Avloppsrör i källargolv med synlig förgrening och anslutning till ett äldre betongrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avloppsrör av betong och PVC synliga i en grävd grop i källaren, med fokus på förgreningen mellan dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag byter avloppsrören i källaren. Vad är bästa alternativet här? Behålla förgreningen eller klabba med betongröret?
 
Är det inom eller utomhus?

Plaströren ser förhållandevis morderna ut iaf,
Vad är det du ska göra med grenen. Ska den bort eller vara kvar?

Personligen skulle jag byta allt till nytt om jag ändå hade det framme. Små pengar i förhållande till att göra om det om x år.

Förövrigt ser btg röret ut att vara av typen Höganäs, typ glaserat tegel. Funkar skitbra sålänge det är helt, spricker det blir det bara skit kvar, svårt att hitta friskt material att ansluta mot...
 
  • Gilla
_Elman_
  • Laddar…
C claes_g84 skrev:
Är det inom eller utomhus?

Plaströren ser förhållandevis morderna ut iaf,
Vad är det du ska göra med grenen. Ska den bort eller vara kvar?

Personligen skulle jag byta allt till nytt om jag ändå hade det framme. Små pengar i förhållande till att göra om det om x år.

Förövrigt ser btg röret ut att vara av typen Höganäs, typ glaserat tegel. Funkar skitbra sålänge det är helt, spricker det blir det bara skit kvar, svårt att hitta friskt material att ansluta mot...
Det är inomhus. På bilden så är det ca 50 cm ifrån väggen innan det fortsätter ut på tomten.

Ja jag tycker med det ser lite modernare ut. Efter kopplingen så är det orange ca 5 meter sen gammalt vitt som ligger under sulan på hjärtväggen. Skulle tro att det vita är original. Byta eller behålla grenen å koppla på nytt därefter var tanken.

Varför jag fråga är så man inte skiter i det blå skåpet pga att höganäsröret spricker när man jobbar på det, för det kommer inte bytas. Vad jag kan tyda så har dom tätat med betong runt skarv plast/höganäs
 
P Phasio skrev:
Det är inomhus. På bilden så är det ca 50 cm ifrån väggen innan det fortsätter ut på tomten.

Ja jag tycker med det ser lite modernare ut. Efter kopplingen så är det orange ca 5 meter sen gammalt vitt som ligger under sulan på hjärtväggen. Skulle tro att det vita är original. Byta eller behålla grenen å koppla på nytt därefter var tanken.

Varför jag fråga är så man inte skiter i det blå skåpet pga att höganäsröret spricker när man jobbar på det, för det kommer inte bytas. Vad jag kan tyda så har dom tätat med betong runt skarv plast/höganäs
Kan du göra en enkel skiss på hur du tänkte?

Med förhållandevis mordernt menar jag att rören kan vara från 70- talet eller senare. Inget som är nytt iaf!

Behåller du grenröret så se till att hålla emot med ett spett eller liknande när du drar ur gamla rör och börjar så att gjutningen inte förstörs.

Gammalt vitt rör? Vad är det för material? När är huset byggt?

Oavsett, var lite försiktig när du byter delar bara! Är höganäsröret friskt händer inte så mkt bara du är det!
 
C claes_g84 skrev:
Kan du göra en enkel skiss på hur du tänkte?

Med förhållandevis mordernt menar jag att rören kan vara från 70- talet eller senare. Inget som är nytt iaf!

Behåller du grenröret så se till att hålla emot med ett spett eller liknande när du drar ur gamla rör och börjar så att gjutningen inte förstörs.

Gammalt vitt rör? Vad är det för material? När är huset byggt?

Oavsett, var lite försiktig när du byter delar bara! Är höganäsröret friskt händer inte så mkt bara du är det!
Huset är byggt 71
Ett gammalt uppbrutet betonggolv med vit och orange vattenledning i ett hörn av ett rum i renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vita plaströren är original skulle jag tro
Exponerat orange plastavloppsrör omgivet av betong och grus, troligen från 1971.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det orange känns som senare lagt?
Grävd golvsektion i hus med exponerade, äldre vita och orange plaströr samt betongrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Allt som syns på denna bilden vill jag ha bytt

Men det är ingen omöjlig uppgift att knacka bort betongen och få ut plast röret?
 
Alla rör du visat ser ut att vara pvc iaf, de vita rören kan ha blivit blekta av fler anledningar sedan 71.

Du har ett skapligt jobb framför dig!

Nejdå, omöjligt att byta röret är det inte! Btg fäster dåligt på pvc så röret går nog att få bort iaf!

Skulle höganäsröret spricka skulle jag gräva fram till friskt rör och kapa med vinkelslip så man får något färskt å sen sätta gummimanchett mellan Höganäs och plast.
 
C claes_g84 skrev:
Alla rör du visat ser ut att vara pvc iaf, de vita rören kan ha blivit blekta av fler anledningar sedan 71.

Du har ett skapligt jobb framför dig!

Nejdå, omöjligt att byta röret är det inte! Btg fäster dåligt på pvc så röret går nog att få bort iaf!

Skulle höganäsröret spricka skulle jag gräva fram till friskt rör och kapa med vinkelslip så man får något färskt å sen sätta gummimanchett mellan Höganäs och plast.
Okej, om jag behåller grenen finns det någon möjlighet att hitta en o-ring som kan passa?

