Förstår inte att biltillverkarna kommer undan med att sätta dieselvärmare som tillsatsvärme, men detta hör väl inte till bilen..ryker och bolmar och stinker rejält, oja, totalt orenat

-40 i Norrland är inte såå farligt, vi har varit i fjällen utan motorvärmare, var -42, en gammal 740 startade ändå, men som norrlänning fryser man i Fjollan i -5, men vägrar stänga jackan ändå!

Batterierna håller bättre än de först trodde i elbilarna, men hursom, Så är denna kostnad den dyra när bilarna börjar bli till åren, kul att räkna ut milkostnaden då, när fossilbilen är slutkörd respektive elbilen, servicekostnader mm.

Känns som elbilen är skottsäker, billiga servicekostnader, billig att köra, ingen växellåda, kamremmar eller oljebyten, en elmotor samt ett batteri..
 
  • Gilla
jannebmw och 1 till
  • Laddar…
R
H Husqvarna220Ac skrev:
Förstår inte att biltillverkarna kommer undan med att sätta dieselvärmare som tillsatsvärme, men detta hör väl inte till bilen..ryker och bolmar och stinker rejält, oja, totalt orenat

-40 i Norrland är inte såå farligt, vi har varit i fjällen utan motorvärmare, var -42, en gammal 740 startade ändå, men som norrlänning fryser man i Fjollan i -5, men vägrar stänga jackan ändå!

Batterierna håller bättre än de först trodde i elbilarna, men hursom, Så är denna kostnad den dyra när bilarna börjar bli till åren, kul att räkna ut milkostnaden då, när fossilbilen är slutkörd respektive elbilen, servicekostnader mm.

Känns som elbilen är skottsäker, billiga servicekostnader, billig att köra, ingen växellåda, kamremmar eller oljebyten, en elmotor samt ett batteri..
De kommer säkert på ett sätt att göra elbilen snordyr ;) De slänger väl dit en massa onödiga ECU:er som man inte har frågat efter.
 
Jag har då aldrig sett en underhållsfri elmotor.
Asynkronmotorer har ju inga mekaniska delar som slits men lagren brukar behöva bytas regelbundet. Det kan också hända ibland att motorn överbelastas och måste lindas om med ny koppartråd.

Om det finns någon typ av kollektor så måste borstarna bytas regelbundet. Efter en tid blir kollektorn sliten och måste svarvas. När kollektorn blir sliten nästa gång måste man byta den och för att det skall gå måste man linda om alla lindningar på ankaret (rotorn). Ibland kan statorn brinna men den är lättare att linda om. Och så lagren förståss.

Man kan komma under en del lagerbyten om lagren har ett bra smörjsystem....... men man måste kunna pumpa in nytt vaselin och få ut det gamla utan att det kryper inåt motorn.

Jag undrar också vad det kommer att kosta att byta batteripaket då bilen är 20 eller 30 år gammal.
 
Elmotorer i industrin har längre livslängd än vad som krävs i en elbil.

Batterier är ett bekymmer. En Twizy har batterier som kostar 30000kr och som ger en räckvidd på i bästa fall 12 mil, i praktiken runt 8 mil. Detta i en bil som väger 350kg ungefär.

Batterierna till min Outlander lär kosta något liknande (enligt rykten, har inte hittat någon prislapp på dem), de ger 4 mil på sommaren, 3 mil på vintern. Vad kostar då batterierna till en Tesla som går 10ggr så långt?
 
När det gäller livslängd så verkar efter lite googling snittåldern vara ca 10år, medans livslängden är strax över 17år.

Frågan är om elbilarna kommer leva så länge att ett batteribyte blir aktuellt.

Jag kikar på ny bil, och jag hade gärna köpt en elbil om det hade funnits en elkombi med vettigt utrymme (kompaktsuvarna är för små för mig och frun, vi får inte plats med barnstol bakom oss i dessa)
Just nu går funderingarna till Passat GTE som förhoppningsvis räcker till att ta oss till jobbet på el.
 
Elmotorer är driftsäkra, helst när man slipper kolen..och en ny elmotor kan inte vara såå dyr..
 
13th Marine 13th Marine skrev:
När det gäller livslängd så verkar efter lite googling snittåldern vara ca 10år, medans livslängden är strax över 17år.

Frågan är om elbilarna kommer leva så länge att ett batteribyte blir aktuellt.

Jag kikar på ny bil, och jag hade gärna köpt en elbil om det hade funnits en elkombi med vettigt utrymme (kompaktsuvarna är för små för mig och frun, vi får inte plats med barnstol bakom oss i dessa)
Just nu går funderingarna till Passat GTE som förhoppningsvis räcker till att ta oss till jobbet på el.
Synd att det inte är lite större batteri i dessa, och skulle önska en supersnål liten diesel och plug-in, Volvo var lite rätt ute ett tag, men valde fel motor, de tog den största törstigaste motorn de hittade!
 
Skall man ha en större bil till vettigt pris så finns det väl bara tre hybrider att välja på:
- Kia Optima
- VW Passat
- Mitsubishi Outlander

I mitt fall blev det den sistnämnda. Är nöjd med köpet, även om det är på håret att jag tar mig till jobbet nu på vintern utan att frysa fötterna av mig (rattvärmen hjälper ju händerna).
 
