C claes_g84 skrev:
Kapa inte grenröret, kapa på rakt rör innan om du inte drar ur röret ur muffen..
Okej, kapa på det orangea isf?
 
P Phasio skrev:
71 är huset byggt. Där låg rundsten under platten. Men vid det orangea röret så låg det makadam (vassa kanter på sten) å det tror jag dom inte la 71. Jag har bott i huset två år så jag har inte koll på all historik. Men underifrån sett så var det plast-lecakulor-tunnare armering-golvvärme ihopkoppad med element svart gummiaktig slang-betong

Jag vet inte årtal när orangea rör kom ut på marknaden?

Just nu lutar det åt att kapa grenen å dubbelmuff om det går, ser ut att vara lite olika mått på grenröret. Känns som att det finns risk å spräcka Höganäs röret om man står med hugg mejsel å försöker få bort betongresterna
Känns spontant att detta golv varit uppe tidigare i livet. Än en gång byt så mycket du kan var dock rädd om keramiken.
 
Första bilden du la upp,
i nedre högra hörnet ser det ut att gå en bit rakrör in i grenröret.
Är det rakt kan du kapa och köra med dubbelmuff där.
 
C claes_g84 skrev:
Första bilden du la upp,
i nedre högra hörnet ser det ut att gå en bit rakrör in i grenröret.
Är det rakt kan du kapa och köra med dubbelmuff där.
Hur sitter dessa rör ihop? Känns som de är värmebehandlade vid skarvning!?
 
C claes_g84 skrev:
Första bilden du la upp,
i nedre högra hörnet ser det ut att gå en bit rakrör in i grenröret.
Är det rakt kan du kapa och köra med dubbelmuff där.
Såg att du skrivit det på första inlägget. Är lite kvällstrött. Brukar läsa om allt någon gång innan jag sätter igång arbetet. Men tack för påminnelsen. Japp röret före grenen är långt och rakt
 
Mjölsered Mjölsered skrev:
Hur sitter dessa rör ihop? Känns som de är värmebehandlade vid skarvning!?

Inte värmda, sitter packning under vulsten man ser.
Bara ihopskjutna, kan dock sitta rejält efter lång tid.
 
Mjölsered Mjölsered skrev:
Hur sitter dessa rör ihop? Känns som de är värmebehandlade vid skarvning!?
Jag var nere å pillade lite innan idag. Där är ganska stor glipa mellan plaströr och Höganäs röret. Det var lite småsten jag kunde pilla bort och så vart det svart färg innanför stenen. Mer än så ville jag inte rota i det i dagsläget innan jag har mer kött på benen.
 
Jag själv har gjort precis motsvarande nyss men jag hade gjutjärn och inte glaserade keramikrör. Istället för vinkelslip kan man för bättre åtkomlighet använda tigersåg. Bl.a. beijer säljer sågblad som klarar rör på 160mm (om det är det du har, framgår inte). Förhoppningsvis är inte pvc-röret istucket speciellt långt i keramikröret och då kan du som tidigare nämnts förhoppningsvis skjuta in ny frisk plast så du kommer utanför husväggen och sedan koppla ihop med fernco-koppming eller motsvarande.

Ang spolbrunn (vilket du bör ha) så kan en idé om du ska ha klinker vara "purus line klinkerram" plus golvbrunn med 110-utlopp nedåt (t.ex. purus mini brage) plus luktstopp istället för vattenlås. På så sätt blir det diskret men ändå åtkomligt.
 
P Phasio skrev:
Det var rätt jobbiga förhållande när jag dränerande huset med grundvatten så jag grävde inte upp mer än nödvändigt. Men det jag såg, såg bra ut. Skulle tippa på att det är 10,12 meter ut till brunnen i gatan. Hade du 110 eller 160 rör? Hur var skicket på dina rör å när byggdes huset?
Huset är byggt ca 1912, vet dock inte när om avloppet var bytt tidigare. Var inga större fel på rören egentligen, men hade gjutjärnsrör i huset och var tvungen bygga om avloppet för att det skulle stämma med nya planlösningen. Men nä jag kom fram till grunden, så sköt jag bara in ett 110 rör ca 3-4 meter i betongröret, Tätade med lite betong runt och sen kopplade ihop det med resten av huset. Vet inte riktigt dim på betongröret, men det gick iaf att få i 110 röret.
Mvh
 
Om jag tar bort grenen från keramikröret. Passar tex uponors övergångsmuff 160/150 på keramikrörets muff?
 
  • Gilla
Ejo
  • Laddar…
P Phasio skrev:
Om jag tar bort grenen från keramikröret. Passar tex uponors övergångsmuff 160/150 på keramikrörets muff?
Övergångsmuffar är generellt till för kapat rör eller spetsände.
Tror inte du kommer att få det bra med övergångsmuffen på muffen.
Finns muffar för invändigt montage i muff men mina erfarenheter är inte jättebra från dem. Skulle isf kapa och sätta muff utvändigt.
 
C claes_g84 skrev:
Övergångsmuffar är generellt till för kapat rör eller spetsände.
Tror inte du kommer att få det bra med övergångsmuffen på muffen.
Finns muffar för invändigt montage i muff men mina erfarenheter är inte jättebra från dem. Skulle isf kapa och sätta muff utvändigt.
Okej, ja det var muff på muff jag tänkte på.

Vilket är det mest korrekta utförandet inom vvs världen för en övergång. Det är 160 rör som sitter där just nu
 
Staffans2000
Häng inte upp dig på övergången från det nya till ditt Höganäsrör!
Det är ett avlopp, inget högtrycksystem på rymdteleskopet Hubble. Därför räcker det med att du kan skjuta in plaströret i keramikröret så långt du kan och täta med var du råkar ha hemma, till.ex. cement, silicon, fogmassa, plastpåsar, packad lera, vulktape, fogskum, kronofogdens kravbrev, ja -bara fantasin sätter gränserna!

Man skall inte joxa till det!

Staffan
 
  • Gilla
Luc Reiner och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Häng inte upp dig på övergången från det nya till ditt Höganäsrör!
Det är ett avlopp, inget högtrycksystem på rymdteleskopet Hubble. Därför räcker det med att du kan skjuta in plaströret i keramikröret så långt du kan och täta med var du råkar ha hemma, till.ex. cement, silicon, fogmassa, plastpåsar, packad lera, vulktape, fogskum, kronofogdens kravbrev, ja -bara fantasin sätter gränserna!

Man skall inte joxa till det!

Staffan
Väldigt sant. Höganäs är det inte 150mm invändigt och plaströren är 160 utvändigt? Ska jag isf använda 110 rör in i Höganäs?
 
Staffans2000
Ja!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.