Japp jobb är det. Vilket som är värst vet jag inte än. För det förberedande jobbet var att dränera om huset . Vattnet står normalt minst 30-40 cm högre än det vattnet som syns på bilden
 
P Phasio skrev:
Okej, om jag behåller grenen finns det någon möjlighet att hitta en o-ring som kan passa?

Japp jobb är det. Vilket som är värst vet jag inte än. För det förberedande jobbet var att dränera om huset . Vattnet står normalt minst 30-40 cm högre än det vattnet som syns på bilden
Sitter packning i varje sko, kan gå att återvända. Vill du inte chansa se nedanför.

Mät rören utvändigt, är de 110mm vilket dom bör vara så passar nya delar rakt av.

Du kan kapa det sista röret innan grenen ca 10cm från grenen och avnväda dig av en dubbelmuff för att skarva nytt och gammalt.

Vet inte om du jobbat med pvc / pp innan har du inte det så kommer några tips:
När du kopplar rören ska du fasa alla kapade ändar ca 45 grader, använd fil, kniv, rasp eller vad jag tycker är enklast vinkelslip med flapdisc. Använd andningsskydd ffa om pvc rör.

Använd glidmedel, typ glidex.
Vanlig silikonspray funkar fint oxå!
 
Har du möjlighet att kolla hur betongröret går vidare. Hemma här när jag bytte allt i huset, så sköt jag in ett vanligt 110 rör så långt jag kunde i betongröret som gick ut under grunden. Sen två år senare blev jag tvungen byta utanför kåken och då behövde jag bara skarva på på det röret som kom ut. Perfekt tyckte jag.
 
Om du gjort jobbet att blia fram det är det för mig självklart att byta och få 50 nya år .. man vill ju inte byta det om 15 år igen..frenco ełler krympmuff mot betong eller höganäs. Jag Skulle gjuta in en rens vid övergången. Bara iafall. , Roligare knacka upp en platta i golvet den dagen man måste grejja med utsidan eller stopp. Själv tog jag en godisplastlåda över rensen fyllde med frigolit sedan gjöt över rensen. Men med en hammare finns den i pannrummet golvet om det behövs där avloppet lämnar huset den dagen jag skall relina utsidan eller byta.
 
perra i skogen perra i skogen skrev:
Har du möjlighet att kolla hur betongröret går vidare. Hemma här när jag bytte allt i huset, så sköt jag in ett vanligt 110 rör så långt jag kunde i betongröret som gick ut under grunden. Sen två år senare blev jag tvungen byta utanför kåken och då behövde jag bara skarva på på det röret som kom ut. Perfekt tyckte jag.
Det var rätt jobbiga förhållande när jag dränerande huset med grundvatten så jag grävde inte upp mer än nödvändigt. Men det jag såg, såg bra ut. Skulle tippa på att det är 10,12 meter ut till brunnen i gatan. Hade du 110 eller 160 rör? Hur var skicket på dina rör å när byggdes huset?
 
P Phasio skrev:
[bild] [bild]

Jag byter avloppsrören i källaren. Vad är bästa alternativet här? Behålla förgreningen eller klabba med betongröret?
Var är det för ålder på huset? Har denna btg-platta varit uppbild tidigare? Jag tänker att huset och plattan verkar vara äldre än de orangea avloppsrör! Jag hade bytt så mycket det går, var dock försiktig där det sitter i keramikröret så du inte skadar det.
 
Mjölsered Mjölsered skrev:
Var är det för ålder på huset? Har denna btg-platta varit uppbild tidigare? Jag tänker att huset och plattan verkar vara äldre än de orangea avloppsrör! Jag hade bytt så mycket det går, var dock försiktig där det sitter i keramikröret så du inte skadar det.
71 är huset byggt. Där låg rundsten under platten. Men vid det orangea röret så låg det makadam (vassa kanter på sten) å det tror jag dom inte la 71. Jag har bott i huset två år så jag har inte koll på all historik. Men underifrån sett så var det plast-lecakulor-tunnare armering-golvvärme ihopkoppad med element svart gummiaktig slang-betong

Jag vet inte årtal när orangea rör kom ut på marknaden?

Just nu lutar det åt att kapa grenen å dubbelmuff om det går, ser ut att vara lite olika mått på grenröret. Känns som att det finns risk å spräcka Höganäs röret om man står med hugg mejsel å försöker få bort betongresterna
 
P Phasio skrev:
71 är huset byggt. Där låg rundsten under platten. Men vid det orangea röret så låg det makadam (vassa kanter på sten) å det tror jag dom inte la 71. Jag har bott i huset två år så jag har inte koll på all historik. Men underifrån sett så var det plast-lecakulor-tunnare armering-golvvärme ihopkoppad med element svart gummiaktig slang-betong

Jag vet inte årtal när orangea rör kom ut på marknaden?

Just nu lutar det åt att kapa grenen å dubbelmuff om det går, ser ut att vara lite olika mått på grenröret. Känns som att det finns risk å spräcka Höganäs röret om man står med hugg mejsel å försöker få bort betongresterna

Kapa inte grenröret, kapa på rakt rör innan om du inte drar ur röret ur muffen..
 
  • Gilla
Mjölsered
  • Laddar…
C claes_g84 skrev:
Kapa inte grenröret, kapa på rakt rör innan om du inte drar ur röret ur muffen..
Bra svar och snabbt, mycket viktigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.