Skall lägga trägolv på hella ovanvåning men kan inte bestämma mig vilket golv är "bäst". Det finns tre sovrum och en allrum. Totallt är det ungefär 60m2

Från början hade jag tänkt lägga "en gångs" trägolv m.a.o. tunn golv som går inte att slipa. Då hittade jag Tarkett Viva 9,5mm som kostar 249:-/m2. Samtidigt hade försäljare 14mm Ek parkett som kostar 290:-/m2. Jag tyckte det var kanske värt extra pengar för att få äkta(?) parkett. Försäljaren tyckte däremot att Tarkett golv var faktiskt mycket bättre och att lacket på Tarkett var mycket högre kvalitet.

Har därefter snackat med Optimera försäljare som hade andra sorterings Ek Parkett (290:-/m2) och Tarkett. Han tyckte tvärtom att parkett var absolut bästa valuta för pengar.

Man kan även hitta billigare parkett till exampel Byggmax säljer parkett golv för 229:-/m2. Vet ej om det är andra sortering men jag antar det måste vara?

Finns det någon som har erfarenhet / synpunkter på vilket golv ger bästa balans mellan pris och kvalitet?
 
 
Vi har nu ett tag funderat och klurat på att lägga in parkettgolv i delar av vårt hus, ca 80 m2. Parkettgolvet ska läggas på befintlig plastmatta och detta gör att vi är hänvisade till de tunnare golven typ viva.

Vi har nu under våren pratat med div försäljare och tillverkare.

Under funderingarnas gång så var vi även inne på 14 mm med den "nackdelen" att dörrar och foder får kapas. Tills en vän berättade om sin omslipning av sitt parkettgolv. Denna omslipning kostade till slut lika mycket som ett nytt "en gångs" golv (förutsatt att du lägger in golvet själv och omslipning görs av proffs). Vi frågade då runt om kostnaden för omslipning och kunde konstatera att priset som vår vän betalat stämde (med viss variation självklart). Denna jämförelse stämmer nog inte om du gör omslipningen själv.

Men din fråga var egentligen om vilket golv ger bästa balans mellan pris och kvalitet. Här har vi kunnat dra slutsatsen att det verkar vara bättre att köpa ett "erkännt" märke (typ tarkett) då du kan komplettera med nya "brädor" efter hand och att garantierna är bättre. Vad det gäller kvalitet på lack, trä mm har vi inte fått något entydligt svar men det lutar nog mest åt att de "erkända" märkena får flest positiva röster.
 
Tack för svar UlLi!

Jag faktiskt börja luta lite mot Tarkett. Problem med Parkett är att med de billigare sort finns det större risk när det gäller kvalitet. Man vet ju inte förrän det är lagt eller kanske inte förrän flera år efter om det blev bra.

Men stämmer det med slippnings priset? Alltså om jag köpa 60m2 Tarkett Viva då kommer det att kostar 15000:-. Är det ungefär så mycket att slipa det efter? Då är det absolut inte vart att lägga parkett. Då är det bättre att satsa på tunn trägolv och bytta ut sönderslitna brädor då och då. Visst är det mycket jobb men det går nog. Dessutom har jag förstod från försäljaren (behöver inte vara rätt ju ;)) att Tarkett Viva är hårdare en Parkett och därmed tål lite mer innan det bli sönder.

När det gäller garanti är jag högst tveksam om man skulle kunna utnyttja den i verkligheten men visst kan det bli mer sannolikt med en känt märken.

 
Nu kan jag bara tala för mig själv och ni bestämmer själva hur ni ska göra i slutändan.

Jag skulle inte köpa laminatgolv (Tarkett) för ~250:-/kvm, då skulle jag hellre satsa på Parkett för nästan samma pris, men då 14 eller 15mm, och inte dom tunna icke omslipningsbara.

Om jag skulle köpa laminat så skulle jag köpa billiga för ~70:-/kvm och byta ut dom när man blir less på dom eller när dom blir utslitna. Men om ni ska ha dom på övervåningen där förmodligen slitaget är ganska begränsat så kommer dom aldrig att slitas ut.

Parkett är också skönare att gå på, men är betydligt känsligare för skador.

Givetvis tycker säljarna att deras produkter är bäst.
 
Jag skulle absolut inte köper laminatgolv heller! Tarkett Viva är äkta trägolv men det är bara det att det är "tunt".

Länken är http://www.tarkett-sommer.com/sverige/konsument/default.asp.

Anledning jag vill inte köpa laminatgolv är att vi för nuvarande har laminat golv i sovrumen och "tunt" trägolv i allrum bredvid. Jag uppleva en stor skillnad i känsla när man går från ett rum till det andra inte minst när det gäller temperatur men även hårdhet.

Angående känslighet var det det som försäljare menade att på grund av det tunare trägolv, är basen till träet hårdare för att försöka ger det styvhet därför är det mindre känslig än parkett men visst bli det mer känslig än laminat.
 
OK, men jag skulle välja "äkta" parkettgolv som går slipa om någon/några gånger. Det är värt mera än att golvet blir något tåligare.
 
Nej men det är ju inte därför jag tänke lägger tunn trägolv ju. Original fråga var vilka är bästa balans mellan kvalitet och pris och då gäller det att man väga upp alla för och nackdelar. Att det är lite mer tåliga är bara en poäng till tunn. Detta måste det vara eftersom det går inte att slipa. Men jag tänke mer på hur den ser ut efter 5 år till exempel. I Optimera hade de lagd ett golv flera år sen (i deras kontor) av den sort som var billig ek parkett och det såg för jävligt ut. Vet ej om det är dålig underhåll men såna saker väger emot billigt parkett. Vi har "dyr" parkett i vår vardagsrum som var lagt 1976 och ser mycket mycket bättre ut än deras flera år gammal. Och sen läsa man om billigt parkett kan har skarva och ojämnhet m.m.

