F
A Avemo skrev:
Den optimala prepperbilen borde gå att köra på ved.
[bild]

[bild]

Absolut, var lite försiktig med varmeldning i garage bara.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag har fått uppfattningen att de flesta som förbereder sig för sämre tider har suttit alldeles för mycket inne i soffan och glott på hjärndöda amerikanska filmer i dumburken. Sedan har de förberett sig för den sortens händelser utan att fatta att filmerna är ett hopkok av av effektsökeri och fantasi.

I verkligheten utanför dumburken innebär en kris sannolikt endera av fyra scenarier:

-Störningar i utrikeshandeln och världsekonomin eventuellt innefattande krig ute i världen. Innebär att det blir svårt att importera mat och bränsle eftersom båda är strategiskt viktiga förnödenheter som alla vill åt och där vi inte har en chans i konkurrensen mot stormakterna när alla försöker säkra sitt behov.
Det innebär på kort sikt att vi behöver nationella beredskapslager med mat för det akuta krisläget och en folkförsörjningsmyndighet som är redo och kan införa priskontroll och ransonering snabbt och effektivt.
Det innebär på medellång sikt att vi behöver beredskapslager med bränsle och smörjoljor och gummi och tenn och koks och andra basförnödenheter och reservdelar som vi inte kan framställa i eget land och som behövs för att hålla jordbruket och den mest livsnödvändiga distributionen gående. Det innebär också att vi behöver kunna lägga om en stor del av bostäderna till vedeldning.
Det innebär på lång sikt att vi måste ha beredskap att lägga om jordbruk och distribution och industri för inhemsk produktion för den inhemska marknaden med minimala mängder kol och olja.
För individen innebär det att om man äger någon hektar odlingsbar jord eller skog och har ett litet hus som går att värma med ved då är man i mycket bättre ställning än vanliga bostadsområdesmänniskor. Är man dessutom förberedd för att starta ett husbehovsjordbruk och kanske redan har litet självförsörjning så är det ännu bättre. Den idealiska bilen är bränslesnål och lätt att hitta delar till så den fungerar så länge som möjligt. Eftersom bilen endå snabbt blir stående när folkförsörjningsmyndigheten förbjuder privatbilism är det en fördel att ha en extremt billig bil så man har kunnat använda kapitalet till att köpa jord och arrangera för självförsörjning.

-Nationell ekonomisk krasch.
Innebär att arbetslösheten ökar lavinartat och fastighetsvärdet kraschar och företagen faller som käglor. Bristen på utländsk valuta och den egna valutans sjunkande värde gör att importvaror blir antingen orimligt dyra eller omöjliga att få tag på.
Om staten tar sitt ansvar blir åtgärderna ungefär de samma som ovanstående vid kris i världen.
Om staten inte tar sitt ansvar utan låter nyliberalismen råda innebär det att bankerna får kalla fötter och kräver att lånen måste betalas. De flesta kan inte betala och då tar banken säkerheterna. På några år övergår mer än hälften av landets jord och skog och byggnader och bostäder till utländska riskkapitalister som vräker de före detta ägarna. I det längsta sitter Medelsvensson hemma och glor på TV och inbillar sig att det bara drabbar de andra medan man själv är immun. Det uppstår småningom stora mängder hemlösa arbetslösa som driver omkring i städerna och stjäl för att få mat. En del godsherrar börjar ta emot torpare och statare på ockerkontrakt medan andra gör hela kommuner till sina privata fritidstomter. Fattigdomen breder ut sig och landet blir ett u-land behärskat av några godsägarbaroner.
Som individ kan man förbereda sig genom att vara skuldfri eller åtminstone nästan skuldfri och bo på landet utom bekvämt räckhåll för de urbana rövarna. Äger man litet åker eller skog eller annan produktionskapacitet av något slag och har litet självförsörjning kan man sannolikt övervintra krisen och bli en av det lyckliga fåtalet som inte är livegna och försörjer sig av sin egen mark och som fri företagare utom godsherrarnas kontroll.
Den idealiska bilen är extremt billig så pengarna kan användas för att göra sig skuldfri.