För egen del så faller Kian bort, den verkar gilla att dra igång bensinmotorn lite väl mycket.
Outlandern har jag inte kikat på, det bär mig emot att köpa en SUV ;) Men jag ska ta en titt.

Har 32km till jobbet, kommer parkera i garage hemma, laddar hemma och på jobbet (okej, frugan kör varannan dag och kan inte ladda på jobbet så då blir det fossilmotor på vägen hem).
Dessutom blir det sällan mer än någon enstaka minusgrad här nere.
 
R RapidSledge skrev:
Det är ett Norr om polcirkeln problem.
Södra o mellersta Sverige skulle inte klara -40 grader. Inte en käft som skulle sätta näsan utanför ytterdörren.

De får väl göra elbilar med kolfiberchassie och divinycell för att få bra isolering mot kyla.
Kolfiberchassi finns ju redan i BMW i3 - men kanske mer då av viktskäl förstås:

https://www.nyteknik.se/fordon/bmw-tar-taten-med-kolfiber-i-karosserna-6344936

Du får tipsa BMW att använda det för att få verkligen isolerat också mot kylan....

Mindre skämtsamt så var jag nära o köpa en i3 begagnad, de första sjönk ju rejält i pris efter något år, och skulle räcka för min pendling. Men fick och får nog tyvärr prioritera inköp för husrenovering först.

Även hört om ombyggnader av vaniljPriusar till Prius som går att ladda hemma, utan att Bilprovningen säger nej, men har inte hunnit kolla upp det spåret än.

(Kör 9-3 i biogasutförande just nu, men provkört en 9-3 med elmotor, batteri och momentomvandlare, och efter den körningen är man fast, man bara vill skaffa sig elbil längre fram)
 
Förstår inte varför vissa gör elbilsbatterierna till något problem. Det finns hur stort sug som helst efter dem på begagnatmarknaden.

Begagnade elbilsbatterier, 10-20 år gamla kommer ha ett stort värde som stationära batterier till lagring av egenproducerad solel. När dessa börjar komma ut i stor skala om 10-15 år så kan vi få stora effekter på elmarknaden. Kan man lagra billig sol- och vindel och förbruka när nätelen är dyr, då kommer behovet av toppkapacitet att minska drastiskt. Elnäten blir mer decentraliserade och småskaliga till sin natur.
 
  • Gilla
trähandtag
  • Laddar…
R
S sinclairhacker skrev:
Kolfiberchassi finns ju redan i BMW i3 - men kanske mer då av viktskäl förstås:

[länk]

Du får tipsa BMW att använda det för att få verkligen isolerat också mot kylan....

Mindre skämtsamt så var jag nära o köpa en i3 begagnad, de första sjönk ju rejält i pris efter något år, och skulle räcka för min pendling. Men fick och får nog tyvärr prioritera inköp för husrenovering först.

Även hört om ombyggnader av vaniljPriusar till Prius som går att ladda hemma, utan att Bilprovningen säger nej, men har inte hunnit kolla upp det spåret än.

(Kör 9-3 i biogasutförande just nu, men provkört en 9-3 med elmotor, batteri och momentomvandlare, och efter den körningen är man fast, man bara vill skaffa sig elbil längre fram)
Faktum är att divinycell som finns i många olika densiteter isolerar bra mot kyla iallafall i segelbåtar.
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag har då aldrig sett en underhållsfri elmotor.
Asynkronmotorer har ju inga mekaniska delar som slits men lagren brukar behöva bytas regelbundet.
Menar du att lager i elmotorer skulle hålla sämre än lager i förbränningsmotorer?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
För egen del så faller Kian bort, den verkar gilla att dra igång bensinmotorn lite väl mycket.
Outlandern har jag inte kikat på, det bär mig emot att köpa en SUV ;) Men jag ska ta en titt.

Har 32km till jobbet, kommer parkera i garage hemma, laddar hemma och på jobbet (okej, frugan kör varannan dag och kan inte ladda på jobbet så då blir det fossilmotor på vägen hem).
Dessutom blir det sällan mer än någon enstaka minusgrad här nere.
Jag kommer 30km ganska exakt när det är -5 grader och jag har igång värme i alla rutor, stolar och på ratten. Kör dessutom värme (utan AC) en kortare stund på slutet. Men då åker jag färja i 10-15 minuter också vilket gör att bilen kyls av då man inte kör. Kör jag i ett svep så har jag inga bekymmer med värmen under de 30km elen räcker.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
För egen del så faller Kian bort, den verkar gilla att dra igång bensinmotorn lite väl mycket.
Outlandern har jag inte kikat på, det bär mig emot att köpa en SUV ;) Men jag ska ta en titt.

Har 32km till jobbet, kommer parkera i garage hemma, laddar hemma och på jobbet (okej, frugan kör varannan dag och kan inte ladda på jobbet så då blir det fossilmotor på vägen hem).
Dessutom blir det sällan mer än någon enstaka minusgrad här nere.
Kollat på en begagnad V60 hybrid? Klarar drygt 40km på el
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.