harry73
Ja det är forummjukvaran som tar bort all metadata
 
Skruv i avloppsluftare borde vara täta, det är ju inte därför man fått en fuktskada. Den är en luftare!!! Skruvar man in en skruv i ett vattenrör av koppar och sen sätter på vattnet håller det tätt. Först efter x antal är börjar det läcka, nämligen när skruven rostar sönder. Nej, den där fuktskadan beror något på annat.

Gällande elen så var du inte då orolig, det tycker jag inte du ska vara heller. Skarv i väggen, är det inte tillåtet? Olämpligt men frågan är när det gjordes och vad då gällande regelverk sa. En skarv med isolerad presshylsa och krympslang är inte regelvidrigt. En inbyggd dosa känns sådär men är inte ovanligt.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Svara en gång att ni avvisar kraven, inte mer. Komunicera sedan inte mer, säg ingenting.
Tycker det första svaret du fick sammanfattade det ganska bra, inget direkt nytt har framkommit i tråden därefter. Deras case är obefintligt om det du skrivit här stämmer. Ny elcentral? Vattenläckage genom en horisontell avloppsavluftning?

Gör som Fotografen förslog, sov sen gott och låt tråden vila och återkom när det hänt något spännande.
 
  • Gilla
Duttarmajster och 1 till
  • Laddar…
Visst kan man åberopa fukten efter nästan tio år fast bevisläget blir väldigt svårt för din motpart, knappast troligt det går vägen. Ang din el håller jag med dig. Om det finns en besiktning och den är godkänd kan dolt åberopas.
Neka allt skriftligen utan att dela med dig av några uppgifter. Nämn inget om att de skall bevisa något utan bara en enkel rad där du avvisar.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Svara köparen att ni avvisar samtliga krav på ersättning och hänvisa även till köparens långtgående undersökningsplikt vid köpet av fastigheten. Bli aldrig rädd för dessa personer som hotar med både det ena och det andra. Det är många som försöker skrämmas till att få folk att gå med på både det ena och det andra. Lycka till och ligg inte sömnlös. Om köparna fortsätter att trilskas skriv då att du gärna ser att motparten stämmer dig i civil domstol och informera då även om att förloraren i målet kommer att få betala rättegångskostnaderna.
 
  • Gilla
Meekael
  • Laddar…
Vilket år är huset byggt?
De regler som gällde beträffande elanläggning då gäller även nu.
Var det inte krav på jordat eluttag då huset uppfördes är det det som gäller även nu.

Skriv till mig om du behöver hjälp med referenser från Elsäk, standarder etc.
Jag har samtliga utgivna utgåvor av Elinstallationsreglarna i pdf-format.

Denna fråga brukar ofta komma upp vilka regler som gäller. Ett vanligt missförstånd, många tror att nya regler gäller bara för att man renoverar, men det finns inget stöd för det. En omfattande förändring av verksamheten i en byggnad är förutsättningen för att behöva följa nya regler. Således om man renoverar sitt boende för att fortsätta använda det som boende gäller ursprungliga regler. Detta gäller även vid en utökad elanläggning (utbyggnad av huset).

Med vänlig hälsning, Daniel
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
Kolla metadatan på bilderna efter datum, är det mer än någon månad gammalt kan dom glömma ersättning, har du fått möjlighet inspektera?
Dessutom är det avdrag på köpesumman inte ersättning för åtgärderna som det handlar om i dolda fel. Detta har påpekats tidigare.
Så även om köpare mot all förmodan skulle kunna få rätt så handlar det om vad skillnaden i köpesumman hade blivit om felen varit kända.
Låter på TS som att den inte var särskilt hög från början? Huset i dåligt skick?

Låt mig säga så här. När jag köpte mitt hus gav jag väldigt lite pga dåligt skick, läckande tak, större delen var inte gjort något sen 50talet o resten var hemmafixare deluxe med alla fingrar mitt i handen inte bara tummen.
Mitt samtal med mäklaren som köpare gick ungefär så här.....
M- sen var det ju det här med dolda fel....
J- Ja?
M- det är extremt svårt få ut något på det i ett fall som detta....
J- Menar du att det finns folk som tror att man kan få ut något på dolda fel när man köper ett hus som det här?
 
När du avvisat köparnas krav, måste de gå till jurist och därefter ta in en besiktningsman som bedömer problemen.
Jurist först för att hemförsäkringens rättsskydd ska täcka besiktningskostnader.