-Rysk invasion. Inte ens den mest välrustade NRA-medlemmen i Texas kan stoppa en rysk invasion på egen hand. Till det behövs en välutrustad och välmotiverad värnpliktsarme och en stark hemmafront.
Krig är helvetet på jorden och jag tror att bästa sättet att undvika krig är att vara neutral och ha ett så starkt försvar att Putin kan räkna ut att en invasion med efterföljande ockupation och 20 års krig mot gerillan skulle bli så kostsam i ryska pengar och ryska liv att han själv skulle bli avsatt och arkebuserad av sitt eget folk.
Det enda man som enskild kan göra åt det är att trycka på politiskt för ett starkare nationellt totalförsvar och en decentraliserad el- och matförsörjning som är svår att flygbomba och svår att sätta i ubåtsblockad...... och se till att familjen har tillgång till en enkel bränslesnål icke-uppseendeväckande båt och/eller bil och några dunkar bränsle att fly med om det skiter sig och fronten börjar närma sig.

-Kärnkraftsolycka
Samhället borde skrota kärnkraften så att det inte alls händer.
Som privatperson kan man förbereda sig genom att ha vad slags bil som helst som går att fly med. Vill man få med sig egendom på flykten och kunna kringgå eller knuffa sig igenom trafikstockningar är en traktor utrustad med hytt och frontgrind och bottenpansar och en rejäl boggikärra ett lämpligt fordon. En stor fyrhjuldriven bil är säkert ännu litet bättre men det här är det enda krisscenariot där en sådan bil är relevant överhuvudtaget....... och så kostar den minst 10 gånger mer än traktorn.

Så vad är då prepperbilen...... vi måste ju utkora den!
Jag föreslår någon halvgammal Toyota Corolla. Skall den vara terränggående är Lada Niva perfekt.
Roligt inlägg :) tänk om prepers skulle läsa det, kanske hade ändrat deras strateg.

När det gäller kärnkraft, så behöver vi stabil el (om vi inte vill strömmen ska gå upp och ner). Frågan är vilken källa som är bäst.
 
B Broken arrow skrev:
Roligt inlägg :) tänk om prepers skulle läsa det, kanske hade ändrat deras strateg.

När det gäller kärnkraft, så behöver vi stabil el (om vi inte vill strömmen ska gå upp och ner). Frågan är vilken källa som är bäst.
Mer kärnkraft åt folket! Jag vill se zombies med 3-4 ögon och en extra arm!
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Den optimala prepperbilen borde gå att köra på ved.
[bild]

[bild]
Men...... Sentinel S4 går ju på stenkol.... eldrummet är för litet och eldstadsluckan för trång för att köra på ved........ fast man kunde ju börja licenstillverka dem med vedeldad panna för nordiska förhållanden.......

Här är förresten en film där de kör med en Sentinel DG8.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
En begagnad skriftskolkatekes torde alltså vara mer kostnadseffektiv en Dodge Ram...... :devilish:
En Dodge Ram är ju minst 8år gammal eftersom RAM slog sig ur 2010 ;)
 
Ja men jag är dålig på alla bilmodeller utom Opel Kadett.........
 
  • Gilla
  • Haha
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Ja men jag är dålig på alla bilmodeller utom Opel Kadett.........
Säger bara Ascona.. el Admiral
 
Mazen Mazen skrev:
Säger bara Ascona.. el Admiral
Commodore A Coupe! :heart::ok:
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
Ha, dom var ju som kaffe, rostade redan från fabrik.:D
 
  • Gilla
antett och 2 till
  • Laddar…
Men linjer hade dom! :)
 
Kompressor och blästerspruta är obligatoriska tillbehör och så måste man ju spruta någon tjock smörjolja under hela bottnen och i alla hålrum varje år och så måste ju Opeln vara Tectylbehandlad från ny...... men med den skötseln håller en gammal Opel väldigt länge.
Fuskar man med underhållet försvinner den mitt framför ögonen på en.
 
