Hej,

Behöver vägledning till vårat projekt i en uthuslänga där det förr var vedbod.

På 80-talet byggdes den om till tvättstuga och det var troligtvis då plattan på marken lades dit. Plattan är ca 10cm tjock och under ligger det större singel.

Plattan ovansidan är torr och fin. Isolering och balkar som satt ovanför var hur fina som helst. Ingen tendens till fukt. Luftväxling har varit minimal då ventilera är 1dm i diameter och två till antalet.

Nu har jag fått lite olika förslag och här behöver jag vägledning:

Ett förslag är att ta bort hela plattan, gräva sig ner ytterligare en bit och sedan lägga singel och plast över för att förhindra fukten att stiga. Vi pratar om torpargrund.

Jag ställer mig frågande till om det behövs och funderar i stället på att behålla plattan då den verkar vara effektiv mot fukten. Har det hållt i snart 40 år borde det vara ett säkert kort, eller?

Om man behåller plattan vad ska man göra ovanpå denna för att få till en bra isolering och förhindra fukten ytterligare. Villrådig!
 
  • Bild på en äldre betongplatta i ett renoveringsprojekt med synlig sprickbildning och isoleringsmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis avtäckt betongplatta på mark i en gammal tvättstuga, med synlig singel och kabeldragning längs väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fiano1 Fiano1 skrev:
Hej,

Behöver vägledning till vårat projekt i en uthuslänga där det förr var vedbod.

På 80-talet byggdes den om till tvättstuga och det var troligtvis då plattan på marken lades dit. Plattan är ca 10cm tjock och under ligger det större singel.

Plattan ovansidan är torr och fin. Isolering och balkar som satt ovanför var hur fina som helst. Ingen tendens till fukt. Luftväxling har varit minimal då ventilera är 1dm i diameter och två till antalet.

Nu har jag fått lite olika förslag och här behöver jag vägledning:

Ett förslag är att ta bort hela plattan, gräva sig ner ytterligare en bit och sedan lägga singel och plast över för att förhindra fukten att stiga. Vi pratar om torpargrund.

Jag ställer mig frågande till om det behövs och funderar i stället på att behålla plattan då den verkar vara effektiv mot fukten. Har det hållt i snart 40 år borde det vara ett säkert kort, eller?

Om man behåller plattan vad ska man göra ovanpå denna för att få till en bra isolering och förhindra fukten ytterligare. Villrådig!
Ett ganska enkelt alternativ är att fylla upp med Perlite-isolering, jämna till grundmuren och installera nya golvbjälkar samt valfritt golv.
 
Needas Needas skrev:
Ett ganska enkelt alternativ är att fylla upp med Perlite-isolering, jämna till grundmuren och installera nya golvbjälkar samt valfritt golv.
Det låter som en lösning. Måste bara få fråga en följdfråga- ska det vara någon för av fri luft mellan perlite-isolering och golvbjälklag?
 
Fiano1 Fiano1 skrev:
Det låter som en lösning. Måste bara få fråga en följdfråga- ska det vara någon för av fri luft mellan perlite-isolering och golvbjälklag?
Nej det behövs inte!
Man kan också strunta i golvbjälkarna helt och lägga golvet flytande på den packade perliten.
Vill bara poängtera att detta är 1 metod av många!
Själv så valde jag att bila ur plattan i min tvättstuga och lägga ner celllplast, detta för att jag ska ha vattenburen golvvärme.
 
Needas Needas skrev:
Nej det behövs inte!
Man kan också strunta i golvbjälkarna helt och lägga golvet flytande på den packade perliten.
Vill bara poängtera att detta är 1 metod av många!
Själv så valde jag att bila ur plattan i min tvättstuga och lägga ner celllplast, detta för att jag ska ha vattenburen golvvärme.
Som du skriver så finns det många lösningar på problemet - det är det som gör mig villrådig.... ska absolut diskutera detta vidare här hemma. Tack för snabb och informativ svar.
 
Skulle överväga att lägga PIR skivor direkt på betongen och sedan golvspån på isoleringen. Ska det fortsatt vara tvättstuga?
 
  • Gilla
Needas
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Skulle överväga att lägga PIR skivor direkt på betongen och sedan golvspån på isoleringen. Ska det fortsatt vara tvättstuga?
Hej, ja vi ska ha det som tvättstuga och behöver få så mycket isolering som möjligt i golvet.
 
Mät upp hur mycket höjd ni har ner till plattan så vi vet hur mycket utrymme vi har att röra oss med. Sen kan man ta fram några alternativ att ta ställning till. Det är ju drygt att bila bort plattan i onödan ;)
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Mät upp hur mycket höjd ni har ner till plattan så vi vet hur mycket utrymme vi har att röra oss med. Sen kan man ta fram några alternativ att ta ställning till. Det är ju drygt att bila bort plattan i onödan ;)
Jag har bara 30 cm från platta upp till färdigt golv.....inte mycket!
 
Som golvmaterial vill ni ha klinker eller plastmatta? Det är nog lättare att få det bra med en plastmatta.

Golvvärme, element etc? Hur löses uppvärmning?

Cellplast har normalt lambda värde ca 0,038 och PIR har 0,023 så med 20cm PIR får man ganska okej isolering. U 0,115.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Som golvmaterial vill ni ha klinker eller plastmatta? Det är nog lättare att få det bra med en plastmatta.

Golvvärme, element etc? Hur löses uppvärmning?

Cellplast har normalt lambda värde ca 0,038 och PIR har 0,023 så med 20cm PIR får man ganska okej isolering. U 0,115.
Vi tänker plastmatta och takvärme.
 
Tack båda för bra svar. Ska bolla vidare med fackman som jag har kontakt med så får vi se var det slutar. En sak är säker i alla fall, plattan behöver förhoppningsvis inte röras och det spar både tid och pengar, tack!
 
Hej igen, nu har jag kollat upp lite och det verkar som om pirisolering inte lämpar sig för att isolera golvet innefrån. Perfekt att använda om man kan få till luftväxling men så är inte mitt fall.

Nu har jag hittat ett annat förslag - behålla plattan, lägga stenullsmatta 20cm och sedan gjuta ovanpå och därefter lägga valfritt ytskikt. Är det någon som har erfarenhet av detta?
 
Fiano1 Fiano1 skrev:
Som du skriver så finns det många lösningar på problemet - det är det som gör mig villrådig.... ska absolut diskutera detta vidare här hemma. Tack för snabb och informativ svar.
Stenullsmatta är det något du hört talas om? Funderar på vilket som isolerar bäst Perlite eller stenullsmatta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.