övriga leverantörer har jag inte koll på. Finns ju en del trådar här på hustillverkare samt prefab trähus med prisuppgifter på en del husmodeller.

Men det låter lite för mig som du börjar i fel ände. Visst går det att bygga et "luxuriöst hus" för 2,5. Första beslutet måste ju vara om ni ska bygga nytt el köpa begagnat - och om jag har förstådd dina många trådar senaste dagarna rätt så är det valet ni håller på med? Om ni besluter er för att bygga, så kan ni sedan börja leta rätt hus i den prisklassen. Kataloghus i mellan-mellanpluss klassen burde ju absolut vara möjligt till den summan med lite ekstra räksallad här och var. Det går inte att se hela bilden om man har för brottom. Vi fick hem kataloger från i princip alla som hade katalog samt planlösningar ute på nätet och tittade och letade i flera veckor innan vi hadde några hus kvar som vi bad om uppgifter på. Då har man ochså et mycket bättre grundlag för att jamnföra. Dom frågor du ställer här i olika tråder dom senaste dagarna värkar vara alldeles för "paniska" för att du får några bra svar?

mvh hanneli
 
Ett annat sätt kan ju vara att flytta till Skövde eller något....där får du stans finaste hus för samma pengar ;)
 
Langbein
villawarm är rätt bra
 
Langbein
hanneli skrev:
Dom lite rimligare husen hos LB och Myresjöhus skulle du kunne få för 2,5 inkl mycket extra iaf. Dom har ju bra standard i botten. Innepoolen ej medräknat, det låter _dyrt_. Övriga leverantörer har jag inte koll på. Finns ju en del trådar här på hustillverkare samt prefab trähus med prisuppgifter på en del husmodeller.

Men det låter lite för mig som du börjar i fel ände. Visst går det att bygga et "luxuriöst hus" för 2,5. Första beslutet måste ju vara om ni ska bygga nytt el köpa begagnat - och om jag har förstådd dina många trådar senaste dagarna rätt så är det valet ni håller på med? Om ni besluter er för att bygga, så kan ni sedan börja leta rätt hus i den prisklassen. Kataloghus i mellan-mellanpluss klassen burde ju absolut vara möjligt till den summan med lite ekstra räksallad här och var. Det går inte att se hela bilden om man har för brottom. Vi fick hem kataloger från i princip alla som hade katalog samt planlösningar ute på nätet och tittade och letade i flera veckor innan vi hadde några hus kvar som vi bad om uppgifter på. Då har man ochså et mycket bättre grundlag för att jamnföra. Dom frågor du ställer här i olika tråder dom senaste dagarna värkar vara alldeles för "paniska" för att du får några bra svar?

mvh hanneli
Ja det var panik pga pågående hus-anbudstävling, som vi förlorade då vi råkade reta upp säljarens psyksjuka fru, fast vi bjöd mest. Nu har vi tomten kvar som det är lite lugnare med men måste bjudas på snart. Denna sajt är klart bra i djungeln av de som vill sälja hus, många bra svar osv :p ;)
 
Langbein
Calle Anka skrev:
Ett annat sätt kan ju vara att flytta till Skövde eller något....där får du stans finaste hus för samma pengar  ;)
När mamma inte lever drar vi kanske men hellre till värmen, nu behöver frun bo nära en viss högskola ett tag till också. I mogen ålder vill man också bo nära hyfsat stort sjukhus, vid akuta behov som lär komma förr eller senare.
Nära Sthlm löper man inte heller risken att barnet rymmer till Sthlm :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.