Får inte ha bostadsinrett loft men vill endå kunna bygga lite om det skulle komma på tanken =)
Lika bra bygga ordentligt på en gång så man inte ångrar sig senare. Hur varmt garaget ska vara vet jag inte men vill kunna ha möjligheten att öka värmen lite om man håller på med stor jobb på bil eller så
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Man bör nog kolla upp vad som ställs för krav på bygget. Vet inte alls vad det hamnar under när det är garage med boyta ovanför.

Jag bor i Västerbotten och mitt garage har motsvarande ~200 frigg i plattan, 145 i vägg och 290 i taket och även fast porten är under all kritik så är det inte så dyrt att hålla ca 10 grader med direktverkande el. Vill du ha golvvärme så bör du ha 300 i plattan, själv bryr jag mig inte om golvkallt i garaget har ändå skor på mig.

Lutar åt 145 i väggarna då, tack för svaret
 
Rickard.
Nu som norrlänning trivs jag i kyla så jag tycker 10 är precis lagom arbetstemperatur. Brukar dra upp om jag vet jag ska måla något och då får man svettas lite, otrevligt.. :)
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Blir lite ändringar i bygget. Eftersom man inte får bygga 2 våningar på uthus och vind och loft blir ganska trångt, så blir det på en våning med A takstol. Då kommer takhöjden bli lite högre.

Någon här som byggt med A takstol och vet vilken vinkel man bör ha för bra takhöjd men samtidigt snyggt på utsidan? Lutar åt 27-32 grader.

Hur har ni gjort ang bygglov med talstolar? Måste antagligen lämna in konstruktions ritning. Ska man behöva köpa prefab takstolar redan nu? Eller får man den av Takstolsfabriken innan man köpt?
 
Inte värt att bygga egna takstolar så kontakta takstolsleverantören och fråga.

Tänk på hur definitionen om 2 våningar är. Man kan bygga med lite förhöjt väggliv innan det klassas som våning. Från där ytterväggens genomskärning möter yttertaket ska det vara max 70cm till golv på vinden innan det räknas som våning.

38 grader är väl lämpligt om du ska ha rum där uppe.
 
Hej, såg att du nämnde byggnadshöjd 3m. Är det en maxhöjd för detaljplanen? Jag hade det som max för mitt garage och det jag fick tänka på för att uppfylla 3m är ju höjden från marken där det färdiga takets plan möter väggens plan. Eftersom taket bygger ett par decimeter från hammarbandet på väggen fick jag alltså nöja mig med en vägghöjd på 2,6m, och jag går då troligen strax över max byggnadshöjd till trots. Ser ut som att du ritat 3m höga väggar? Eller är det bara jag som såg fel?

https://www.umea.se/images/18.4edc9634150df5265da7e46/1447340854980/byggnadshöjd.jpg

MVH N
 
J Krullert skrev:
Hej, såg att du nämnde byggnadshöjd 3m. Är det en maxhöjd för detaljplanen? Jag hade det som max för mitt garage och det jag fick tänka på för att uppfylla 3m är ju höjden från marken där det färdiga takets plan möter väggens plan. Eftersom taket bygger ett par decimeter från hammarbandet på väggen fick jag alltså nöja mig med en vägghöjd på 2,6m, och jag går då troligen strax över max byggnadshöjd till trots. Ser ut som att du ritat 3m höga väggar? Eller är det bara jag som såg fel?

[länk]

MVH N

Jo exakt, en tabbe gjord av mig. Ska rita om lite så fort jag kommit över ritningar på takstolar
 
Uppdatering på nya ritningar.
 
  • Ritning av en takstol med måttangivelser för bredd, höjd och vinklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en liten byggnad med sadeltak och dubbla garageportar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning av en dubbelgarageplan med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Tycker det ser bra ut. Fast jag tycker det är trevligare med en stor port än två små
 
Det är för dåligt med utrymme på bredden. Vänster bildörr på vänster bil går inte att öppna vettigt.
 
G Guson skrev:
Det är för dåligt med utrymme på bredden. Vänster bildörr på vänster bil går inte att öppna vettigt.
Tror bilarna är lite stora för att vara skalenligt? Två bilar borde väl ha mer luft runt sig med 6,5m bredd? Mellan dörrarna är väl inte en bil mer än typ 1,8m? Blir typ en meter luft mellan vägg och bil samt mellan bilar iallafall.

Finns det nån speciell anledning till portvalet? Jag skulle nog också tro att man är glad för en bred port jämfört med två smalare. Såvida man smidigt kan navigera in på plats.

Är meningen med saxtakstolarna att kunna ha typ en tvåpelarlyft i mitten av garaget?
 
Redigerat:
  • Gilla
perror
  • Laddar…
Jag skrev ut bilden och mätte lite med måtten 7000 och 8500 som referens. Bilarna är ca 2 m breda och 5 m långa vilket är ca 2 dm bredare än "vanligt". Det är 65 cm mellan bil och vägg vilket ökar till 75 cm med en smalare bil. Mellan bilarna är det 120 cm vilket blir 140 cm med smalare bilar. Om man har lite smalare bilar kan man parkera lite mot högerväggen och vinna frigång till vänster, åtminstone så länge man inte vill köra längre fram än dörröppningen på långsidan.
 
  • Gilla
Danniboyx10
  • Laddar…
G Guson skrev:
Jag skrev ut bilden och mätte lite med måtten 7000 och 8500 som referens. Bilarna är ca 2 m breda och 5 m långa vilket är ca 2 dm bredare än "vanligt". Det är 65 cm mellan bil och vägg vilket ökar till 75 cm med en smalare bil. Mellan bilarna är det 120 cm vilket blir 140 cm med smalare bilar. Om man har lite smalare bilar kan man parkera lite mot högerväggen och vinna frigång till vänster, åtminstone så länge man inte vill köra längre fram än dörröppningen på långsidan.
Sålänge man inte behöver öppna båda dörrarna mot mitten samtidigt kan man ju dela den totala marginalen på 3 istället för 4, man kan även parkera båda bilarna lite mer till höger för att premiera öppning för förardörren.
 
Tanken med 2 portar är att slippa släppa ut all värme då man öppnar.

Japp bilarna är ritade som 2m breda (cheva silverado)

Tanken är att ev sänka ner saxlyft vid ena porten och ev om man skulle vilja i framtiden ha en pelarlyft i andra porten om detta är möjligt. Höjden i innertak är dels för att få det luftigt och kännas lite större och ev för pelarlyft.

Tänker att möjligheterna ska finnas om man vill. Är inte säkert jag ”utnyttjar” takhöjden på en gång. Kanske bygger lägre innertak just nu men att kunna ta bort senare ifall det skulle behövas.

Ev tänkt bygga lättare litet loft ovanför arbetsbänk för att lägga upp sommarsaker + däck
 
Är inte helt säker ang portvalet. Tänker mest om det är jobbigt att öppna en stor bred port än en mindre om man parkerar bilen i garaget var dag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.