harry73
Men en stor del av minskningen räckvidd är pga kupévärme. Har man ilen på laddning, kan det inte vara svårt att se till att bilen värms upp innan avfärd utan att belasta batteriet.
 
harry73 harry73 skrev:
Men en stor del av minskningen räckvidd är pga kupévärme. Har man ilen på laddning, kan det inte vara svårt att se till att bilen värms upp innan avfärd utan att belasta batteriet.
Redan efter en mil börjar det bli kallt. Men det hänger på hur bra isolerad bilen är. Efter två mil så måste man slå på värmen. Om bilen inte är ordentligt varm (exempelvis från varmgarage) så behövs detta tidigare vid -5 grader. 10-30 minuters förvärmning som jag har i min bil räcker inte jättelångt.
 
Är det inte enklare att utgå från var elbil fungerar alldeles utmärkt och var det finns begränsningar då blir det bättre jämförelser utifrån tråden "För tidigt att köpa elbil..."
Ger bättre vägledning för den som funderar.
Och framför allt även vilket pris bilen får, t.ex. tidigare exempel med dragkrok som idag finns men knappast realistisk om man inte anser "får kosta vad det vill".
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
dagens Ny Teknik om elbilar och kyla:
[länk]
Det där var redan vid -6. Varmt och behagligt vinterväder. Undrar hur de beter sig vid -40. Då behöver bilen också fungera.
 
Jag startade med en kall elbil, -16, värmen kommer betydligt fortare än en dieselbil..ja givetvis på kostnad av räckvidden..men betydligt effektivare än en diesel..kylan är inget problem, värre med dragkroken, men annars funkar elbilen perfekt..
 
pacman42 pacman42 skrev:
Finns två motorvarianter av Twizy:
- Twizy 45 - mopedbil med en maxhastighet på 45km/h (elektroniskt strypt som jag förstått det)
- Twizy 80 - fyrhjulig motorcykel/ATV/??? (får framföras med bilkörkort), med en maxhastighet på 84km/h. Den är befriad från trängselskatt i alla fall. Man får dock vara försiktig när man parkerar då den inte får stå på parkeringar där bara bilar får parkera.

Numera säljs de bara med batterier i Sverige. Pris från 99kkr för Twizy 45, men ingen vill väl ha den utan dörrar och de kostar 5,5kkr extra.

Med fönster så får man lägga på drygt 5kkr till. Här rekommenderas dock inte Renaults egna, det finns bättre fönster från Sydamerika, Italien och Korea (jag tycker de sistnämnda verkar bäst).
Aha, trodde inte de såldes som EU-moped..dörrar är nog att föredra, men känns som denna är svår åretrunt i Swe, eller om man är bekväm med värme..
 
A AndersS skrev:
Icke ;) bara att starta bränslevärmaren (standard på vår) en kvart för man ska åka via t.ex. en app och sedan är bilen varm och skön oberoende hur långt du åker. Uppe i Norrland när det är 25-30 minus får man kanske köra värmaren lite längre.
Och det har ju betydelse var du bor med "ren" elbil om du läste det jag länkade till så suger elbilens värme mycket energi när det är kallt. Men elbilar passar utmärkt under vissa förutsättningar, men inte alla (nuvarande elbilar).
Klart man bor i Norrland, jag/vi har ingen nytta av nån skitig dieselvärmare, samt en till grej som kan jävlas, och de gör de förr eller senare..
 
R
H heimlaga skrev:
Det där var redan vid -6. Varmt och behagligt vinterväder. Undrar hur de beter sig vid -40. Då behöver bilen också fungera.
Det är ett Norr om polcirkeln problem.
Södra o mellersta Sverige skulle inte klara -40 grader. Inte en käft som skulle sätta näsan utanför ytterdörren.

De får väl göra elbilar med kolfiberchassie och divinycell för att få bra isolering mot kyla.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Aha, trodde inte de såldes som EU-moped..dörrar är nog att föredra, men känns som denna är svår åretrunt i Swe, eller om man är bekväm med värme..
Det hänger ju på hur den skall användas. Eftersom jag planerar kupevärmare till barnen i Twizy 45 och det finns laddstation på pendelparkering en så tror jag inte värmen blir något problem.
 
R RapidSledge skrev:
Det är ett Norr om polcirkeln problem.
Södra o mellersta Sverige skulle inte klara -40 grader. Inte en käft som skulle sätta näsan utanför ytterdörren.

De får väl göra elbilar med kolfiberchassie och divinycell för att få bra isolering mot kyla.
Men om sossarna i Norr- och Västerbotten röstar V eller SD så blir det ett problem för Stockholm och Göteborg också...
 
Redigerat:
R
Tidig elbil
Två personer sitter i en svart, öppen, tidig elbil med tygtak och synliga batterier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Klart man bor i Norrland, jag/vi har ingen nytta av nån skitig dieselvärmare, samt en till grej som kan jävlas, och de gör de förr eller senare..
Och det är där som det finns oprövade problem med elbilar. Min fd bil rullade 25000mil under 9 år utan något problem med bränslevärmare, hur problemfri är elbilen? Det är en risk, är batteriet så friskt att det klarar bra körsträcka och värme när det är kallt? Vem vet, kanske eller kanske inte.
Ok, jag fick byta batteri efter 7år för att orka med värmaren när det var kallt, 1500:-.
 
R RapidSledge skrev:
Det är ett Norr om polcirkeln problem.
Södra o mellersta Sverige skulle inte klara -40 grader. Inte en käft som skulle sätta näsan utanför ytterdörren.

De får väl göra elbilar med kolfiberchassie och divinycell för att få bra isolering mot kyla.
Vi har haft nära -40 här ett par gånger under min livstid och jag bor på ungefär samma latitud som Nordmaling i Ångermanland. Senast var kring år 2000. Jag skidade iväg genom skogen till samåkningsbilen som plockade upp mig på väg till yrkesskolan. Precis som vilken morgon som helst. Om jag mins rätt visade termometern -37 men i grannkommunen uppmättes officiellt -40.
På er sida Bottenhavet har ni ofta kallare än vi har det i synnerhet en bit inåt land så om ni inte klarar -40 i alla fall norr om Mälardalen då är ni riktigt illa ute!
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag började i alla fall tanka dieseln med Circle K eller Preems diesel som har 40%-50% biodiesel inblandad.
Min bil tål inteHVO100 (tror jag)
Vissa biobränslen dödar tillsatsvärmarna direkt. Utan att veta skulle jag hellre köra hvo100 än de andra... Den är nog mer lik vanlig diesel. Tillsatsväme har ju noll avgasrening...
Etanol var trevligt, men är ju iprincp utstraffat...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.