davveno1 davveno1 skrev:
Renault zoe ..
Är inte det batterihyra på en sådan
 
Zoe finns med både batterihyra och friköpt batteri. Den finns också med olika storlek på batteri. Det stora har 400km NEDC
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Zoe finns med både batterihyra och friköpt batteri. Den finns också med olika storlek på batteri. Det stora har 400km NEDC
Det är ju inte direkt en billig bil om man tänker på vad man får för pengarna.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Det blir svårt för regeringen (vilken det då må vara) att skatta bort flytande bränslen. Fossila möjligen. Men det kommer inte att gå att köra bilar på batteri när det är -30 grader och kallare. De flesta fungerar inte under -15. Den regering som beslutar detta kommer att röstas bort.

Om vi antar att det är en regering som innehåller Socialdemokraterna så försvinner i ett mars flera hundra tusen röster i norra Sverige för det partiet...

Biodiesel och andra biobränslen är ett krav i de nordligaste länen under en lång tid framöver. Jag ser inte att man löser det problemet i nättidningen i alla fall...
 
  • Gilla
Lenza
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det blir svårt för regeringen (vilken det då må vara) att skatta bort flytande bränslen. Fossila möjligen. Men det kommer inte att gå att köra bilar på batteri när det är -30 grader och kallare. De flesta fungerar inte under -15. Den regering som beslutar detta kommer att röstas bort.

Om vi antar att det är en regering som innehåller Socialdemokraterna så försvinner i ett mars flera hundra tusen röster i norra Sverige för det partiet...

Biodiesel och andra biobränslen är ett krav i de nordligaste länen under en lång tid framöver. Jag ser inte att man löser det problemet i nättidningen i alla fall...
Enligt denna artikel gick det att köra i -36
https://www.nyteknik.se/fordon/sa-funkar-elbilen-i-minusgrader-6336634
Kortare räckvidd men inga andra problem.
 
Det finns lite fler krav på bilen än vad det testet innehåller.

Man skall kunna parkera bilen utan elanslutning och sedan köra iväg med bilen. Det klarar inte elbilar är av idag. Jag märker ju stor skillnad på räckviddenräc batteriet baserat på om det är nyladdat eller om det laddades kvällen innan. Är det nyladdat är räckvidden mycket längre då batteriet är varmt.

Varmhållning av batteriet när bilen står stilla innebär också elförbrukning.

Att isolera batteriet så att det håller sig varmt när det är kallt ute skapar andra problem på sommaren då batteriet skall kylas. De elbilar som finns idag är inte anpassade för detta.

Min bil stänger av eldriften om det blir kallare än -15 grader. Andra bilar stänger av eldriften ännu tidigare.

Jag ser ingen lösning som uppfyller alla krav som man har längst uppe i norr. Det finns inte elanslutningar överallt och kommer inte heller att finnas det i framtiden.
 
Man får sätta in en Ebersprächer i elbilen.
Givetvis kör man den på biodiesel. Liksom man värmer den energieffektiva dieselmotorn för att inte ha för låg driftstemperarur kan den också varma batteriet för att öka dess effektivitet.
 
En elbil måste väl klara minus 15?

En hybrid är ingen elbil och där finns det kanske ingen mening med att kosta på så den klarar kallt klimat.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
En ren elbil kostar för mycket och tar även bort bekvämlighet som värme i bilen på vintern. Samt svalka på sommaren. Då båda dessa tar för mycket el och sträckan minskar. I dagens läge lockar en elhybrid mera. Om man nu inte köper en olönsam Tesla som fixar allt.

Om två år räknar man med att nyare bilar som redan har Ad blue system för diesel kommer att kunna renas ännu bättre med ny vätska. Då får dieseln en renässans för de som åker mycket.
https://www.lu.se/article/skalbagge-ger-dieselmotorn-en-ny-chans
 
Mikael_L
S slurppe99 skrev:
Om två år räknar man med att nyare bilar som redan har Ad blue system för diesel kommer att kunna renas ännu bättre med ny vätska. Då får dieseln en renässans för de som åker mycket.
Det minskar väl inte mängden CO2 i atmosfären, utan tvärtom?

Men du har kanske inga barn du bryr dig om ...
 
Värme är ju utmärkt i en elbil, kommer direkt. Det är bara räckviddsreduktionen som är en nackdel
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Värme är ju utmärkt i en elbil, kommer direkt. Det är bara räckviddsreduktionen som är en nackdel
Det har du rätt i men måste snålas på för att räckvidden ska räcka. Jag har en bekant som tar med sig en filt för att räckvidden ska räcka i förhållande till värmen. Det kanske ingår termoställ som tillbehör till elbilar.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det minskar väl inte mängden CO2 i atmosfären, utan tvärtom?

Men du har kanske inga barn du bryr dig om ...
Får väl låta bli att åka till Thailand istället. Samt plantera mera gröna växter. Gärna sådana som går att äta också. Då får man ju nytta av dem i dubbel bemärkelse.
 
S slurppe99 skrev:
Det har du rätt i men måste snålas på för att räckvidden ska räcka. Jag har en bekant som tar med sig en filt för att räckvidden ska räcka i förhållande till värmen. Det kanske ingår termoställ som tillbehör till elbilar.
Vad har din bekant för bil? Har den värmepump?
 
Är det inte enklare att tanka sin befintliga dieselbil med HVO100 än att köpa en ny elbil med alla problem det innebär?
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.