Det jag menade är att det finns en stor risk med kvalitet när det gäller hur den ser ut efter den är lagt och då flera år efter jämfört med än känt märka som har bra ryckte för kvalitet. Alltså när man har lagt golvet då finns det mindre betydelse på tjocklecken av brädorna. Det som gäller är hur snyggt ser det ut, hur känns det under fötterna, hur tålig är det alltså hur lång tid går det innan man måste bytta utt det/slipa om det, och sen hur åldersbeståendig är det. Lite mer komplex än bara hur tålig det är ;)
 
Skall du ha "tunt" trägolv så tycket jag att Kärhs Linnea är outstanding vad gäller "passform" och kvalitet. Har lagt ett fler tal fabrikat...
 
Tack ols, jag skall kolla upp det. Vet du en bra ställe att köpa det?
 
Vad som är bästa balans mellan kvalitet och pris tycker alla är olika, men jag tror att Parkettgolv är i stort sett lika känsligt/okänsligt oavsett vilket fabrikat man väljer, det är ju samma träslag. Vad som däremot påverkar hållbarheten är ytbehandlingen, lackat med en hård lack är det betydligt tåligare än ett oljat golv.

Att ett parkettgolv lagt i ett kontor blir fult på ett kort tag är inte så konstigt eftersom det springs med uteskor osv. i ett hem har man inte samma slitage.

Ett tunt trägolv (Tarkett Viva) tror jag inte ser bättre ut efter 5år än ett 15mm parkettgolv om golven skötts på rätt sätt, det beror mer på ytbehandlingen.

Ang. passform på bitarna så har dom flesta tillverkarna bra precision i not/spont, skräckexemplen gäller nog dom absolut billigaste laminatgolven från Rusta/Bauhaus/Byggmax. (Men jag har sett många fina golv som är lagda av laminat för ~60:-/kvm, och inget kasst). Köper du ett parkettgolv för 250-300:-/kvm borde du inte få problem med ojämnt/buckligt golv OM det blir rätt monterat.

Många av problemen uppstår på grund av att den som monterat golvet inte har gjort på rätt sätt. Skippat foam, haft felaktiga verktyg, satt golven dikt mot vägg osv. Det är ju också så att dom flesta som inte lagt golv tidigare törs chansa att lägga in ett golv för 60:-/kvm men anlitar en kunnig för att lägga in golvet som kostar 400:-/kvm, därför fler har problem med billiga golv.
 
Dave_Fish skrev:
Tack ols, jag skall kolla upp det. Vet du en bra ställe att köpa det?
Gå in på http://www.kahrs.se/web/sortiment/intro.htm
och leta reda på din närmaste återförsäljare. En erfarenhet jag har, är att de "mindre" återförsäljarna kan du pruta mer hos. Du kan nog få ett för ca 200kr/kvm. Det är ju såklart beroende på vilket golv du väljer. Men "standard" ligger där.
 
Om jag har förstått rätt är inte det billiga golvet från Byggmax av andrasortering. Det heter, enligt uppgift, Barlinek och kommer från Polen.
http://www.barlinek.com.pl/_en/index.php

Jag har själv inte sett golvet ännu men jag vet folk som är nöjda med det efter ungefär ett år.

Golvet bör läggas flytande men "brädorna" skall limmas ihop vilket kan göra det något svårare att lägga än t ex Tarkett.  (Visserligen låter det konstigt att ett "click"-golv ska limmas men jag hittar ingen information om "click" på Barlineks hemsida. Det får nog bli ett besök hos Byggmax ikväll...)
 
Har nu kollat Käkrs Linnea på Beijer och det ser väldigt fint ut. Man märker (nästan) ingenting mellan skarvarna och mönstret är väldigt jämnt. Priset är något högre än ols föreslog (259:- ) men visst är Beijer ingen mindre återförsäljare. Har inte hittat nån "mindre återförsäljare i område än (eller åtminstone inga som har öppet. Alla är stängt för sommarlov!)

Jag tror också att golvet från Byggmax måste vara andrasortering eftersom det är så billigt. Intressant att du (HET) känner till vilka fabrikat det är. Jag har tittat på det och det ser fint ut men det är kankse det att man måste krångla lite med den (om att lima är krångle?) för att det skall ser fint ut. Står man ut med det kanske man får ett klipp! I övrigt, jag tror att det är öljad (kan har fel?) som är i.o.f. lite mer känslgt än lackat. Annars tycker jag om känslan med öljad golv. Hör gjärna av dig om du hitta mer info om detta golv.

Utredningen fortsätta.......................
 
Klickgolven från Byggmax behöver INTE limmas.
(Däremot har dom en modell som ska limmas, dock är inte det ett klickgolv och kostar 39:-/kvm)
 
ols skrev:
Gå in på [länk]
och leta reda på din närmaste återförsäljare. En erfarenhet jag har, är att de "mindre" återförsäljarna kan du pruta mer hos. Du kan nog få ett för ca 200kr/kvm. Det är ju såklart beroende på vilket golv du väljer. Men "standard" ligger där.
Såg att på Trollbäckens Trä i Tyresö har de kampanjpris på Kährs Linnéa just nu, 239:-/kvm. (Stod inte vad normalpris är......)
Man kanske skulle slå till på det till sonens rum ..??? :)

Mvh Kicki
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.