Elfelens kostnad är väl ungefär vad elbesiktningen kostar.

Är badrummet åtgärdat så blir det ju svårt att få fram ett besiktningsprotokoll.

En annan "skojig" detalj är, att en eventuell rättegång ska hållas där säljaren var skriven vid överlåtelsedatum.
Hur det blir med flera säljare som bor på olika orter vet jag inte.

Avvisa kraven och sedan är det upp till köparna att gå vidare. Du kan nog sova lugnt.

Dessutom ett 15 år gammalt badrum med baklut ger nog inte så mycket ersättning om nu köparen skulle få rätt.
Min jurist, i ett ärende med dolda fel sa att "rättvisan är blind man kan aldrig veta hur utslaget blir".
I vårt ärende, där vi fick ersättning, skulle en rättegång ha hållits 70 mil från vår bostadsort. Väldigt svårhanterbart och innebar att vi inte ställde så höga krav på ersättning, just för svårigheten med rättegångsort.
 
Inte ens chans i världen att detta mynnar ut i någon ersättning.
Ojordat uttag kan man absolut inte kalla för dolt fel.
Lösa elkablar i väggar förekommer väldigt ofta och skulle det bli en process så kommer många gamla husägare få pengar på kontot.

Vad det gäller anslutning mot golvbrunn så bör en besiktningsman upptäcka detta. Och bakfall räcker det ju att du lägger ett vattenpass på golvet för att upptäcka.

Du kan sova gott.
Arbetat inom byggbranschen länge och varit med på flera överlåtelse besiktningar.
 
N
H hempularen skrev:
Ja, men inte självklart. Om jag som spekulant ser ett badrum som då är relativt nygjort, enl. uppgift fackmannamässigt. och jag ser ett uttag, jag ser även en jordfelsbrytare i en central. Då är det inte orimligt att jag skall kunna förutsätta att det är korrekt utfört, utan att prova. Det blir en gråzon. Givetvis under förutsättning att allt ser OK ut, inte sneda lösa kablar från centralen, uttag monterat på udda plats osv.

Men om jag ex. ser en central precis utanför badrummet som saknar jordfelsbrytare, då kanske jag borde bli lite fundersam över hur det där uttaget i badrummet är kopplat.

Det är inte svart eller vitt.

Editr: detta var svar på #49
Du ska enligt undersöktpliktelsen undersöka alla el uttag och även el besiktning annars kan du ej hävda att de är ett dolt fel.
 
magge_
TS. Har du fått bilden via mail?
spara den på din dator. högerklicka på filen och sedan på Egenskaper.
Under fliken Allmänt ser du redan där när filen skapades, inte dagens datum då som blir under ändrad.

Kollar du vidare under fliken Information, finns eventuellt lite mer information att hämta.

Desperata människor glömmer små saker. ¿
Lycka till!
 
H hempularen skrev:
Det låter i inlägget även som att detta är "fel" som köparen upptäckt för länge sedan, men anmäler nu, efter att allt är åtgärdat? I så fall har köparen tappat sin rätt till ersättning, ett dolt fel skall anmälas omgående till säljaren, när det upptäckts. Säljaren skall normalt få en chans att inspektera felet.
Jag tror att detta är centralt. De kan ju inte renovera badrummet (ett beslut helt fristående från misstankar om dolda fel får man anta) och sedan, kanske flera år därefter (vet vi det?) börja komma med krav om dolda fel utan att ha haft en dialog med säljarna då man upptäckte felet. Det normala är väl ändå att om ett dolt fel upptäcks ska köparen (precis som hempularen anger) meddela säljaren (eller dess försäkringsbolag i egenskap av säljarens representant i de frågorna) skyndsamt för att säljaren ska få tillfälle att undersöka skadan och även åtgärda den på egen bekostnad (kanske t.o.m. att själv åtgärda den om det är rimligt och kan ske fackmannamässigt).

Jag skulle direkt ha kontaktat försäkringsbolaget och diskuterat igenom detta med dem. Det kan inte skada och de har expertisen och resurserna för att reglera detta på bästa sätt.

/Fredrik
 
magge_ magge_ skrev:
TS. Har du fått bilden via mail?
spara den på din dator. högerklicka på filen och sedan på Egenskaper.
Under fliken Allmänt ser du redan där när filen skapades, inte dagens datum då som blir under ändrad.