Få fossilbilar om någon är lämplig till en långsiktig preppersituation.

De är helt enkelt på tok för komplicerat uppbyggda för att klara en långsiktig kris. Räcker med att en multirem går sönder, en spridare krånglar rejält, kamremmen hoppar en kugge eller vattenpumpen går, så förvandlas bilen till ett hönshus på en sekund.

Det säkraste vore väl att ha en helt sprillans ny bil av något slag, där troligtvis ingenting kommer gå sönder på mycket länge. Men nya bilar är också tokigt komplicerade och invecklade, så går något fel är det irreparabelt med GDS-metoder.

Elbilar kan vara lösningen här, de har visserligen elektroniken gemensamt med alla andra moderna bilar, men motor och kraftöverföring är så mycket enklare. Men jag vet för lite om deras långsiktiga hållbarhet. Dessutom kan de försörjas med lokalt tillverkat bränsle (solpaneler) så de drabbas inte av en tom farmartank så som avgasbilar gör.

Ska man ändå hålla sig med en fossilbil kanske en gammal Mercedes diesel från innan 1985 vore det mest hållbara om man ser till en situation där man inte behöver pendla till jobbet utan helt enkelt ha en bil till lite av varje men inte så många mil. Motor och insprutningssystem går minst 20.000 mil utan annat underhåll än olje- och filterbyte om de är helrenoverade.
Se till att även renovera växellådan, kardan och axlar, byt fjädrar och stötdämpare. Rostskydda hela bilen med olja så ofta du hinner. Lägg några omgångar vanliga slitdelar på hyllan, så som filter, rem, bromsklossar, skivor, hardyskivor, oljor.
 
Ta en Delorean, den är rostfri och även en tidsmaskin.
 
  • Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Få fossilbilar om någon är lämplig till en långsiktig preppersituation.

De är helt enkelt på tok för komplicerat uppbyggda för att klara en långsiktig kris. Räcker med att en multirem går sönder, en spridare krånglar rejält, kamremmen hoppar en kugge eller vattenpumpen går, så förvandlas bilen till ett hönshus på en sekund.

Det säkraste vore väl att ha en helt sprillans ny bil av något slag, där troligtvis ingenting kommer gå sönder på mycket länge. Men nya bilar är också tokigt komplicerade och invecklade, så går något fel är det irreparabelt med GDS-metoder.

Elbilar kan vara lösningen här, de har visserligen elektroniken gemensamt med alla andra moderna bilar, men motor och kraftöverföring är så mycket enklare. Men jag vet för lite om deras långsiktiga hållbarhet. Dessutom kan de försörjas med lokalt tillverkat bränsle (solpaneler) så de drabbas inte av en tom farmartank så som avgasbilar gör.

Ska man ändå hålla sig med en fossilbil kanske en gammal Mercedes diesel från innan 1985 vore det mest hållbara om man ser till en situation där man inte behöver pendla till jobbet utan helt enkelt ha en bil till lite av varje men inte så många mil. Motor och insprutningssystem går minst 20.000 mil utan annat underhåll än olje- och filterbyte om de är helrenoverade.
Se till att även renovera växellådan, kardan och axlar, byt fjädrar och stötdämpare. Rostskydda hela bilen med olja så ofta du hinner. Lägg några omgångar vanliga slitdelar på hyllan, så som filter, rem, bromsklossar, skivor, hardyskivor, oljor.
Jag tror inte heller på elbilar som lösning. Inte i den formen som de finns i dag.
Om man tittar på moderna bilar så är det elektroniken som går sönder och elektroniken som inte går att reparera med hyfsat enkla medel.
 
Elbil med vedeldad ångmaskin som generator?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.