harry73
Jag började i alla fall tanka dieseln med Circle K eller Preems diesel som har 40%-50% biodiesel inblandad.
Min bil tål inteHVO100 (tror jag)
 
harry73
Jag körde en e golf under sommaren/hösten.
I stadstrafik är den bättre än en fossilbil. På motorvägen minskar räckvidden snabbt
 
harry73 harry73 skrev:
Min bil tål inteHVO100 (tror jag)
Förmodligen gör den det, men tillverkaren vill inte lova något. Lastbilar kör på HVO100 och där brukar det vara betydligt hårdare reglerat vilka vätskor man får använda.
 
harry73
Ja den kommer ju att funka, men frågan är om allt hålls tät i det långa loppet. För problemet brukar väl vara att tätningar och bränsleslangar får problem efter ett tag.
 
Jag tror inte på rena elbilar än, iaf inte i norr.
Där är nog hybrid ett måste.
En var på besök hos mig som precis köpt en ren elbil, dom har dock en dieselbil också elbilen varvar enb tänkt användas för pendling till stan, den hade inte utrymme för nå extra last eller släp.
Skulle vara intressant att höra hur det funka nu när det hållt sig under -20 i nån vecka
 
pacman42 pacman42 skrev:
Har i en annan tråd (om mopedbilar) skrivit om att jag provkört Renault Twizy. Riktigt rolig att köra, men den har sina avigsidor. Fungerar dock som pendlingsfordon (varianten som går 84km/h) under rätt förutsättningar.

Billig är den i alla fall.
Nää, inte när man ska hyra batterier, den räknas förövrigt som bil, men skum sådan.
 
Vad spelar det för roll vart du bor om man ska köra elbil? Bättre värme i elbilen är en dieselbil..
 
T TheGame skrev:
En var på besök hos mig som precis köpt en ren elbil, dom har dock en dieselbil också elbilen varvar enb tänkt användas för pendling till stan, den hade inte utrymme för nå extra last eller släp.
Var detta något problem? Det finns stora elbilar också och det finns elbilar med drag.
Jag har en bekant som har en bensindriven VW up och den har minimala utrymmen.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Vad spelar det för roll vart du bor om man ska köra elbil? Bättre värme i elbilen är en dieselbil..
Icke ;) bara att starta bränslevärmaren (standard på vår) en kvart för man ska åka via t.ex. en app och sedan är bilen varm och skön oberoende hur långt du åker. Uppe i Norrland när det är 25-30 minus får man kanske köra värmaren lite längre.
Och det har ju betydelse var du bor med "ren" elbil om du läste det jag länkade till så suger elbilens värme mycket energi när det är kallt. Men elbilar passar utmärkt under vissa förutsättningar, men inte alla (nuvarande elbilar).
 
P para skrev:
...och det finns elbilar med drag.
Har du något exempel förutom Tesla Model X?
 
Provade Kia e-Niron, i mellandagarna, stod ute och det var -16gr kallt, värmen kom direkt, givetvis sjunker räckvidden på vintern, men 30+ mil kommer man ändå..
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Nää, inte när man ska hyra batterier, den räknas förövrigt som bil, men skum sådan.
Finns två motorvarianter av Twizy:
- Twizy 45 - mopedbil med en maxhastighet på 45km/h (elektroniskt strypt som jag förstått det)
- Twizy 80 - fyrhjulig motorcykel/ATV/??? (får framföras med bilkörkort), med en maxhastighet på 84km/h. Den är befriad från trängselskatt i alla fall. Man får dock vara försiktig när man parkerar då den inte får stå på parkeringar där bara bilar får parkera.

Numera säljs de bara med batterier i Sverige. Pris från 99kkr för Twizy 45, men ingen vill väl ha den utan dörrar och de kostar 5,5kkr extra.

Med fönster så får man lägga på drygt 5kkr till. Här rekommenderas dock inte Renaults egna, det finns bättre fönster från Sydamerika, Italien och Korea (jag tycker de sistnämnda verkar bäst).
 
useless useless skrev:
Har du något exempel förutom Tesla Model X?
Audi eTron
 
Den finns ju inte än... Dessutom är det väl ett problem för ganska måna om de enda elbilar som erbjuds med drag kostar runt en miljon?
 
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.