Kollar du vidare under fliken Information, finns eventuellt lite mer information att hämta.
Allt detta förutsätter att kamerans datum stämmer. Är det taget med en mobil brukar det fungera eftersom i princip alla mobiler får tid via mobilnätet löpande, men en digitalkamera är nästan alltid fel på några år i sin interna klocka eftersom ingen orkar sätta rätt tid, eller så tappar den tiden när man byter batteriet (i vissa fall) och börjar om från t.ex. 2004-01-01 eller något annat godtyckligt datum.
 
magge_
F fb35523 skrev:
Allt detta förutsätter att kamerans datum stämmer. Är det taget med en mobil brukar det fungera eftersom i princip alla mobiler får tid via mobilnätet löpande, men en digitalkamera är nästan alltid fel på några år i sin interna klocka eftersom ingen orkar sätta rätt tid, eller så tappar den tiden när man byter batteriet (i vissa fall) och börjar om från t.ex. 2004-01-01 eller något annat godtyckligt datum.
Om det isåfall står fel datum på fotografierna kan TS använda detta emot köparen, det är ju upp till köparen att presentera bevis om när renovering skett. om bilderna då är "tagna innan tidpunkten" så skjuter dom sig själva i foten. :)
 
Jag tycker du ska ta kontakt med Chubb och prata med dem. Låt deras jurister hantera allt kring detta. Det viktigaste är att du inte har accepterat något ansvar hittills för de fel köparen påtalar.
Enligt de beskrivningar du ger är det ytterst tveksamt att de har något att hämta.
Bevisbördan ligger helt och hållet på köparen. De fel som verkligen är dolda i Jordabalkens mening är i grunden avvikelser från vad man som köpare har anledning att förvänta sig med hänsyn till fastighetens ålder och skick vid köpetillfället. Värderingen av felen utgår från principen vad köpeskillingen hade varit om felen hade varit kända vid köpetillfället. Dolda fel handlar alltså om en nedsättning av köpeskillingen.
Praxis är att man utgår från en marknadsmässig värdering av vad det skulle kosta att åtgärda felet vid tidpunkten för tillträdet. Dvs I det här fallet ska man alltså, när offerter tas fram av köparen, då använda de snittpriser som gällde i byggbranschen för 9 år sedan. Åtgärderna i offerten ska inte innebära någon standardhöjning och bara avse åtgärdandet av felet. Dessutom ska åldersavdrag tas med i beräkningen.
Det belopp man räknar fram ska då utgöra grunden för den nedsättning av köpeskillingen som köparen ska kunna få i efterhand.

Följdskador pga dolda fel som uppstått efter köparens tillträde är INTE dolda fel enligt Jordabalkens mening. Det är köparens fulla ansvar att bevisa att följdskador funnits innan tillträdet om man nu försöker få med sådana i kravet. Det brukar vara näst intill omöjligt, speciellt om det har gått 9 år.

Du kanske förstår vilken uppförsbacke köparen har om denne ska utreda, dokumentera, värdera och sedan driva en process i tinget med enormt höga krav på bevisföring.

Det absolut viktigaste är naturligtvis om felen gick att upptäcka vid en besiktning av en "normalt bevandrad lekman". Det är nämligen så lagstiftaren har resonerat när man dyker in i propositionen som ligger till grund för Jordabalken.
T ex i fallet med badrummet och bakfall vid golvbrunnen som är upptäckbart och sådant som en "normalt bevandrad lekman" kan upptäcka själv. Det är allmän kännedom att våtutrymmen är i sig riskkonstruktioner och kräver extra noga besiktning. Och om det dessutom framgår i besiktningsprotokollet så är ett sådant fel inte dolt enligt Jordabalkens mening.

Chubb har råkoll på sådana här processer och det är inte många som lyckas få rätt i sådana här fall. Speciellt inte när det dessutom har gått 9 år sedan tillträdet

Jag tror du kan sova lugnt. Det är snarare köparen som verkar ha fått dåliga råd. Det kostar enormt mycket att göra den här typen av utredningar om de ska hålla måttet vid ett mål i Tingsrätten. Rättskyddet i köparens hemförsäkring kommer garanterat inte att täcka hela kostnaden.
Nä, låt Chubb sköta detta. Du har ju en försäkring du betalt för. Utnyttja den.

Lycka till.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.